Målat hus bra eller vad?

#1 - 13 februari 2011 14:57
Hallo..

Har ett litet hus.....

Huset är av trä och målat innan vet ej vilken färg.
Det är en fågel holk så säkert målat med en bättre färg så det klarar ute miljö.

Viktigt att huset håller minst ett år innan det faller sönder.

Hur gör jag för att säkerställa att jag kan ha detta hus i mitt kar?

Är det ok att inte göra något kanske?

Tips på vad jag skall göra?
Kanske ni vet andra färdiga hus som är klara att använda.... Länka gärna.

Problemet löst tackar....
#2 - 13 februari 2011 15:21
Jag skulle aldrig i livet ställa ner det som det är med tanke på alla gifter som finns i färgen. Det enda sättet jag kan tänka mig skulle funka är om det lackas ett antal gånger med ett akvarie säkert lack. Kolla "DIY egen bakrund" trådarna för att se vilka lacker som används där. Dom är ju dock ej billiga
Bilagor:
#3 - 13 februari 2011 15:22
Trä i sig är ju inga problem, men om jag inte visste vilken färg det vara målat med skulle jag inte våga ha fiskar i det karet.
Ska det inte vara fiskar i karet så är det nog bara att stoppa ner skulle jag tro.
#4 - 13 februari 2011 15:32
Tänkte ha neontetra typ så kan köpa en o testa om den klarar sig.... Jag vet att man är djurplågare........

Vill ju få det att fungera. Behöver ett hus...
#5 - 13 februari 2011 15:49
det är bara att köpa akvarielack och pensla på.
lägg på 3-4 lager för säkerhets skull.

kostar nog inte mer än 4-500:-

om man inte skyddar ytan, så är det nog rena döden att ha sådant i ett kar.....

iaf för fiskar eller liknande levande organismer som skall andas skiten som löses / fälls ut i vattnet....

.
#6 - 13 februari 2011 17:22
Ett hus i trä flyter....länge;)!
#7 - 13 februari 2011 18:40
Stor stenbummling inuti huset så har man löst det problemet.
#8 - 13 februari 2011 18:44
ansjo skrev:
Ett hus i trä flyter....länge;)!

Jag jobbar i en färgaffär och antingen är det en Akrylatfärg dvs plast eller en Alkydfärg dvs syntetisk olja (inte motor nu då:d) Målade Akrylatfärg på 1 av mina 2 matningsluckor och det räckte med lite kondens som blev kvar för att färgen skulle bli som gummi igen..plastfärg har den tendensen. Alkyd däremot är hårdare men kommer lossna tillslut endå. Sen är det värt att tänka på att du har pigment i färgen som inte är så bra för fiskarna att få i sig. Men väljer du att köra på...lycka till iallafall

//Fredrik
#9 - 14 februari 2011 00:40
Har huset i vatten nu och efter ett dygn så är vattnet inte klart längre.

Skalll se i morgon om det är klart eller ej....

Men jag kommer leta upp lack.. Skall köpa ett hus till o lacka det sen i med det lackade....
Köpte mig en rökmaskin som skall ii huset med och borra hål i skorstenen så röken kan ta sig dit.
Ang huset som flyter så är själva huset satt på en träplatta med en massa sand nu.

Har ni några andra kul ideer som man kan ha?

I övrig vad tycker ni om mina träd osv?
#10 - 14 februari 2011 05:16
Tänkte ha neontetra typ så kan köpa en o testa om den klarar sig.... Jag vet att man är djurplågare........

Vill ju få det att fungera. Behöver ett hus...

Fel du behöver inget hus du skulle tycka att det är ballt med ett hus till fiskarna! och det som är ballt är inte alltid förenligt med djurskyddslagarna... lös problemmet och måla över alla sidor med akvarielack.
#11 - 14 februari 2011 06:49
Har huset i vatten nu och efter ett dygn så är vattnet inte klart längre.

Skalll se i morgon om det är klart eller ej....

Men jag kommer leta upp lack.. Skall köpa ett hus till o lacka det sen i med det lackade....

Köpte mig en rökmaskin som skall ii huset med och borra hål i skorstenen så röken kan ta sig dit.

Ang huset som flyter så är själva huset satt på en träplatta med en massa sand nu.

Har ni några andra kul ideer som man kan ha?

I övrig vad tycker ni om mina träd osv?

RÖKMASKIN ?????

Vad i jösse namn håller du på med ?

.
#12 - 14 februari 2011 06:55
Kensa skrev:
RÖKMASKIN ?????

Vad i jösse namn håller du på med ?

.

Aquascaping......??????
#13 - 14 februari 2011 07:27
finns ju såndär "rökmaskin" som ger dimma som ligger på vattenytan i sånna där små fontäner man kan ha på matbordet.

personligen tycker jag verkligen inte sånt här hör hemma i ett akvarium. vansinnesfult. men det är ju bara vad jag tycker
#14 - 14 februari 2011 07:35
Vafan?!?
Det här luktar osmaklighet.
#15 - 14 februari 2011 07:36
agree
#16 - 14 februari 2011 07:40
Mäklarskylten får mig att ana att syftet är "fyndig" skyltning. Mao inget som har med varken aquascaping eller värdig djurhållning att göra...
#17 - 14 februari 2011 07:43
Kanske bättre att köpa ett legoset med något snyggt hus istället då, så här som Barnens hus i Karlstad har gjort:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMAG0015.jpg
#18 - 14 februari 2011 08:22
Köpt lack nu problemet blir löst.........

Ang era skriverier om att det inte är bra för djuren så kan ni vara lugna skall ha lite neontetror typ 5-6 st så dom överlever nog ett litet hus....

Och det skall stå som inredning på ett kontor.
#19 - 14 februari 2011 10:35
varför skulle man bli lugn av att det är ett gäng neoner. de kan vara känsliga. o karet ser inte så himla stort ut heller.
sen är neoner en stimfisk som man inte bör ha under 10 st av.

gillar det här mindre o mindre....
#20 - 14 februari 2011 11:07
Länken till bilden på huset i akvariet är borta.....hmmm, ville du inte ha synpunkter?

Fult eller inte är förstås en smaksak, men akvariet såg alldeles för litet ut för neontetror, som man som sagt bör ha minst tio stycken av. Det är en stimfisk. Hur har du med tekniken, har inget minne av att jag såg något filter etc?
Kul idéer i all ära, men man måste sätta fiskarnas väl och ve främst.
#21 - 14 februari 2011 13:25
+1 på mumin
#22 - 14 februari 2011 16:50
Mumin skrev:
Länken till bilden på huset i akvariet är borta.....hmmm, ville du inte ha synpunkter?

Fult eller inte är förstås en smaksak, men akvariet såg alldeles för litet ut för neontetror, som man som sagt bör ha minst tio stycken av. Det är en stimfisk. Hur har du med tekniken, har inget minne av att jag såg något filter etc?

Kul idéer i all ära, men man måste sätta fiskarnas väl och ve främst.

Jo ville ha synpunkter men då folk bara klagar och inte kommer med ide'er då kan jag lika gärna göra som jag känner för här snackas det bara om problem inte lösningar.....

Hade varit trevligare om folk hade skrivit typ det där är ingen bra lösning gör så här i stället eller kanske så här...

Som svar till dig så är där pump med filter och belysning storlek på karet är 20 l
#23 - 14 februari 2011 17:05
Om du ställer en fråga och i princip alla svarar samma sak, är det stor risk/chans att det är det som är svaret trots att det inte var vad du ville höra. Det går inte att ställa en fråga och få det svaret man vill ha, utan att få även de som kanske inte är så roliga men många gånger sanna.
I ditt fall så är det ett flertal saker som inte är bra, och det är några av dessa som du nu fått reda på.
Jag kan rada upp några av felen/bristerna:

Du vet inte vad för färg huset är målat med
Det är troligen av barrträ som kan vara giftigt för fiskar
Huset flyter och dy tynger ner det med grus, vad händer om det skulle få flytförmåga
Akvariet är för litet för de fiskarna du föreslår
För litet antal fiskar osv...

Så är du nu mäklare elelr liknande så råder jag dig att inte ha några invånare i det akvariet, skulle någon som kan lite om akvarium se detta på ditt kontor kan det bli dålig respons och tråkigheter, och det tror jag knappast är vad du är ute efter?
#24 - 14 februari 2011 17:19
Tycker det mesta är fel med detta, men för att ge dig förslag på lösning:
Köp ett akvarievänligt "hus", i med mer mossa och ha räkor i.
#25 - 14 februari 2011 17:22

Köp ett akvarievänligt "hus", i med mer mossa och ha räkor i.

ÄNTLIGEN.....

Det första vettiga inlägget här nu... Förutom mina så klart. ;)

Förslag på ett vettigt akvarie hus då?
#26 - 14 februari 2011 17:25
20 liter är lagom att ha några räkor och kanske några mikrorasboror, men inte neontetror. Ska du ha ett snyggt akvarium som blickfång på ett kontor är ett så litet kar inte särskilt idealiskt eftersom det kommer kräva så mycket skötsel för att vara så snyggt som du vill ha det.

Utgå antingen från de fiskar du vill ha och skaffa ett akvarium anpassat till dem, eller utgå från det akvarium du har och skaffa invånare som passar i det.

Varför inte göra en trädgård utan vatten med krukväxter i miniformat istället?
#27 - 14 februari 2011 17:46
ÄNTLIGEN.....

bygg ett i glas....silikona ihop nått med akvariesilikon.

bygg ett i lego.....

silikona ihop en massa små (ofarliga) stenar....

gör vad f-n du vill.

fiskarna skiter i vad dom har för omgivning (nästan iaf), hus, vrak, dödskalle, slott...whatever.....så länge det
inte släpper ifrån sig skit.....

det du bör under alla omständigheter göra är att kolla upp så det du drattar ner i karet inte löser ut farliga ämnen
samt kolla upp vad för typ av firre man kan ha i ett visst kar

ex ett 20 liters passar bara till räkor och snäckor om man inte är beredd att lägga ner mycket jobb.

sedan är det nog som anjso säger.....är man mäklare så tappar man nog några kunder på detta viset.

tog mig friheten att ringa min fader, mäklare sedan 1966....framgångsrik sådan.....han bara skrattade....

...
#28 - 14 februari 2011 17:49
ÄNTLIGEN.....

Brukar själv undvika hyllorna med krimskrams men såg att det fanns ett slott i plast i en av butikerna här. Gå in på någon större djuraffär så hittar du säkert något. Köp gärna mossbollar,finns ofta bland växterna, så räkorna får nåt att plocka i. Med ett så litet kar blir det som andra skrivit svårt att hålla bra vattenkvalitet så ett preparat till vattnet kan vara en god idé, typ easy life ffm eller liknande.
#29 - 14 februari 2011 21:07
Nu börjar vi närma oss.....

Lysande med ideer nu, ang om det är mäklare eller vad kan ju kvitta i detta då det viktiga är att göra det bra, då jag e nybörjare vill jag ha tips inte en massa "detta skall du inte göra" utan bara en massa gör detta och detta.

Dom som säljer fiskarna sa att det e ok att ha 4-5 neontetror inga problem. Så med tanke på att jag inte kan och frågar om hjälp i en akvariebutik så var inte så snabba på att dömma folk.....

Ni skall ju vara glada att en till vill börja med akvarie osv.....
#30 - 14 februari 2011 21:17
vi måste ju kunna få säga vad du inte bör göra med såklart! man kan inte bara säga vad du kan göra o inget om vad du inte kan göra. naivt tänkande.

men okej här får du ännu ett tips.
man kan tyvärr inte lita på djuraffärer. de säger ofta att " det går bra"etc, antingen för att de vill sälja, eller så är det okunskap. ( nu gäller det såklart inte alla, men tyvärr väldigt många)

klart vi är glada att ännu en vill bli akvarist, men då måste man kunna ta till sig kritik o tips från de som har mer erfarenhet och kunskap. annars ska man inte börja med akvarium (eller nån annan hobby heller för den delen)
#31 - 14 februari 2011 21:23
Nu börjar vi närma oss.....

Lysande med ideer nu, ang om det är mäklare eller vad kan ju kvitta i detta då det viktiga är att göra det bra, då jag e nybörjare vill jag ha tips inte en massa "detta skall du inte göra" utan bara en massa gör detta och detta.

Dom som säljer fiskarna sa att det e ok att ha 4-5 neontetror inga problem. Så med tanke på att jag inte kan och frågar om hjälp i en akvariebutik så var inte så snabba på att dömma folk.....

Ni skall ju vara glada att en till vill börja med akvarie osv.....

det är vi, och vi är alla lika ledsna för den felaktiga infon du får i en en akvariebutik,
det är tyvärr alldeles för många butiker som antingen inte begriper vad dom pratar om,
eller bara tänker på nästa kassaintäckt.

generellt sett får du nog bättre svar här, eller på liknande forum, än i en butik,
undantaget är normalt de fristående butikerna, och någon enstaka i kedjorna.

i ett 20 liters....som tidigare sagts....enbart räkor, ta körsbärsräkor, plus lite snäckor,
komplettera med en pump och filter, en lampa, vattenbyten verje vecka på 25%,
ett par tre burkar med mat, sedan är du igång,,,,,,

som sagt var, har man bara nått som inte fäller ut skit, så bryr sig fisk / skaldjur sig
sällan vad som finns i karet, dvs om det är rötter, eller en dödsskalle, eller nått annat....

bara det inte fäller ut skit.....samt inte har några vassa hörn.....

att det sedan finns många akvarister som gärna tycker att man enbart skall ha det exakt
som ute i naturen, det kan man egentligen skita i.....

.
#32 - 14 februari 2011 21:35
Håller med Hannesc... lita inte på djuraffärer [:o]!
Anser mig inte vara nybörjare på akvarium (efter att ha haft fiskar i 35 år), men något proffs är jag definitivt inte. För tre år sedan hittade jag en liten liten söt mal i djuraffären. Den skulle bara bli 10cm... nema problema, mitt akvarium var på 300 liter. Hur det gick [:o]? http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=8892
#33 - 14 februari 2011 22:21
För tre år sedan hittade jag en liten liten söt mal i djuraffären. Den skulle bara bli 10cm... nema problema, mitt akvarium var på 300 liter. Hur det gick [:o]? http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=8892

Oj hjälp... Den är ju stor som en katt :D
#34 - 16 februari 2011 20:46
http://www.garnelio.de/xanario_pinfo.php?xP=Shrimphouse_mit_Cladophoramoos&xC=H%C3%B6hlen__Versteckpl%C3%A4tze-AquarienArt&language=de&sessID=4d3935807cdef2a3fe2233baa0400134

Där har du ett akvarievänligt hus :) Med mossa på taket till och med. Skulle passa bra med ett gäng räkor i ditt kar.
#35 - 16 februari 2011 21:51
Snyggare än så här blir knappast ett räkkar med "hus", som lite inspiration:
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2009.cgi?&op=showcase&category=0&vol=0&id=87

Annons