Malawi eller Tanganyika

#1 - 17 september 2003 16:21
Jag sitter här med valet och kvalet om jag skall ha Malawi eller Tanganyika ciklider. Jag har ett 340l kar som jag vill populera med någon slags biotop av dessa två.
Så jag undrar vilka av dessa två fiskvarianter som man skall satsa på.
Även vilka fiskar och fisksammansättningar.

Mvh Tobbe
#2 - 17 september 2003 16:27
Tanganyika ser jag som ett självklart val! Med motivering att de har fina färger men framförallt ett super intressant beteende till skillnad mot malawi som bara har färgerna.
#3 - 17 september 2003 16:29
Det är lite på samma barna som jag är inne på.
Visst är Malawi fiskar fina att kolla på, men de har inte alls lika intressanta betenden.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 17 september 2003 17:12
Malawi är betydligt färgrannare, tanganyika har mer varierad kroppsform samt mer varierat beteende.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 17 september 2003 17:46
På vilket sätt har Tanganyikaciklider mer intressant beteende? [:-59]
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 17 september 2003 19:03
På vilket sätt har Tanganyikaciklider mer intressant beteende?

KOlla runt i artregistret på tanganyikaciklider eller gå in på "Fiskgrupper-Allmän info" och kolla läs om de olika tanganyikagrupperna så kommer du att kunna läsa om de iolika beteendena.
Kan dock nämna att nästintill samtliga malawi är maternala (honan) munruvare som leker på ungefär samma sätt.
Bland tanganyika finns det både maternala och biparentala och munruvare och substratruvare etc. etc.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#7 - 17 september 2003 19:25
Med olika beteenden kommer också krav på att uppfylla dom för de arter man önskar ha. Malawi är lite enklare att anpassa till varandra då de har, som Kjell skrev, liknande lekbeteenden.
Aggressivitet får man också kalkylera med...
#8 - 19 september 2003 16:56
Vad gäller Tanganyika är det ofta svårt att ha arter med liknande beteende i samma akvarium. Med Malawi-ciklider kan det vara en förutsättning för att lyckas.

Mikael

Annons