Malawi 200l, Metriaclima estherae & Labidochromis sp. "Hongi"

#1 - 18 september 2009 16:04
Hej, jag tänkte visa upp mitt relativt nyuppstartade (2-6 mån gammalt).

Det består av Röd Zebra (O-färgade) och Hongi (rödurvalssortering).

Länk till bildserie:
http://img9.imageshack.us/gal.php?g=img7664g.jpg

Länk till ett video-klipp på akvariumet.
" target="_blank">

Synpunkter, kommentarer och frågor vore uppskattat!

Förresten, hur länge tror ni javaormbunkarna får stå innan de blir grönsakssoppa av dom? :d
Det är lite av en chansning känns det som att stoppa in dom bland Mbunas.
#2 - 18 september 2009 17:39
snyggt:d!!!
#3 - 18 september 2009 18:09
Notera äggfläckarna på Röd Zebra hanen, markanta äggfläckar på både analfena, stjärfena och ryggfena. Tendenser till äggfläckar på bukfenorna.
#4 - 1 oktober 2009 18:07
Ingen som är intresserad? :(
Vad vill ni veta eller se?
#5 - 2 oktober 2009 12:05
Alltid intresserad av malawi-burkar. :)

Själv tycker jag att det hade varit fint med större stenskravel och lite vallis.

Vilken typ av hongi är det du har?
#6 - 2 oktober 2009 15:22
Med skravel syftar du på gruset då?
Ja, vi får se hur det utvecklas.. Vilken diameter skulle du rekommendera?

Angående vallisneria undrar jag om de ens fungerar i ett malawi-kar.
Mina Röd zebror skrapar ibland av algerna på anubias-plantan, men hongi-hanarna gillar att äta dess rötter, eller stam snarare.
Vad det kan bero på vet jag inte, det händer kanske 1 gång i månaden att det fattas lite av växten.

Vallisneria smakar väl bättre än både java ormbunken och anubiasen och borde väl därför gå åt som smör i solsken.
Men jag håller fullständigt med om du syftade på att det hade varit roligt med enbart vallisneria i burken, då slipper man att det ser kalt ut, samtidigt som att man får det relativt naturtroget.

Det är en röd urvalsodlad Hongi, stam-träd eller genetiskt ursprung kan jag inte riktigt svara på. Eller fångstplats.
Men jag har fått både Röd zebrorna och Hongin via en odlare som var tvungen att montera ner lite.
Dessa är nog bland de sämre ifrån sista kullarna. Dock är de (speciellt röd zebra hanen) väldigt bra ändå.

Vad vill ni se mer av i fotografi och video väg?
#7 - 23 oktober 2009 16:49
Ny video!
" target="_blank">

Vad tycker ni om Röd Zebra hanen? :P
#8 - 23 oktober 2009 17:04
De där var roligt att se. Jag har ett nystartat på 200 l. med 10 fiskar och är rädd att de är för mycket. Här är de betydligt mer, man hinner inte räkna alla för dom simmar så fort, härs och tvärs.:)
#9 - 23 oktober 2009 17:37
Haha, de blev väldigt rädda för kameran. Jag får väl vänja dom lite till vid den. Då kanske de blir linslusar istället.

Det fungerar väldigt bra med alla dessa fiskar i akvariumet, jag har inte räknat dom själv ens om jag ska vara ärlig. Men jag är rätt noga med att byta vatten med jämna mellanrum.
#10 - 26 oktober 2009 09:52
Fin Fisk skrev:
Med skravel syftar du på gruset då?

Ja, vi får se hur det utvecklas.. Vilken diameter skulle du rekommendera?

Jag menar stenhögarna. Malawis älskar sådana. :)

Annons