Malarna tynar bort

#1 - 1 november 2010 08:36
[SIZE=3][FONT=Calibri]För några dagar sedan dog en av mina ancistrus sp., den åt ingenting vad jag kunde se under en vecka. Nu verkar även de andra två matvägra, eller de är åtminstone inte alls lika aktiva att äta alger som tidigare. De ligger mest på botten.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Akvariet är ett 280 liters hörnakvarium. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Fiskar: 11 Rosentetra, 10 tigerbarb, 8 guldbarb, 4 pakistanbotior och just nu 2 ancistrus. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Växter: 4 [/SIZE][/FONT][COLOR=black][FONT=Verdana]Echinodorus[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana] bleheri[/FONT][/COLOR][FONT=Calibri][SIZE=3]r och cirka 15-20 [/SIZE][/FONT][COLOR=black][FONT=Verdana]Bacopa[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana] caroliniana samt någon bladväxt som växer på en rot.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Foder: Aquatic Nature Tropical Energy (huvudfoder), artemia, gröna ärtor, Novo tab (JBL).[/FONT][/COLOR]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Akvariet har varit igång i 3 månader, och efter en månad av okunnighet och felaktiga råd har jag börjat fått ordning på vattenvärden m.m. Alla fiskar verkar må bra, utom just malarna.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]De senaste 2 månaderna har jag haft bra, stabila vattenvärden, igår hade jag följande:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Nitrat: 10-25 (mätsticka)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Nitrit: 0 (dropptest)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]KH: 4-5 (mätsticka)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]PH: 7 (dropptest)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Jag har försökt att hitta förklaringar, och har kommit fram till följande lista:[/SIZE][/FONT]
[COLOR=black][FONT=Symbol][SIZE=3]·[/SIZE] [/FONT][/COLOR][FONT=Calibri][SIZE=3]Det svarta gruset, som inte alls är lika svart längre (färgat?). Tror att det heter Black från [COLOR=black][FONT=Times New Roman][COLOR=black]Haquoss[/COLOR] köpt på Bromma Zoomarknad. Malarna äter ofta alger på botten. Giftigt grus?[/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT]
[COLOR=black][FONT=Symbol][SIZE=3]·[/SIZE] [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Times New Roman][FONT=Calibri][SIZE=3]För en och en halv vecka sedan byte jag ut biobollarna (som var för stora för innerfiltret) mot makaroner. Har testat vattnet varannan dag efter det, bra vattenvärden.[/SIZE][/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Symbol][SIZE=3]·[/SIZE] [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Times New Roman][FONT=Calibri][SIZE=3]Plastbergen (en kompromiss eftersom det är ett familjeakvarium), har haft dom sedan starten, borde inte avsöndra något giftigit ämne, men malarna älskar att äta alger från dom.[/SIZE][/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Symbol][SIZE=3]·[/SIZE] [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Times New Roman][FONT=Calibri][SIZE=3]Novo tab (JBL), för en månad sedan började jag mata med dessa tabletter då jag köpte pakistanbotior, men malarna brukar kasta sig över tabletterna.[/SIZE][/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Symbol][SIZE=3]·[/SIZE] [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=3][FONT=Calibri]Har en rot i akvariet med växter på för att malarna ska ha något att gnaga på, men det är sällan jag ser någon av malarna på roten. Fel typ av rot? För hård?[/FONT][/SIZE][/FONT][/COLOR]

[ATTACH=CONFIG]38748[/ATTACH]
#2 - 1 november 2010 09:17
Kolla malarna om de har insjunkna magar, ser de ut att vara "normala" så behöver du inte oroa dig.
Du kan även komplettera med algtabletter och grönsaker till fiskarna, broccoli, zuccini, gurka och ärtor brukar vara poppis efter de har lärt sig vad det är som serveras.
#3 - 1 november 2010 09:27
Malen som dog såg väldigt mager ut innan den dog. Jag fick rådet att inte stödmata malarna för då slutar de äta alger. Jag kör ändå med gröna ärtor och det verkade dom uppskatta, åtminstone tidigare. Ska prova med gurka och broccoli. Tack för snabbt svar.
#4 - 1 november 2010 09:32
Nystartat akvarium innehåller inte så mycket alger, sedan äter de inte alla sorters alger heller så det är mer eller mindre nödvändigt att stödmata dem. Att de sedan skulle bli lata pga detta är kanske lite sanning, men det är ändå större risk att de svälter...
#5 - 1 november 2010 09:42
Sant, jag har mest trådalger och det äter dom inte. Jag försöker dock spara alger och gör bara rent den välvda framrutan. De har växt från cirka 3-4 cm till 5-6 cm på 3 månader, så jag har utgått från att de har haft tillräckligt med mat. Men jag ska börja stödmata dom.
#6 - 1 november 2010 09:49
Det låter som en bra idé:)!
#7 - 2 november 2010 08:31
Gurka var poppis bland malarna och för en gångs skull fick de ha maten ifred. Tack ansjo.
#8 - 2 november 2010 08:39
Gott att höra:).
#9 - 2 november 2010 08:48
Steff777 skrev:
Gurka var poppis bland malarna och för en gångs skull fick de ha maten ifred. Tack ansjo.

gurka är bra, men jag tycker att zucchini (den gröna) är bättre.

en skiva då och då,,,,,,,äter man inte det själv, så köp en, skiva upp den, in i frysen,

sedan som anjso säger....en liten ärta ibland (skala den först bara),,,,,,kanske nästa gång du handlar
broccoli så kan du köpa en bukett med en stor stock, skiva upp den i lämplig storlek, in i frysen.....

variation är bra.......

.
Bilagor:
#10 - 2 november 2010 09:24
Gröna ärtor kör jag redan med, men tigerbarberna och guldbarberna hugger på allt så malarna brukar inte få mycket, även när matar när lyset är släckt. Så gurka var bra eftersom de fick ha den ifred. Men jag ska testa både zucchini och broccoli, tack för tipset.
Bilagor:
#11 - 2 november 2010 09:25
Fick din gurka vara i fred för tigrarna?! :O Jag har aldrig sett någon så tokig i gurka som mina tigrar :p
#12 - 2 november 2010 09:27
Dom var nyfikna i början, men lät den vara ifred.
#13 - 2 november 2010 10:10
gurka innehåller väldigt mkt vatten, så det blir inte så mkt mat...
Broccoli är en mirakelgrönsak enligt mej. Alla fiskar verkar gilla det och så är det lite matigare också.
pröva med det också:)
#14 - 2 november 2010 10:25
Just nu är jag bara glad att malarna äter, även om det bara är gurka som inte innehåller så mycket mer än vatten. Men jag ska givetvis testa andra grönsker också, och förhoppningsvis tycker dom även om det :)
#15 - 2 november 2010 11:11
Ge malarna fodertabletter så att malens näringskrav uppfylls!
#16 - 2 november 2010 11:12
åheim skrev:
Ge malarna fodertabletter så att malens näringskrav uppfylls!

Vad innehåller de som inte grönsaker, överbliven mat och alger gör?
#17 - 2 november 2010 12:18
Steff777 skrev:
Just nu är jag bara glad att malarna äter, även om det bara är gurka som inte innehåller så mycket mer än vatten. Men jag ska givetvis testa andra grönsker också, och förhoppningsvis tycker dom även om det :)

du har helt rätt... huvudsaken att dom börjar äta... sen kan man experimentera med vilka grönsaker dom gillar;)
Dock, glömde skriva det förut, Så måste du byta ut grönsakerna, dom blir dåliga ganska snabbt.
brukar lägga i en på morgonen och byta den när jag kommer hem från jobbet, för att sedan byta på morgonen igen

en tumregel är att byta ut var 12:e timme... good luck dude;)
#18 - 2 november 2010 12:44
ok, tack karrokaja
#19 - 2 november 2010 13:17
Ancistrus ska förvisso ha mycket vegetabilier men de är inte vegetarianer, snarare allätare. Som åheim påpekade, maltabletter innehåller en lämplig blandning av vegetabiliska och animaliska ämnen.
Tobbe
#20 - 2 november 2010 13:33
Tobbe R skrev:
Ancistrus ska förvisso ha mycket vegetabilier men de är inte vegetarianer, snarare allätare. Som åheim påpekade, maltabletter innehåller en lämplig blandning av vegetabiliska och animaliska ämnen.

Tobbe

Jag håller helt med att det bästa är att varva med maltabletter, men att man då just varvar fodret. Har man ett ordinärt akvarium algmässigt, räcker det med att stödmata ett par tre gånger i veckan och då växelvis med grönsaker och maltabletter. Det finns ett flertal olika maltabletter på marknaden och det gäller att man väljer en som är lit hårdare och inte löser upp sig snabbt.
Grönsaker har även den fördelen att de får jobba(gnaga) för maten medans tabletterna inte ger så mycket motstånd.
#21 - 2 november 2010 15:31
ansjo skrev:
Jag håller helt med att det bästa är att varva med maltabletter, men att man då just varvar fodret. Har man ett ordinärt akvarium algmässigt, räcker det med att stödmata ett par tre gånger i veckan och då växelvis med grönsaker och maltabletter. Det finns ett flertal olika maltabletter på marknaden och det gäller att man väljer en som är lit hårdare och inte löser upp sig snabbt.

Grönsaker har även den fördelen att de får jobba(gnaga) för maten medans tabletterna inte ger så mycket motstånd.
Då ska jag också påpeka att det är fullkomligt nödvändigt att ha ÄKTA rötter i karet så att de kan gnaga på dessa och få i sig livsnödvändig cellulosa!!! Grönsaker är dock nåt som de lika bra klarar sig utan, om man vill ge det ändå så se det som snacks!
#22 - 2 november 2010 15:42
åheim skrev:
Då ska jag också påpeka att det är fullkomligt nödvändigt att ha ÄKTA rötter i karet så att de kan gnaga på dessa och få i sig livsnödvändig cellulosa!!! Grönsaker är dock nåt som de lika bra klarar sig utan, om man vill ge det ändå så se det som snacks!

Det är nog bara du som kan se det som snacks till malarna...
#23 - 2 november 2010 15:48
malar käkar väl växter, alger, trä i naturen... deras munnar är till för att gnaga.
En tablet som bara löser upp sej... det är som att leva på jättenyttig gröt!
Jag käkar hellre nyttig broccoli än nyttig gröt!

Sen var det väl så att malarna inte riktigt han med maten...
När jag matar med algtabletter så är dom andra fiskarna där och häller i sej
Malarna hinner knappt fatta att den där sorgliga klutten är mat förens den är borta.
Lägger man i broccoli så verkar inte övriga fiskar fatta att det är mat men malarna blir desto mer sugna och pigga
Och kan knapra i flera timmar.
#24 - 2 november 2010 16:54
ansjo skrev:
Det är nog bara du som kan se det som snacks till malarna...
Ja och malarna förstås;) Sen ska man inte glömma att det finns grönsaker som är direkt olämpliga (vilka får man googla själv, eftersom det var ett tag sen jag läste om det och matar inte med grönsaker själv) och mycket grönsaker kan innehålla spår av bekämpningsmedel!
#25 - 2 november 2010 17:03
åheim skrev:
Ja och malarna förstås;) Sen ska man inte glömma att det finns grönsaker som är direkt olämpliga (vilka får man googla själv, eftersom det var ett tag sen jag läste om det och matar inte med grönsaker själv) och mycket grönsaker kan innehålla spår av bekämpningsmedel!

Men om man håller sej till dom som nämts i tråden så går det bra.
Och så kan man ju köpa ekologiskt så slipper man bekämpningsmedel (som för övrigt går att skölja bort under kranen)
Bilagor:
#26 - 2 november 2010 17:04
Karrokaja, om du kör med de riktigt hårda altabletterna så får de ju gnaga ordentligt, mycket mer än på mjuka grönsaker! Men som sagt inget ersätter en äkta trärot! (trådskaparen verkar bara använda konstgjorda, det är inte så bra)
#27 - 2 november 2010 17:10
Jaja, det blir nog bra åheim...
#28 - 2 november 2010 17:12
trådskaparen verkar ha en helt vanlig natrulig rot...(stod inget om konstgjord rot)
Men plastberg hade han visst
Alla malar är inte träätare heller, det är bara vissa och dom lever inte enbart på trä.

Har inte sagt att maltabletter är dåliga.
Har bara sagt att grönsaker är bra.
Men blanda tabletter och grönsaker är ju det bästa, vilket jag gör...
#29 - 2 november 2010 17:15
Tack för de tröstande orden Ansjo, nu känns allt bra igen ( . )!
#30 - 2 november 2010 20:40
Jepp, trådskaparen har en äkta rot i akvariet :) Vet dock inte vad det är för typ, syns på bilden längst ner till vänster med växterna på. Ska dock köpa till en rot.
#31 - 2 november 2010 20:57
Tycker en redmoor skulle passa fint i det överpartiet... typ hänga upp den i "taket" och låta de spretiga pinnarna sticka ner...
http://akwarium.nafotki.pl/wp-content/uploads/2008/04/red_moor_wood_02.jpg
#32 - 2 november 2010 21:04
Har inte ens tänkt i dom banorna, tack för tipset.
Bilagor:
#33 - 5 november 2010 15:07
Den ena malen äter och mår bra, men den andra verkar fortfarande matvägra (och en dog som sagt för en vecka sedan).
Jag kom att tänka på en sak när jag skrev ett inlägg om invasion av skäggalger i mitt akvarium. Jag har ju hällt ner en hel påse växtnäring (5 liter små runda kulor) i gruset, helt enligt de instruktioner som jag fick av akvariebutiken. Kan det vara så att växtnäringen släpper ifrån sig väldigt mycket av något ämne som förgiftar malarna? Det är ju svårt att kontrollera hur mycket som går ut i vattnet.
#34 - 5 november 2010 15:11
Väldans tveksamt att växtnäringen skulle göra något så negativt, däremot finns det algdödarmedel som inte är det bästa att hälla i kar med malar i. Fortsätt att stödmata malarna några gånger i veckan och håll en extra tumme att även den som äter dåligt kommer igång att äta...
#35 - 5 november 2010 15:22
Ok, tack :)

Annons