Malarna dör för mig, dåligt vatten?

#1 - 23 april 2007 14:52
Hej allesammans, är ny på forumet så rätta mig om jag gör något fel :).

Jo som skrivet ovan, mina malar (ancistrus) dör för mig hela tiden. Hittar dom döda dagen efter jag har köpt dom och har aldrig haft detta problem förut.
Jag testade vattnet efter nitrit men det såg bra ut, så vad kan det vara???

Tack på förhand
Fredrik
#2 - 23 april 2007 15:06
har du bara malar? kolla alla vattenförhållanden med en multisticka... stickor kan vara opålitliga!

kanske du har en dålig alg som de käkar. jag har hört att om man har blågröna alger och släpper i unga ancitrusar så käkar de dem och dör sedan
de kan också vara så att du har för lite alger! och måste lägga i tillskott för malar.
#3 - 23 april 2007 15:50
Nystartat akvarium? Små ansistrusar är känsliga för likala nitritspikar och sådana finns ofta i nya akvarium även utan att man ser det på ett test.
#4 - 23 april 2007 16:25
ok

men min ancistrus är liten och har klarat nitrit en vecka, med mycket höga nitritvärden

men jag kanske haft tur
snart är nitriten borta också

härliga tider!!

Kristoffer
#5 - 23 april 2007 21:27
Har gurami, kampfisk, både rödmuns- och neontetror. Ska se om jag hittar en "multisticka". Är det något som man vanligen hittar i sin lokala djuraffär???

(Har startat upp mitt 240-liters kar igen efter ca 1 månads uppehåll och den har varit igång i stort sett en månad nu)
#6 - 24 april 2007 06:21
det bästa är om du köper ett helt set med dropp-tester, dom är mer tillförlitliga än stickor, och du kommer ändå behöva testa värdena regelbundet när du har ett akvarium så det är lika bra att investera i ett sådant.

det finns ett set med dropptester för nitrit, ammonium, pH, KH och lite annat. jag köpte ett sånt, det kostade 298 i min djuraffär.

jag tror du ska vänta några veckor till, och regelbundet testa vattnet. när du ser att dina växter har börjat växa litegrann och nitrit och ammoniakvärdena fortfarande ligger på noll, då kan du testa att köpa en ancistrusmal igen.

kom ihåg att fråga i djuraffären vilket pH deras fiskar har i sitt akvarium, så att det inte blir en pH-chock när du kommer hem med fisken till ditt eget.

lycka till.
#7 - 24 april 2007 14:43
ok, tack för alla tips ni har kommit med :) . Djuraffären nästa...

Annons