Malawi dog : (

#1 - 8 mars 2008 10:54
Jag har haft ett 400 L kar igång sedan i oktober 07.

Hittills har 1 mal dött (dog inom 1 mån från start) och 3 st Malawi : (

Senast idag dog en Golden. Den hade liksom rödsprängda prickar/ränder på kroppen. Såg ut som om fisken hade inre blödningar [:o]

Vad kan det vara för fel?
Jag byter vatten varannan vecka och vattenvärdena ligger bra.
Dock har jag haft problem med att mycket alger har etablerat sig senast månaderna. Jag gjorde därför rent i akvariet ordentligt förra helgen och borrade några små hål i bakgrunden för bättre cirkulation för filtret.

Jag har ett stort filter bakom en Btn och ett hål för cirkulationsvatten som jag tryckt i filtermedia i. Denna har tenderat att sätta igen sig efter ett par veckor varför denna har rengjorts regelbundet. Den proppade liksom vattenflödet lite grann. Borrade därför fler små hål för att öka filtreringen och förhoppningsvis häva algerna.

Vad tror ni att fisken dör av? Kan det bero på nåt särskilt?
#2 - 8 mars 2008 14:36
Röda strimmor sägs kunna vara ammoniakförgiftning.
#3 - 8 mars 2008 15:08
Kan det ha bildats områden med stillastående vatten med hög ammoniakhalt bakom din BTN som frigjorts i samband med att du tog upp fler hål?
#4 - 9 mars 2008 11:53
Luktar det illa i filtermaterialet bakom bakgrunden?
#5 - 9 mars 2008 13:43
Njae, det luktar som i vilket akvarie som helst :confused:

Tänkte du på något särskilt?

Alltså, jag funderar på om mitt hål för vattencirkulationen är problemet?
Jag menar är det normalt att man ska ha en nivåskillnad från framsida till baksida bakgrund på ca 5 - 10 cm?
Jag gjorde rent mitt filtermedia som jag har intryckt i hålet igår. Men redan idag har jag en nivåskillnad på ca 5 cm? Det måste ju tyda på att nåt inte stämmer. Eller?
Problemet är att jag inte vet vad jag skulle sätta i hålet istället för filtret? För tar jag bort filtermediat så får jag direkt lika nivå.
Kan detta påverka mina fiskars hälsa och kan det minska mina alger?

Jag tycker att akvariet bäckar igen så snabbt liksom. Bakgrunden och dekorationsstenar blir alldeles brun/svarta och ludna efter nån vecka efter att jag gjort rent. Gör rent med borste varannan vecka på bakgrund och glas i samband med vattenbyte.
Jag har 2 växter och 2 plastväxter. De ser alla skitiga ut och är inte trevliga att titta på :(
Hur gör jag för att få balansen [:o]
#6 - 10 mars 2008 09:50
Jag tänkte på om det bildats syrefria fickor någonstans bakom bakgrunden, där kanske svavelväte bildats...en longshot, men det var en tanke, iallafall. Att du får mycket alger tyder på obalans i näringsstatus och/eller ljusnivåer.
Jag tror det är en bra idé att köpa ett test för nitrat och kolla värdena, och öka frekvensen för vattenbyten. Kanske du skulle byta filtermaterialet till ett ett med grövre hål?
#7 - 10 mars 2008 13:29
hur noga gjorde du rent akvariet förra helgen? tog ur att och skrubbade? i så fall kan balansen ha blivit helt förstörd och då kan fiskarna dö av t ex nitritförftning

vad är det för tester du har och testar vattnet med?
#8 - 11 mars 2008 12:26
Jag brukar alltid i samband med vattenbyte (varannan vecka) skrubba bakgrunden med en diskborste. Mest för att underhålla den lite eftersom den bäckar igen så fort och blir mörk och ful av alla alger och skit. Sedan borstar jag glaset från lite alger som satt sig också. I övrigt brukar jag röra runt lite i sanden och justera lite bland stenar osv i samband med vattenbytet.

Efter nån dag då jag gjort ovanstående måste jag alltid ta ut (jag byter mot extra filter) det filtermaterial som jag har sitter i intagshålet till bakgrunden. Det är då så igensatt så att vattennivån är nära 10 cm i diff :mad:

Jag testade som sagt med att borra några små mindre hål i bakgrunden för att se hur det skulle påverka. Men jag tycker inte det gjorde någon skillnad [:(!]

Jag testar vattnet med såna här stickor som doppas i vattnet i 1 sek. Sedan ska man avvakta 60 sek och avläsa mot färgskala. Har aldrig reagerat på att det varit för dåliga värden. Vare sig Ph Kh eller Nitrit osv...

Vad gör jag för fel? Det är inte roligt då akvariet ser sunkit ut och firrarna dör med jämna mellanrum :(

Jag har även 3 st malar (som jag alltid glömmer namnet på). De kan bli sisådär 50 cm fullvuxna. Just nu är de ca 10 cm.
I början var de ute mycket mera på dagarna. Nu sitter alltid gömda i en grotta och kommer aldrig fram. Möjligtvis på natten då? Min förhoppning var att de skulle käka algerna som bildas?

Belysningen är tänd (på tidur) från ca 11.00 till 21.00 varje dag.
Det är ett Juwel Rio 400 L kar i mörkt trä jag har. Skitsnyggt! Dock inte med en sunkig miljö :mad:
#9 - 11 mars 2008 13:49
om du har en finporig filtermatta så byt till en grovporig i insugshålet på bakgrunden, eventulellt borra upp ett till för att vattnet ska hinna rinna till om du har en kraftig pump! om du har mattkuber i bakgrunden så se till att de inte ligger hårt packade (även de ska vara grovporiga (ppi 10) )!
#10 - 11 mars 2008 14:37
hmm okej, tänkte ifall du tagit ut allt ur akvariet och skrubbat och diskat med diskmedel, då hade du haft din förklaring där :)

hur är det med cirkulationen?

de där stickorna, s.k. multitests, är inte tillförlitliga, finns en massa trådar i ämnet. Jag rekommenderar att du köper ett dropptest för nitrit. Om jag märkar att fiskarna mår dåligt testar jag med denna test, den enda jag har, och den har fungerat bra hittils. Kan i första hand rekommenderas JBLs nitrittest och i andra hand Seras.

Annons