Malawi ciklider

#1 - 6 november 2007 17:44
Jag har ett akvarium på 350 liter med Malawi ciklider i "Golden" "Eureka" och "Piindani" men jag har märkt att mina "Piindani" har fått jack i ryggfenan, det är bitar borta. Vet någon vad jag ska göra? /e-k
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 november 2007 17:54
Jag har svårt att tänka mig att det kan bero på att de övriga fiskarna attackerar dem just på ryggfenan så det är lite svårt att veta vad det kan bero på.
#3 - 6 november 2007 23:26
Har en hona från en nakantenga-zebra som har likadant. Kommer inte ihåg hur hon fick det, men det har hållit i sig i två år för hennes del i alla fall.
#4 - 7 november 2007 01:51
Vad har du mer i karet då? Som Kjell säger så tror jag inte heller att det e nåra utav dom fiskarna du nämnt.. Kanske ifall det e stor storleksskillnad..?
#5 - 9 november 2007 12:37
Piindani

Vad har du mer i karet då? Som Kjell säger så tror jag inte heller att det e nåra utav dom fiskarna du nämnt.. Kanske ifall det e stor storleksskillnad..?

Jag har stora lavastenar och några krukor som grottor, på botten mörk småsten även lite växter som dom tuggar på. Jag köpte alla somtidigt så storleken är ungefär lika, tillsammans med några malar.
Om det var någon sjukdom borde dom väl bli slöa, inte vill äta och även smitta dom andra eller? Detta har nu varit så i ca 4 mån.
Några tips?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 november 2007 12:53
Kan mycket väl vara lavastenarna - dom är ju rätt vassa
#7 - 14 november 2007 00:24
Malawiciklider

Kan mycket väl vara lavastenarna - dom är ju rätt vassa

Bör jag byta ut lavstenarna till något annat?
Vad kan vara lämpligt då?:D:confused:
#8 - 14 november 2007 08:56
Varför inte plocka stenar i naturen? Jag har själv enbart stenar från vättern.
#9 - 16 november 2007 15:55
e-k skrev:
Bör jag byta ut lavstenarna till något annat?

Vad kan vara lämpligt då?:D:confused:

Kolsten är bra, väger inte särskilt mycket och är inte vassa på något sätt.
#10 - 17 november 2007 22:07
Jag föredrar själv naturstenar som man hittar vart som helst. De bör gärna vara i samma färgton för min del då jag inte är speciellt förtjust i olika färger.

Besök ett bygge där de grävt en del...eller vid en sjöstrand osv. Finns sten överallt som kan passa bra och helst de runda. Vanlig gråsten är riktigt snyggt i akvariet.;)

Annons