I och med att du e här för lärande syften så kan vi andra ge dig lite med detaljerad info.
Grundförutsättningar för att hålla malar.
1, dem e som sagt känsliga, jag gör vattenbyte på 30% varje vecka. men du måste alltså göra vattenbyte minst 1gång på 2 veckor, oftare i vissa fall beroende på hur mycket fiskarna skitar ner/hur mycket du matar.
2, Bra att hälla i beredningsmedel, sj så använder jag ett som heter reef evolution som jag varje vattenbyte häller i 2.5ml i. Med tanke på att flaskan är på 250ml så innebär detta att jag alltså använder medlet 100gånger per akvarie tills det tar slut. Det räcker alltså väldigt länge och kostar mig 200kr per flaska. Är dock inte ett måste men helt klart ett måste för den som verkligen vill att fiskarna ska må så bra som möjligt.
3, rötter är ett måste eftersom malarna då dem gnager på det får i sig ett ämne som gör så deras mage funkar, utan detta ämne så funkar alltså inte magen :) tror det heter celosa lr nått?!
4, självklart tillräckligt stort akvarie och rätt temp.
5, mer än 2-3 bra gömställen så den rör sig från plats till plats, lägg helst upp dessa på olika delar i akvariet så att malen rör sig från ställe till ställe (detta gör så: 1, malen rör sig mer och oftare, 2, du ser den oftare, 3, den vågar ge sig ut vid matning eftersom dess "säkra" ställen finns i närheten)
6, mata den rätt, lägg ner 10-20 min om det så behövs tills du lyckas få den att käka.
Tips, jag lärde min mal bli handmatad genom att jag i första steg
1, la ner handen då och då i dess närhet, alltid med algtablett eller annat foder i handen, la fodret i dess närhet sen tog ja upp handen, den kom fram o åt.
2, efter att jag gjort detta någon vecka så gick jag närmare och närmare med handen.
3, efter ännu ett tag så började jag röra malen på stjärtfenan med ena fingret, den blev rädd i början och ryckte till, när den gjorde detta så stod jag still med fingret, då den lugna ner sig så rörde jag den igen, höll på så några dagar tills malen fattade att min hand inte var en fiende.
Sen fortsatte jag med dessa steg tills den tillslut inte var rädd för mig. Idag stoppar jag ner handen med en maltablett mellan 2 fingar, lägger handen på botten och tabletten framför malen, så kommer den fram och tar den :)
Riktigt kul att kunna göra detta, men man får vara försiktig så man inte skrämmer livet ur dem. Märker man att det inte funkar så får man sluta. Alla malar går ej att vänja ;)