Malawi 240L startat - innerfiltret?

#1 - 24 december 2015 08:04
Hej! Har haft igång mitt Rio 240L i 4 veckor nu. Startat enligt "nybörjarguider" och funkar bra. Några nybörjarfunderingar om innerfiltret:
1. Är 600 l/h för lite, läser mig till att 5-10 ggr volymen rekommenderas?
2. Tänkte byta "gröna" kudden mot en grov blå snart - rätt?
3. Ska jag lägga i några "makaroner"?
4. Kan man dölja filtret i efterhand utan att skada fisken med silikongift? Satte BTN Slimline på bakrutan.

Har 6 Golden, 5 Maingano, 2 Ancistrus. Tänker mig 5 "röda" till kanske.

Tacksam för alla tips!

/Jonas

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 december 2015 21:51
1/ Ja jag tycker nog att en pump på 600 liter är för lite för Malawi.
4/ Det finns lim som man kan limma med undervatten utan att de avger något skadligt för fiskarna - dock så är de betydligt dyrare än silikon
admin
Christian Alfredsson
#3 - 30 december 2015 22:00
Ett filter som heter Eheim 2252 hade inte varit fel i det karet
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 30 december 2015 22:03
[QUOTE=admin;n2346818]Ett filter som heter Eheim 2252 hade inte varit fel i det karet[/QUOTE]
Fast det brukar kunna gå att sätta fast ett större pumphuvud som passar till Juwels filter

Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 30 december 2015 22:06
[QUOTE=SwaggaW;n2346362]2. Tänkte byta "gröna" kudden mot en grov blå snart - rätt?
3. Ska jag lägga i några "makaroner"?
[/QUOTE]
2/ Vet inte riktigt hur den gröns kudden ser ut - men jag hade byt Juwels finporiga filtermaterial med ett grovporigare som en grovporig blå filtermatta
3/ Nej det tycker jag inte

#6 - 30 december 2015 22:23
Hej! Jag hade samma funderingar en gång och startade den här tråden: https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-01-akvarier-och-tillbehör/127633-uppgradera-impeller-till-juwel-ecoflow-600-pump-bioflow-3-0

Jag bytte till1000l/h i filtret och bytte svamparna till uppsättningen på bilden.

Märkte inte jättestor skillnad, men 1000L pumpen är inte jättedyr, så hade nog gjort det igen om jag behövt. Dock tycker jag en extra cirkulationspump gör ett bättre jobb för pengarna.

Blev väldigt nöjd med bara grova svampar. Klippte till en ca 1cm tjock svamp av en av de fina och hade på toppen som grovfilter som jag tvättade varje VB, de andra rörde jag nästan aldrig.
#7 - 31 december 2015 11:45
Stort tack för jättebra svar! :)

1. Har nu satt ett Eheim Proffessional 3350 i andra hörnet. Behåller 600 l/h i innerfiltret tillsvidare. Invånarna verkar gilla det nya draget i karet. Jag kör utan röret med små utgångshål, dels för att det var svårt att få plats dels för att jag tänkte gömma rören bakom 10 cm Slimline och då får det bli till att utblåset är längs med bakgrunden. Sen tycker jag trycket i flödet verkar uppskattat. Inte minst av mina Ancistrus som sätter sig mitt i stormens öga och gottar sig :)
2. Bytt till GROV. Gör samma när de två FINA är dags att byta. Köpte ett gäng vita tunna jag kör högst upp tillsvidare.
3. Det kom tre varianter av biolager i den nya pumpen jag kör på med tänkte jag.
4. Skaffat ett Juwel Conexo silikon som ska funka är det meningen. Har upptäckt att flytkraften är rätt bra i bakgrunden dock. Tänker mig genomföra det hela vid nästa vattenbyte och har bestämt mig för att endast täcka sidan mot frontglaset i de två hörnen för att inte krångla för mycket för fiskarna.
#8 - 1 januari 2016 12:43
Låter bra. Tänk bara på att inte byta för många svampar åt gången så du behåller din filtrering ordentligt, men det kanske du har koll på :)

Jag hade också vitt filtervadd till en början men tyckte det var onödigt dyrt och krångligt att åka och köpa Juwels så jag gjorde en återanvändnignasbar variant istället av en den finmaskiga svampen. Fungerade klockrent
#9 - 1 januari 2016 19:42
Aha, då testar jag det när min låda med 5st vadd är slut. Limmade första biten bakgrund idag, gick fint vad det verkar. Ska försöka lägga upp en bild på karet när den andra är på plats. Grymt kul att ta upp detta gamla intresse från barnsben då jag mest hade grodyngel, neontetror och ödlor :)
admin
Christian Alfredsson
#10 - 1 januari 2016 20:06
Har du valt en röd variant än?
#11 - 2 januari 2016 07:32
Nej. Idéer på vad som kan passa? Jag har ju 13 st nu också inkl. de två malarna. Om man ska tänka 1 cm vuxen fisk per liter blir det väl ca. 12*13 = 156 så jag kan ha ca. 5 fiskar till? Jag har pH 8, kH 5, 26-27C, 0 Nitrit och tillräckligt många grottor tror jag.
admin
Christian Alfredsson
#12 - 2 januari 2016 12:34
Har du harmoni med de fiskar du har så tillsätt inga fler. Så känner du dig nöjd så vänta
#13 - 3 januari 2016 20:30
[ATTACH=CONFIG]n2347244[/ATTACH]

Klart! Jag är nöjd :)
#14 - 3 januari 2016 20:33
Ser bra ut! Ligger stenen på botten? Ser lite ut som den ligger på sanden? När de blir större kommer de gräva som attan, då kan stenen rasa om du har otur.
#15 - 3 januari 2016 20:50
Ja, jag hittade tipsen om frigolit i botten lite sent... Det är två stenar som ligger ovanpå de andra. Dom lutar mot bakgrunden också så min tro är att de inte ska kunna välta framåt. Blev iofs lite orolig nu. Det känns osannolikt att dom stora i botten skulle kunna rubbas men erfarenheten här inne lär ju stämma...ska kanske överväga att ha ett lager. Onekligen asdåligt om framrutan spricker...:(
#16 - 3 januari 2016 21:09
Tror att du kommer väldigt långt på att bara lägga stenen rakt på bottenglaset istället som nu - på sanden. Då kan de inte gräva omkull stenen! Sen tycker jag det ser lite mer naturligt ut när sanden kryper upp lite på stenen, som om de legat länge i vattnet. Vilket du får då :-)
#17 - 4 januari 2016 09:22
Jättefint akvarium!

Vad är det för sand du har?
Vad är det för lysrör?
#18 - 4 januari 2016 14:35
Tack! Vad kul att du gillar det :) Nu har jag flyttat om stenarna så rasrisken bör vara borta. Blev rent av snyggare kanske, mer naturlig look när stenarna begravts. Tack för tipset simka! Lägger upp ny bild när mjölken lagt sig...

Lysrören är original. Det står Juwel High Lite Day 54W på, 2 st.
Sanden är jag lite osäker på, vanlig vit/ljus från Herkules i Gbg
#19 - 4 januari 2016 16:04
Du behöver nog inte oroa dig för nåt ras som skadar glaset men nån firre kan dock råka illa ut om den gräver under och kommer i kläm. Du kan bara putta undan lite sand så stenen kommer ner ända till bottenglaset för att säkra miljön för fiskarna.
#20 - 4 januari 2016 17:27
[ATTACH=CONFIG]n2347367[/ATTACH]
Så, nu ska förhoppningsvis vara stadigt nog. Snart lägger sig mjölken oxå så jag kan se fiskarna igen ;)
#21 - 5 januari 2016 18:58

Så, nu ser jag mitt första kar som helt igång :) Några sista stenar, snäckor och 1+2 Röd Rubin. Egen räkmix får bli nästa projekt :) Tack alla för hjälpen!
#22 - 5 januari 2016 22:17
[QUOTE=SwaggaW;n2347366][ATTACH=CONFIG]n2347367[/ATTACH]
Så, nu ska förhoppningsvis vara stadigt nog. Snart lägger sig mjölken oxå så jag kan se fiskarna igen ;)[/QUOTE]

Tycker det blev fantastiskt snyggt! Bra jobbat [:-106]:)
#23 - 5 januari 2016 22:30
[QUOTE=simka;n2347526]

Tycker det blev fantastiskt snyggt! Bra jobbat [:-106]:)[/QUOTE]
Jag håller med, snyggt!
#24 - 6 januari 2016 09:12
[ATTACH=CONFIG]n2347539[/ATTACH]
Tack vad glad jag blir! :) Här är den riktiga finalbilden...

Annons