Malawi el tanganyika

#1 - 18 april 2007 12:30
Har svårt att bestämma mig vilket, har för närvarande 2 saltvattensakvarium, Men är sugen på att dra igång ett sötvatten igen (har ett överblivet 550 liters akvarium). Alternativen är Malawi eller Tanganyika (eller möjligen Amazonbiotop). Jag har tidigare upplevt att tanganyika cikliderna varit känsligare än Malawi vad tror ni om det ? är det en tillfällighet hos just mig eller ??
Har ett problem och det är mitt vatten är mjukt och har lågt PH dvs 6,2 kanske är tanganyikerna känsligare för detta, jag vet inte. Jag har dock haft korallgrus i filtren för att förbättra värdena.

Malawi är ju betydligt färggrannare men tanganyika cikliderna har mer intressant beteenden, ja det är svårt att välja:confused: .
#2 - 18 april 2007 12:42
tkr du ska köra på amazonasbiotop med diskusar!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 april 2007 13:00
Vattnet är ju inga större problem - ha ett kalkhaltigt grus och tillsätt bikarbonat vid vattenbyte. Billigt och oproblematiskt
#4 - 18 april 2007 13:46
Det finns ju vackra Tanganyikaciklider t.ex. Tropheus släcktet.
#5 - 18 april 2007 14:18
Vattnet är ju inga större problem - ha ett kalkhaltigt grus och tillsätt bikarbonat vid vattenbyte. Billigt och oproblematiskt

Ok, det är alltså inget problem. Det har funkat utmärkt med Malawi, men jag har varit mindre lyckosam med Thropheus, hästnoscikliden osv.

Jag har som du föreslår använt korallgrus för att förbättra värdena.
#6 - 18 april 2007 14:19
Mrhappy skrev:
Det finns ju vackra Tanganyikaciklider t.ex. Tropheus släcktet.

Ja det håller jag med om, riktigt snygga.
#7 - 18 april 2007 14:21
Richard.R skrev:
tkr du ska köra på amazonasbiotop med diskusar!

Jo, det brukar ju bli vackra biotoper.
#8 - 19 april 2007 15:17
Vad tror ni om följande grupp av tanganyika cilklider i ett 550 liters akvarium ?

8 st Tropheus moorii (kommer det att bli problem med fodret ?)
10 st neolamprologus multifasciatus
4 st neolamprologus pulcher
1 par Julidochromis transcriptus
1 par Eretmodus cyanostictus (funkar de med Tropheus)
10 st cyprichromis sp
#9 - 21 maj 2007 10:23

Jag använder kalciumhydroxid till mina satvattensakvarium, skulle det kunna användas, till att justera vattenvärdena, eller är det bättre att bara använda bikarbonat ? (frågan gäller sötvatten).
#10 - 21 maj 2007 10:33
Eller gör ett amazonasakvarie så slipper du dona med pH:t öht? Du har ju perfekt vatten för det... *avis* Vi kanske kan byta? Eller nä.. du bodde i Skövde, dit flyttar jag inte igen ;)
#11 - 21 maj 2007 13:31
ize skrev:
Eller gör ett amazonasakvarie så slipper du dona med pH:t öht? Du har ju perfekt vatten för det... *avis* Vi kanske kan byta? Eller nä.. du bodde i Skövde, dit flyttar jag inte igen ;)

Då måste man ju sänka ph:t till 6 och det är inte särskilt lätt det heller.
#12 - 21 maj 2007 14:13
från 6.2 till 6? Tror inte fiskarna är såååå petiga :D
#13 - 21 maj 2007 14:30
ize skrev:

Jo, Amazonbiotop passar ju vattnet bra till.

Akvariet är fyllt med BTN moduler med klippöverhäng osv så därför blir det kanske snyggast/naturligast med en malawi eller biotop besättning. Har med framgång kört Malawi i det vatten jag har men då har jag haft korallgrus i filtermodulerna.
Men det finns naturligtvis även sten mm i amazonas;).
#14 - 21 maj 2007 15:18
Man skulle ju kunna fästa ormbunkar/javamossa/riccia/annat mer eller mindre klängande/klättrande på väggen så att det blir en grönskande bakgrund ist? Då kan ju stenen titta fram mellan det gröna och göra det hela lite naturligare.
#15 - 21 maj 2007 15:20
.. är bara lite inkörd på amazonas för tillfället.. never mind me ;)
#16 - 21 maj 2007 16:01
ize skrev:
Man skulle ju kunna fästa ormbunkar/javamossa/riccia/annat mer eller mindre klängande/klättrande på väggen så att det blir en grönskande bakgrund ist? Då kan ju stenen titta fram mellan det gröna och göra det hela lite naturligare.

Ja en bra ide, skulle kunna bli riktigt snyggt.

ize skrev:
.. är bara lite inkörd på amazonas för tillfället.. never mind me ;)

Gör inget, det är ju ett mycket intressant område.
#17 - 23 maj 2007 17:34
Maalaaaawiii!! :D
#18 - 23 maj 2007 17:44
Jens A. skrev:
Maalaaaawiii!! :D

Haha:D, ja jag har förstått att du är inkörd på malawi;)
#19 - 23 maj 2007 18:47
I ett 550 liters med BTN moduler hade jag kört 10-15 st golden och 25 styck demasoni. Ooooooooerhört vackert :D

Annons