malar påstås vara skygga...

#1 - 26 november 2007 13:23
Men mina 2 ancistruts är inte ett dugg skygga, dom kommer alltid fram från där dom är och suger när jag kommer fram till karet.
Dom äter när det är tänt och är väldigt generösa på malars vis när det vankas ärtor.
Vet dom om att dom skall vara skygga och äta när det är mörkt????;)

är det fler som har så omalig malar?

eller är mina ovanliga eller kanske rent av är sjuka fast jag inte inser det?

växer så det knakar gör dom med, tror jag haft en oerhörd tur och fått 1 hon å 1 hane.
För den ena har börjat utveckla spröt på huvudet, den andra är kal och mindre.
Dom var bara runt 4-5 cm när dom flytta hit.

men jag gillar mina malar tror jag gillar dom emst i hela karet

jag tar bort alla snäckor jag hittar med för dom skall få *maten*
Vill ju inte att snäckorna skall konkurera med maten

häslningar en malgald eva=)
#2 - 26 november 2007 13:25
mina malar var likadana när de växte upp...väldig dagaktiva....

men ju äldre de blev (närmare 1 år) desto mer nattaktiva blev de.....

nu, 1,5 år gamla, så syns de bara inne i sina hålor...
#3 - 26 november 2007 13:32
är det så det är att det kommer med åldern.. det har jag ju inte tänkt på än ;-)

mina är nog inte ett år än är ca 10cm nu hanen honan är nog runt 8,,

så behovet av grottor och mörker äta kommer med åren blir högre, det är bra att tänka på så jag kan erbjuda det dom vill ha.
Men dom är iofs i skiffer grottorna ibland, inte lika ofta som guramina dock.

Skall nog fixa mer grottor och en till rot så dom trivs ännu mer=)

tackar för den infon kensa=)))

/eva
#4 - 26 november 2007 15:20
Mina vuxna ancistrusar har olika personligheter. Min äldsta hane kan jag plocka upp med handen, så han är inte särskilt skygg. Sen så har jag en gammal hona som far iväg och gömmer sig så fort jag närmar mig akvariet. Det var väl de två riktiga motpolerna, övriga är lite mittemellan i sitt beteende. Alla kan äta på dagtid, särskilt om de får någon god grönsak
#5 - 26 november 2007 15:38
om man vill sätta ner en terrakotta kruka i karet gissar jag attd et kanske är bäst med en helt ny, men går det att skura en lite äldre och skölja den extremt noga för att sänka den i karet?
Har en som inte fått några afällningar på sig ännu , men det är jordrester i den .
Tänkte malarna kanske skulle tycka om den....

/eva
#6 - 26 november 2007 15:55
EvaLeva skrev:
om man vill sätta ner en terrakotta kruka i karet gissar jag attd et kanske är bäst med en helt ny, men går det att skura en lite äldre och skölja den extremt noga för att sänka den i karet?

Har en som inte fått några afällningar på sig ännu , men det är jordrester i den .

Tänkte malarna kanske skulle tycka om den....

/eva

Koka krukan några minuter så du tar död på eventuella orenheter.
#7 - 26 november 2007 16:33
Alla malar,eller dom flesta är som regel väldigt skygga när de "flyttar in" i sitt nya hem.. Men för mig funkar det att mata ca 2 timmar innan det släcks,då kommer alla fram och äter,är man sen med maten så ligger de framme vid rutan och väntar.. t.o.m mina L200 som förut var väldigt fega. Nu jobbar jag med att få min nya L333 att inte vara så feg... Man vill ju gärna se sina älsklingar! :p
#8 - 26 november 2007 16:35
Små ännu...

EvaLeva skrev:
Men mina 2 ancistruts är inte ett dugg skygga, dom kommer alltid fram från där dom är och suger när jag kommer fram till karet.

Dom äter när det är tänt och är väldigt generösa på malars vis när det vankas ärtor.

Vet dom om att dom skall vara skygga och äta när det är mörkt????;)

är det fler som har så omalig malar?

eller är mina ovanliga eller kanske rent av är sjuka fast jag inte inser det?

växer så det knakar gör dom med, tror jag haft en oerhörd tur och fått 1 hon å 1 hane.

För den ena har börjat utveckla spröt på huvudet, den andra är kal och mindre.

Dom var bara runt 4-5 cm när dom flytta hit.

men jag gillar mina malar tror jag gillar dom emst i hela karet

jag tar bort alla snäckor jag hittar med för dom skall få *maten*

Vill ju inte att snäckorna skall konkurera med maten

häslningar en malgald eva=)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=sienna]....men kommer fram efter 1 minut då jag släppt ner en algtablett. Jagar bort andra som försöker sno maten. Är orädda, tuffa och de mest dominanta i hela karet. Antar att de behöver större kar då de växer på sig....tror jag har 2 hanar!:)[/COLOR][/FONT]
#9 - 26 november 2007 16:58
Våra är väldigt framme och igång och begriper inte heller det där med skygghet.. *S* Har 2 stora (en hane och en hona) och 2 nyskaffade yngel. De bryr sig inte nämnvärt om man kommer med handen heller. Snarare tvärtom, behöver man ha ut roten ur karet så får man plocka bort dom förhand... :D
#10 - 26 november 2007 17:29
mina ancistrusar jag har och har haft, har alltid varit framme, kanske någon enstaka som stuckit och gömt sig så fort man närmade sig akvariet.
#11 - 3 december 2007 09:53
Min Gibbis äter ur handen... Han föredrar att jag håller i algtabletten där han kan ligga på rygg och suga på den vid ytan... När jag matar fiskarna med flingor ligger han på rygg tillsammans med fiskarna vid ytan och suger i sig flingorna...

SKygg... nope... Skålar jag handen i akvariet kan han komma och lägga sig i handen... :)
Guest
#12 - 3 december 2007 13:26
AddeBC skrev:
Min Gibbis äter ur handen...

SKygg... nope... Skålar jag handen i akvariet kan han komma och lägga sig i handen... :)

Typiskt "Gibbis" beteende!
Så bortskämda med att bli servade! :p
Hade min i handen med tills han blev ca 20cm, då var det inte lika gulligt längre.
Tyvärr fick jag lämna bort "Arnold" när han var 35cm, han ville inte sluta växa.
#13 - 3 december 2007 13:46
Gibbiceps blir ju upp mot 50cm och mer därtill som vuxna...! På gränsen till att en fullvuxen individ får nog med plats i våra största serietillverkade kar...

De malar jag haft har varit varierande skygga. Många kommer bara fram på natten. Ancistrusar har varit de som vågat sig fram mest. Andra L-malar håller sig alltid gömda tills lyset släcks...
#14 - 3 december 2007 15:05
Att många här i forumet skriver att man ska mata Ancistrus på natten har ju mest att göra med att vissa har fiskar som annars hela tiden snor maten för malarna..

Mina äter gärna på dagen, men alla tetror blir helt galna och ancistrusen ägnar mer tid åt att jaga iväg dessa, än att äta. Så därför matar jag på natten, inte för att de inte vill äta på dagen :P
#15 - 4 december 2007 17:11
så bra att jag inga tetror har ;-)

mina malar få ha sina algtabletter ifred, fick börja stödfodra dom nu när dom börjat växa till sig.Men dom vart lite komfunderade av den där gröna tabletten som lukta så gott.
Ibörjan åt dom inte så mycket av den, ja inom 10-20 sek så simma dom nån annanstans.
Men tabletterna är helt borta dagen efter, kanske vill dom bara att dom skall mjukas upp lite bara=)

Men dom gillar det vanliga flingfodret med, simma runt och leta efter nedfallen mat de andra missat.
Men eftersom dom är grömätare så ska dom ju ha grönfoder, mår ju inte så bra av köttrester har jag läst mig till här på zopet.

Alger har jag aldrig haft problem med i det karet,malarna plus snäckorna håller efter det nästan kusligt rent.

Funderar på att få bort snäckorna helt dock, men har inte plats för fler fiskar.
Blir nog till att handplocka dom, även mata en anings mindre så dom inte förökar sig så nedrans fort.

nog om snäckor... malar det är underhållande och fina fiskar det ;-)

/eva
#16 - 7 december 2007 12:30
Jag skulle vilja att mina malar också var så gosiga så de ville komma nära mig. :-) Men jag får vara glad att de är väldigt dagaktiva iallfall :-)

Annons