malar i malawi kar

#1 - 1 juli 2004 22:04
Jag har en liten fundering. Är det vanligt att ha malar som håller rent i ett malawikar. Kanske en dum fråga, jag skall precis starta upp mitt nya akvarium. (så fort bakgrunden är lackad och allt är ok att släppa ned fiskarna)
#2 - 1 juli 2004 22:54
Inte en dum fråga alls. Det är mycket vanligt med malar i malawikar. Trots att vattenvärdena i ett malawikar skiljer sig stort från deras naturliga vatten så ser man ofta Ancistrus, gibbiceps och pleco i malawi och tanganyikakar..
#3 - 1 juli 2004 22:59
Ancistrus är väldigt vanlig...och på senare tid så finns även andra L-malar representerade i karen.

Jag har t ex Ancistrus i yngelkaren och sedan Golden Nugget "L-177" i mitt större akvarium (375L). Det går bra...men man kan nog inte räkna med lek.
#4 - 2 juli 2004 20:32
Aha. Tack för svaren. Finns inte risken att de blir väldigt stora? Eller skall man hålla sig till de sorter som är mindre kanske och ha flera stycken?
PatrikMalmo
#5 - 2 juli 2004 21:17
Frågan är väl lite vad du ska ha malarna till?

Om du vill ha något som käkar maten som landar på botten finns det flera sorter som skulle kunna passa, inklusive Synodontis som ju faktiskt finns i Malawisjön. Alternativet är att mata lite mindre, Malawiciklider brukar ju inte precis vara långsamma till maten.

Vill du ha något som äter alger, så konkurrerar ju malarna med de flesta malawicikliderna om det. Har du mbunas så hade jag skippat malarna helt, möjligen haft Synodontis för att de också finns i Malawisjön. Är det framrutan som stör dig med algmatta är det bättre att skrapa den ren än att kasta i malar.

Well. Om du ändå vill ha algätande malar så är nog den äkta siameska algätaren bäst. Knaprar på det mesta, och blir inte sämre på det ju större den blir. Du kan säkert få en deal med den lokala akvariebutiken om att byta in dem mot mindre när de vuxit sig för stora. Ancistrus hade jag valt annars, de är visserligen inte så otroligt effektiva algätare enligt min mening, men är anspråkslösa och har du bara en gnutta tur är det inte omöjligt att få lek på dem även i ett malawikar. Ingen av dessa är särskilt kvick på att äta yngel, vilket en del Synodontisar är.

Återvänder ändå till ursprungsfrågan: varför vill du ha malar i malawikaret överhuvudtaget? Det är den jag tror du ska besvara först, så ger sig valet av mal av sig självt.

Hilsen!
PatrikMalmo
#6 - 2 juli 2004 21:21
Förresten... hålla rent? Alla malar jag har erfarenhet av behöver FODER, de äter inte skiten som landar på botten. Det får du vackert slamsuga bort. Möjligen kan de stöka runt i botten så att skiten virvlas upp och landar i filtret. Malar som inte får foder utan är tänkta att leva på smutsen på botten brukar tyna bort och dö. Surt öde för trevliga fiskar.

Nåja. Kanske är det mest som jag tänker, men det är mina fem öre i vart fall.
#7 - 3 juli 2004 13:49
Ancistrus i första hand och i andra hand segelfenspleco (L165)...
De funkar fint för mig i alla fall.

Lycka Till.
#8 - 7 juli 2004 21:25
Tack för svaren jag har fått.

Jag måste inte ha malar i mitt akvarium. Har bara sett att det finns på många ställen och fått höra att de skall finnas men tydligen så behövs de inte så jag slipper kasta ner några sådana i mitt nya kar.

Det var mycket information jag fick i ämnet och tackar för det. Nu vet jag hur det ligger till.

hälsningar Annica

Annons