malawi akvarium

#1 - 3 augusti 2007 16:07
Hej. Jag håller på att starta ett kar på 250 liter med malawi och nu ska jag innom några dagar fylla upp det med vatten. Jag har bestämt mig för följande fiskar 5 Demasoni, 5 socolofi och 4 Auratus. Så min fråga är ifall mina val av fiskar är bra eller dåliga och ifall jag ska ha fler av någon art. Sen om det finns någon mer fisk som ni rekomenderar och som funkar tillsammans med dessa tre och ifall jag borde skaffa någon mal för algerna eller om det räcker med att cikliderna "betar"? tack på förhand.
#2 - 3 augusti 2007 16:50
Du kommer få en livlig burk men det kan nog gå bra...Man brukar rekomendera att ha minst 8st av demasoni kanske för att aggressioner skall spridas på fler individer. Du måste vara noga med hur du matar dina demasoni annars kommer du garanterat få problem. De skall ha väldigt fiberrikt foder. spirulina flingor och kanske en räkmix med 70% grönt o 30% räkor. Tropicals billigaste foder supervit är väldigt milt för fiskarnas magar.
#3 - 3 augusti 2007 17:00
Fippi skrev:
Hej. Jag håller på att starta ett kar på 250 liter med malawi och nu ska jag innom några dagar fylla upp det med vatten. Jag har bestämt mig för följande fiskar 5 Demasoni, 5 socolofi och 4 Auratus. Så min fråga är ifall mina val av fiskar är bra eller dåliga och ifall jag ska ha fler av någon art. Sen om det finns någon mer fisk som ni rekomenderar och som funkar tillsammans med dessa tre och ifall jag borde skaffa någon mal för algerna eller om det räcker med att cikliderna "betar"? tack på förhand.

Efter någon veckas erfarenhet av akvarie kan jag säga att min erfarenhet av Auratus är att den inte är så aggresiv som folk säger.
Jag valde Maingano istället för Demasoni. De har samma färger fast ränderna på olika håll. :D
Till detta har jag Golden. Vilket ger Gul, Gul-svart, svart-blå.
Mina bråkar ytterst sällan. De är alltid framme och simmar runt.
Och väldigt sugna på mat... ;)
Min ena golden hona har nu yngel i sin mun, vilket har gett familjen ett samlat intresse. :)
Jag valde Ancistrus som algätare. Mina 4 i ett 540 l kanske är för lite eller är de för små, för nu har jag siktat mina första alger. [:(!]
#4 - 3 augusti 2007 17:34
ok men jag kanske struntar i att skaffa demasoni ifall de är för känsliga så att det bara blir en massa krångel med dom. eller ska jag försöka med dom i alla fall (ska kanske tillägga att det är mitt första malawi kar)
#5 - 3 augusti 2007 19:54
Fippi skrev:
ok men jag kanske struntar i att skaffa demasoni ifall de är för känsliga så att det bara blir en massa krångel med dom. eller ska jag försöka med dom i alla fall (ska kanske tillägga att det är mitt första malawi kar)

Kan bara säga av egen erfarenhet att jag valde Maingano istället för Demasoni. Demasoni kan vara mycket mer revirhävdande och rent utseende mässigt är det bara ränderna och den avlånga formen som skiljer. :)
#6 - 4 augusti 2007 15:21
Jag kör Maingano, Golden och Hongi red i mitt 250L. Funkar kanotbra! Supersnygg färgkombination blev det också. Det är livligt men aldrig aggressivt.
#7 - 11 augusti 2007 02:25
Broderbrem skrev:
Kan bara säga av egen erfarenhet att jag valde Maingano istället för Demasoni. Demasoni kan vara mycket mer revirhävdande och rent utseende mässigt är det bara ränderna och den avlånga formen som skiljer. :)

braa du valt den.. samma med den rätt fisk.. men demasoni är en känsligt fiskar så svårt skötsel sin fiskar hemmaakvariet.. så specialt..
#8 - 11 augusti 2007 06:32
Broderbrem skrev:

Fast demasoni har ju även fler och bredare ränder. Sen är ju både Maingano och Auratus från Melanochromis familjen, så risk för korsningar är kanske inte helt osannolik.
#9 - 11 augusti 2007 10:41
Herne skrev:
Sen är ju både Maingano och Auratus från Melanochromis familjen, så risk för korsningar är kanske inte helt osannolik.

Samma sak med Socolofi och Demasoni, bägge är Pseudotropheus.
#10 - 11 augusti 2007 20:58
Samma sak med Socolofi och Demasoni, bägge är Pseudotropheus.

Amen.

Annons