Malawi

#1 - 27 juni 2007 17:03
ska byta om från sällskapsfiskar till malawi , har ett 240L juwel , ska köpa ett extra filter som heter unimax 500+ med uv , fiskar jag kommer att ha är demasoni , golden , röd rubin , nån mal och 3st praktbotior , vet ej hur många demasoni , golden och röd rubin man kan ha , hoppas på att kunna ha lite växter och några snygga stenar som gömställen , har råda grus just nu 3mm , men har sett hos våran lokala akvarieaffär med sand , tyckte att de såg väldigt snyggt ut , men han säger att sand är väldigt mycke pyssel med jämfört med typ råda gruset , man vill ju gärna ha ett snyggt akvarium. När de gäller bakgrund vad rekommenderas i så fall , ett billigt alternativ.

mikey_41Visa allmän profilSkicka ett privat meddelande till mikey_41Hitta fler inlägg av mikey_41Lägg till mikey_41 på din kompislista
#2 - 27 juni 2007 17:30
#3 - 27 juni 2007 18:58
Den bakgrunden är lite trist i början, men blir bättre och bättre när det växer lite alger på den. Själv gillar jag Aquarocks bakgrunder, men den där är också helt ok. :)
#4 - 27 juni 2007 19:04
just nu har jag bara en vanlig bakgrund som jag har tejpat på baksidan, har aldrig haft en bakgrund i akvariet tidigare , är det svårt att sätta fast.
#5 - 27 juni 2007 19:06
vill ha en sngg som passar förr malawi , har hört att om man har en mörk bakgrund så blir fiskarna lungnare , ,stämmer det.
#6 - 27 juni 2007 19:09
Om du inte köper en hel bakgrund, måste du sätta fast dom med silikon.
En hel bakgrund kan man såga til så att den blir lite lägre än vad baksidan är. Man kan sedan föra ner den i akvariet för att fälla upp den mot bakväggen. Det glapp som blir mellan bakgrundens nedre del och bottnen på akvariet täpper man med frigolit eller något annat och höjer samtidigt bakgrunden. Det gör inget, eftersom det ändå täcks med sand eller grus.
Sedan klämmer man fast den med en pump eller stenar.
Bilagor:
#7 - 27 juni 2007 19:12
mikey_41 skrev:
vill ha en sngg som passar förr malawi , har hört att om man har en mörk bakgrund så blir fiskarna lungnare , ,stämmer det.

Skulle nog säga att de blir lugnare med vilken bakgrund som helst, jämfört med att ha öppet överallt. Mina malawis gillar bakgrunden jag har nu, eftersom det är djupa skrevor i den, där de ofta står.
#8 - 27 juni 2007 19:15
vad kostar din bakgrund , tänkte en för c.a 500 kr
#9 - 27 juni 2007 19:17
var förresten hittar man en för ett 240L , rekommenderar du sand eller grus , vill ju ha ett snyggt akvarium
#10 - 27 juni 2007 19:21
jag hade tänk att ha demasoni , golden , röd rubin nån snygg mal och 3st praktbotior , undrar i så fall hur många av varje art , kommer att köpa till ett ytterfilter ett aquael unimax 500+ utöver de befintlga som sitter i.
#11 - 27 juni 2007 19:22
med uv
#12 - 27 juni 2007 19:22
mikey_41 skrev:
var förresten hittar man en för ett 240L , rekommenderar du sand eller grus , vill ju ha ett snyggt akvarium

Mät upp hur stor rutan är, och kolla sedan på webshops om det finns något som passar. Har du tur, kanske du hittar en som är lika lång, men lite lägre...min var precis 5 cm lägre än rutan, så jag behövde inte såga mer än att jag fick plats för mittstaget. :D

www.pwss.se och www.guldfisken.se är två butiker, finns säkert flera.

Jag skulle nog vilja rekommendera sand. Det är lite mera jobb med sand, eftersom man får använda en slamhävert då och då. Men det gör man ju vid de ordinarie vattenbytena ändå.
#13 - 27 juni 2007 19:40
mikey_41 skrev:
jag hade tänk att ha demasoni , golden , röd rubin nån snygg mal och 3st praktbotior , undrar i så fall hur många av varje art , kommer att köpa till ett ytterfilter ett aquael unimax 500+ utöver de befintlga som sitter i.

Brukar ha en tumregel på en fisk per 15 liter, och 1,5 arter per 100 liter, när de gäller malawis. De andra fiskarna är bottenlevande, och behöver inte räknas in i den regeln.
Då kan du ha 16 firrar i akvariet. Vad sägs om fem av två arter och sex av en?
Demasonis är väldigt aggressiva hanar emellan, så åtminstone där bör ha en hane och resten honor. Goldens och rödzebror är lite mera laidback, framförallt golden, och där kan du kanske ha mer än en hane per art.
#14 - 27 juni 2007 19:41
vilken typ av sand , storlek , hur ofta gör du vatten byte , själv just nu varannan vecka och slamsuger , hur många fiskar av typ demasoni , golden och röd rubin kan man ha i , har hört att demasoni bör man har c.a 15st.
#15 - 27 juni 2007 19:43
som sagt är ny i gemet när de gäller malawi , börjar lessna på sällskapsfiskar , + att malawi är snygga fiskar.
#16 - 27 juni 2007 19:58
mikey_41 skrev:
vilken typ av sand , storlek , hur ofta gör du vatten byte , själv just nu varannan vecka och slamsuger , hur många fiskar av typ demasoni , golden och röd rubin kan man ha i , har hört att demasoni bör man har c.a 15st.

Ska du ha flera hannar av demasoni bör du ha så stora populationer, ja. Då sprider hannarna ut aggressionerna över varandra. Men en ensam hanne med fyra-fem honor skulle nog funka bra (det hade jag gillat, iaf...;)).

Har Rådasand (kolla på min sida för mera info).

Vattenbyten gör jag ca var tredje-fjärde vecka. Ibland ännu längre mellanrum, om inte nitrathalterna blir höga (över 20 mg/l). Jag slamsuger vid samma tillfällen. När man väl fått igång alla bakterier bryts bajset ner väldigt snabbt och man märker inte det mycket.

Här är mitt förslag:
Golden: en-två hanar, fyra till tre honor
Rödzebra: en-två hanar, fyra till tre honor
Demasoni: En hanne, fyra-fem honor

Alternativ till demasoni: Pseudotropheus sp. "Acei"-är mycket lugnare och simmar gärna omkring i det fria vattnet. Trevlig fisk, och har också fin blå färg. :)
#17 - 28 juni 2007 14:44
går det att få tag i VF demasoni , golden och röd rubin och i så fall vad kostar dom st.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 28 juni 2007 15:01
mikey_41 skrev:
går det att få tag i VF demasoni , golden och röd rubin och i så fall vad kostar dom st.

Vildfångade exemplar av demasoni och golden är mycket ovanliga i handeln - en bit över 1000-lappen stycket får du säkert räkna med (kanske golden kan förekomma lite billigare).
Vildfångade Röd Rubin är ännu ovanligare eftersom det rör sig om en avelsform ;)
#19 - 28 juni 2007 17:16
ok , då vet jag , vad ligger dessa fiskar på för pris (odlade) c.a , man vill ju ha så fina exemplar som möjligt helst , vilken storlek ska man köpa dom i , för t e.x avel bl a.
#20 - 28 juni 2007 18:58
Ett förslag är BTN slim-line. Har själv det i ett 240 L juwel. Fick ge 750kr för det. kolla in www.pwss.se där är det något billigare. Hoppas allt går bra.Finns inga finare fiskar än Malawi.
#21 - 28 juni 2007 18:59
Vad man får köpa då är typ 2 st 50*45 och 1 20*45. beroende på vad du har för mått.
#22 - 28 juni 2007 19:05
juwel 240L
#23 - 28 juni 2007 19:08
med måtten 121x41x55 cm. jag är jättenöjd med min bakgrund.
#24 - 28 juni 2007 19:36
vilken är de , vad heter den
#25 - 29 juni 2007 16:12
Akvariet heter Juwel rio 240 Liter.
Bakgrunden heter Btn Slim-line den är endast 1 cm tjock. så det tar inte upp så mkt plats. Jag köpte 2 st 50*45 moduler och 1 st 20*45. man skarvar dom och det syns inte när det är på plats. sen är det ju bra med en bakgrund som kommer i 3 delar. för på Juwel finns ett mitten parti som man inte kan ta bort.

Annons