Malawi Akvarium?

#1 - 24 augusti 2003 12:49
Tja!

Just nu har jag en trvlig liten mix i akvariet (ni kan ju läsa nedan om ni vill). Akvariet är hyfsat nystartat (1 1/2 månad har det varit igång nu). Nu är det så att jag har hittat en butik i stan där de säljer Malawi ciklider. Riktigt fina sådana med.

Självklart är jag riktigt sugen på att köra på Malawi. De tar emot de fiskar som jag har i akvariet.

Är det ngn som är lite erfaren på Malawi akvarier och kan berätta lite personliga erfarenheter av det?

Sen ska jag nog byta grus i akvariet med. Funderar på att köra på Kvarts? Är det okej med Malawi?

Några reflektioner?

MVH Daniel
#2 - 24 augusti 2003 13:28
Jag har precis startat ett malawikar på 250 liter. jag har 7 demansoni och 5 lithobates (felstavat..??). Än så länge har det fungerat bta, fiskarna är inte så stora än. DEt har varit i gång i ca 3 veckor och jag har redan en tuggande demansoni hona. Jag är också nybörjare på detta så vi får väl se hur det går. jag har en Pleco mal och två YoYobotia i också...
#3 - 24 augusti 2003 13:44
Ursprungligen skickat av steveharris

Jag har precis startat ett malawikar på 250 liter. jag har 7 demansoni och 5 lithobates (felstavat..??). Än så länge har det fungerat bta, fiskarna är inte så stora än. DEt har varit i gång i ca 3 veckor och jag har redan en tuggande demansoni hona. Jag är också nybörjare på detta så vi får väl se hur det går. jag har en Pleco mal och två YoYobotia i också...

Okej...om du är nybörjare då vet jag itne vad jag är *ler* Vad menar du med tuggande tex? YoYoBotierna...går de bra med ciklider? Tror du mina Praktbotior går bra med Malawierna? Jag startar nog mitt Malawi nästa vecka ngn gång...kan berätta hur det gick sen :]
#4 - 24 augusti 2003 13:56
Ja du...Egentligen bör man väl inte ha botier med malawi eftersom de inte trivs i samma vatten värden, då tänker jag på ph värde. Men mina botier var alldeles för stora för det 63 liters akvarium som jag fick med fiskar och allt så de fick flytta över på prov i det större och det har fungerat mycker bra, de bryr sig inte om varandra helt enkelt. En tuggande hona är en hona som ruvar. Alla malawi ciklider om jag förstått rätt är munruvare. Det betyder att honan tar in äggen i munnen och sen efter ett par veckor släpper ut yngeln.
#5 - 24 augusti 2003 14:01
man kan hålla praktbotier med malawi... några bra nybörjar malawi är väl demasoni ,hongi, röd zebra och golden

Annons