Malawi-ciklider??

#1 - 22 oktober 2008 19:03
Vad har du för erfarenheter av dessa?

Är så sugen på att skaffa någon, tex kejsar-aulonocara, men kan inte så mycket om dessa. Går de ihop med andra fiskar och isf vilka? (Har läst artbeskrivning men får inte svar på alla mina frågor där :))
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 oktober 2008 19:10
Vilkar fiskar som Aulonocara passar ihop med kan du bl.a. se på denna zoopetsida http://www.zoopet.com/index.php?option=content&task=view&id=108
#3 - 23 oktober 2008 16:45
Jag har en grupp benga-aulonocara (1+3) tillsammans med en "stor" grupp rödzebra(1+5 eller 2+4) ett par golden, ett par Cynotilapia sp. "hara" och en alldeles för fet acei.
Funkar rätt ok för mig då de har lite att simma på men nog inget jag skulle rekomendera för mindre akvarier :P

Jag har iallafall noll problem, alla tolererar varandra även om det hettar till lite när det är lekdags.
#4 - 23 oktober 2008 19:01
ajs skrev:
Jag har en grupp benga-aulonocara (1+3) tillsammans med en "stor" grupp rödzebra(1+5 eller 2+4) ett par golden, ett par Cynotilapia sp. "hara" och en alldeles för fet acei.

Funkar rätt ok för mig då de har lite att simma på men nog inget jag skulle rekomendera för mindre akvarier :P

Jag har iallafall noll problem, alla tolererar varandra även om det hettar till lite när det är lekdags.

Ok, men tror du det skulle funka med t.ex. benga 1+2, och några rödzebror och kanske golden i ett 250L?
#5 - 23 oktober 2008 20:14
Jag skulle nog isåfall endast köra en grupp auloncara.. Blanda med mbuna i ett så litet kar kan leda till att din auloncara inte får tag i mat samt blir stressad av de livliga mbuna.. Den som skulle kunna passa med auloncara är golden fast rödzebra är nog bara att glömma tyvärr.. En stor grupp auloncara blir mkt snyggare.. Två hanar och kanske fem honor..Eller fler honor..Har du två kanske tre hanar så leder det till att du oftast har en hane som är dominant och konstant utfärgad..Alltså i sin fulla prakt..Vilket är trevligt..Så mitt råd är en grupp med auloncara..Då får du garanterat bäst harmoni i karet..

sundancer skrev:
Ok, men tror du det skulle funka med t.ex. benga 1+2, och några rödzebror och kanske golden i ett 250L?
#6 - 26 oktober 2008 00:31
sundancer skrev:
Vad har du för erfarenheter av dessa?

Är så sugen på att skaffa någon, tex kejsar-aulonocara, men kan inte så mycket om dessa. Går de ihop med andra fiskar och isf vilka? (Har läst artbeskrivning men får inte svar på alla mina frågor där :))

jag kör ett par kejsar auloncara tillsammans med
1 par aulonocara eureka
4 st röd zebra
2 st placidochromis phenochilus
3 st rostciklider
3 auratus
3 saulosi
1 maingano
3 crabro
4 trewavase
4 hongi

de är säkert inte optimal men de funkar å fiskarna verkar trivas...

Annons