Malar till discus

#1 - 17 november 2004 10:28
Då nu det nya karet snart är u full drift så är det ju dgas att spika de sista planerna för de kommande invånarna.
Scalarena är spikade, och om jag vågar ta steget så blir det några discusar också.
Kardinaltetror blir det också.
Men så var det då malfrågan.
Vad för malar ??
En och annan ancistrus är ju klart men...nån lite mera skojsig mal skulle ju inte sitta helt fel.
Förslag mottages tacksamt.

Karet är på 480 liter. Sanden är Biltemas blästersand.
Ytterpump Eheim termo 2329. Bakgrunden blir en Aquarock.
Inredning blir kork och rötter till stor del, lite växter såsom javaormbunke och anubias.
Grottor kommer alltså att finnas i överflöd.
#2 - 17 november 2004 10:44
Ett stim av någon pansarmal passar bra. Om du hittar någon Peckoltia vittata så är det en snygg och inte allt för dyr mal.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=335
Du hittar säkert andra lämpliga malar detta var bara några förslag.

Guy
#3 - 17 november 2004 14:21
Hej Guy.

Jag har faktiskt en Pektolia Vittata gåendes i mitt 250 liters.
Skygg liten rackare. Han skall dock få sällskap av en eller 2 st till av sina artfränder då detta kar kommer att göras om inom en snar framtid.
Man är ju allt bra sugen på en sån där Royal Pleco.
Vet du någe om dessa ?? Hur svåra de är egentligen och hur fort som de växer ?? Jag vet att de kan ju bli rackarns stora, men hur lång tid tar det ??

#4 - 17 november 2004 14:58
Jag har en urläcker golden nugget mal i min burk han e sååå söt helt svart med knallgula prickar, han e döpt till Gnagis, så en sån är ju ett måste för alla gnagare!! (nu kommer jag nog få mycket skit he,he)[:-39][:-39]
//Åhsa
#5 - 17 november 2004 15:04
Våga ta steget med discus, bara farligt för det blir lite sjukligt.
#6 - 17 november 2004 15:05
LDA 033 Snowball , malarnas mal till discus.
#7 - 17 november 2004 15:27
Vilken är det ?? Jag hittar den inte i listan ??? Har du någon bra länk till artbeskrivningen ??

Jag har hört talas om sån där "discusfeber", att den slår till och sedan är helt obotlig. *s*
Finns tydligen inga meduciner i världen som kan bota en då man väl drabbats. *s*
#8 - 17 november 2004 16:42
Det kan ju bra att välja en L-mal från discusarnas ursprungliga miljö. Som L114, Pseudacanthicus leopardus - om akvariet är hyggligt stort, alltså.
mvh Daniel
#9 - 17 november 2004 16:45
Säjer bara L46 !!!

[:-157][:-157][:-157][:-157]

Såna har jag i mitt ena diskus 540 liters o dom e så läckra och e framme hela tiden o visar sig !!

//drd
#10 - 17 november 2004 16:57
Ursprungligen skickat av Mogwai

Då nu det nya karet snart är u full drift så är det ju dgas att spika de sista planerna för de kommande invånarna.

Scalarena är spikade, och om jag vågar ta steget så blir det några discusar också.

Kardinaltetror blir det också.

Men så var det då malfrågan.

Vad för malar ??

En och annan ancistrus är ju klart men...nån lite mera skojsig mal skulle ju inte sitta helt fel.

Förslag mottages tacksamt.

Karet är på 480 liter. Sanden är Biltemas blästersand.

Ytterpump Eheim termo 2329. Bakgrunden blir en Aquarock.

Inredning blir kork och rötter till stor del, lite växter såsom javaormbunke och anubias.

Grottor kommer alltså att finnas i överflöd.

Antar det är altum skalarer du pratar om för helst skall man inte sätta ihop vanlig skalar med diskus.Men det funkar ju men inte det optimalaste
#11 - 17 november 2004 17:02
L148 eller L34. Dessa är mina två favoritmalar jag har.

34:an är otroligt skygg och idag såg jag den för första gången på typ två månader, fast den såg riktigt fräsch och pigg ut.

Annars är 148:an otroligt snygg och aktiv, närbesläktad med 146:an men 148:an är mer prickig. Så jäkla snyggt att ha en blå/grå mal! :D
#12 - 17 november 2004 18:02
Jag vill bara poängtera att Royal Plecon skräpar ner mycket, den skiter nästan mer än den äter :). Det är min erfarenhet iaf. Tycker själv inte att den är särskilt svår och en växer inte speciellt fort heller. Men det är ju beroende av miljö och foder också.
#13 - 19 november 2004 13:35
Hej Mogwai...
Kolla längst ner på denna länk.... finns att hitta mindre till andra pengar.
http://www.nybydiscus.dk/maller.htm
#14 - 10 december 2004 17:38
Kör på L-46

Annons