Kan man få lite förslag på vad som vore mest lämpligt i 375 liter, vad gäller storlek på fiskarna, sort/art, och hur många individer?
KORTFATTAT varför man skulle välja Malawi före Tanganyika eller tvärtom?
VisualDarkness skrev:Glöm inte alla snäckciklider i Tanganyika. De må ofta vara lite bleka och skygga med trots det roliga fiskar av vad jag sett. :D" target="_blank">
Sandciklider skulle jag gärna vilja ha men är inte så sugen på att lägga ner så mycket pengar på känsliga fiskar eller skaffa ett större kar.
Kilesa är galet vacker enligt mig och måste sådana i framtiden!
VisualDarkness skrev:Malawi är även mer enhetliga i utseende medan Tanganyika har rejält olika kroppsformer.
Malawi ger ett enhetligt stim som ett myller av rörelse och färg. Tanganyika är mer avslappnat och mer som et grannskap där var och en påtar lugnt i sin trädgård. :p
tulle89 skrev:Jag föredrar malwis skarpa färger före tang. ciklider. Dock så menar folk på att tang. har ett roligare beteende att följa så det är helt upp till var och en vad man föredrar.
Eftersom jag förespråkar malawi så skulle ett 35-40 tal vara lagom till din burk och jag hade kört på 3 sorter. Mbunas är generellt den vanligare arten i släkten malawiciklider och några vanliga därifrån är golden, demasoni, rödzebra, auratus, hongi, socolofi m.fl.
Mats Bryzell skrev:Här är några exempel på Tanganyikaciklider från mina kar som är trevliga, både till färg, form och beteende!:)
Auratusen skrev:jag föredrar malawi, då det ger både mer liv och färg. men tanganyika har intressantare beteenden, men oftast väldigt bleka. fast dwe roligaste måste då vara troffar, apelsiner eller t-zebra (neolamprologus tretocephalus). tyvär kan troffar vara rätt kännsliga när det kommer till foder och vatten och t-zebror kan vara grymt agro
Auratusen skrev:men ibland kan det istället blir hur tråkigt som helst :P
VisualDarkness skrev:Glöm inte alla snäckciklider i Tanganyika. De må ofta vara lite bleka och skygga med trots det roliga fiskar av vad jag sett. :D" target="_blank">
Sandciklider skulle jag gärna vilja ha men är inte så sugen på att lägga ner så mycket pengar på känsliga fiskar eller skaffa ett större kar.
Kilesa är galet vacker enligt mig och måste sådana i framtiden!
Auratusen skrev:de ända tanganyika jag har kvar är snäcklekare + en daffodil som jag vill bli av med.
kilesa är inte farligt dyra, bara 250 kr på akvarievalvet i norrköping. annars kan du skaffa callochromis. de är sandlekare med
Kjell Fohrman skrev:Väldigt generellt - men malawi är färggrannare, medan tanganyika har ett mer varierat beteende
VisualDarkness skrev:Malawi är även mer enhetliga i utseende medan Tanganyika har rejält olika kroppsformer.
Malawi ger ett enhetligt stim som ett myller av rörelse och färg. Tanganyika är mer avslappnat och mer som et grannskap där var och en påtar lugnt i sin trädgård. :p
perfetto skrev:- Tackar. Så om Malawi är färggladare, rekommenderar du egentligen ändå Tanganyika ; )
perfetto skrev:- 30-40 fiskar i en 347-liters tank?!? Hur små ska de vara då....typ ett par centimeter?
perfetto skrev:- Du har uppenbarligen ett MYCKET större kar än jag. De där Cikliderna ser ut att vara minst i 20cm-klassen..?
hannesc skrev:snajsigt säljande av t-yika mats ;) haha.
ne men jag håller med dig. jag var inne ett tag på att starta ett t-yika kar jag med. men har inte fått tummen ur än så länge. men det är inte omöjligt att det blir så.
de är väldigt intressanta fiskar, men om jag hade varit perfetto hade jag nog börjat med malawi. känns som det finns mest utbud och man kan få ut mest av upplevelsen på nått sätt om man börjar med malawi o sen går över till tanganyika.
VisualDarkness skrev:Och jag går bakvägen. ;)
VisualDarkness skrev:Och jag går bakvägen. ;)
bossep skrev:Mitt förslag om att börja med en burk Malawi och sedan en till med Tanganyika är inte helt taget ur luften.
Man lär sig sjöciklider med Malawi och går sedan på Tanganyika.
VisualDarkness skrev:Men så är det inte troffar jag börjar med, istället betydligt lättare Altolamprologus som dessutom gått perfekt i kranvatten och äter allt som grisar. ;)
bossep skrev:Som alltid bra råd från Mats!
Det finns många anledningar till att man ”skakar” Malawi honor, en tycks vara att hon tar stryk när hon tuggar. Jag håller inte med om det. Har man bara bra med gömställen där hon kan stå i fred funkar det kanon och som Mats säger det är ganska kul att se henne ”svälja svärmen” när någon fara hotar.
Mats Bryzell skrev:Det är väldigt få akvarister - åtminstone här på zoopet som tar bilder och filmar sina Malawihonor när de släpper ut yngel ur munnen, låter dom gå och beta ett tag, och när det dyker upp en fara suger in hela svärmen i munnen igen - det mesta tycks handla om att "tömma" honan för att få yngel som sätts i en trist yngelburk - kul som fan!
Munruvande Tanganyikaciklider finns också (en variant finns på mina bilder) och dessa klarar nästan i alla lägen att släppa och vårda sina yngel därför att det är en lugnare "atmosfär" i ett T-kar.
bossep skrev:Det finns många anledningar till att man skakar Malawi honor, en tycks vara att hon tar stryk när hon tuggar. Jag håller inte med om det. Har man bara bra med gömställen där hon kan stå i fred funkar det kanon och som Mats säger det är ganska kul att se henne svälja svärmen när någon fara hotar.
Kjell Fohrman skrev:Fast i själva verket är detta med "ruvandet" efter första utsläppet lite överdrivet - rätt få arter gör det faktiskt och det är t.o.m. ännu ovanligare i naturen än i akvarium.
Vill man ha en art med riktigt bra yngelvårdsbeteende så välj gärna en av de stora rovmalawina (fast de kräver mycket stora akvarium) för dom är suveräna på det och när man simmar i sjön så träffar man ofta på sådana honor med sin kull.
perfetto skrev:- Jag skulle gärna välja en rovmalawi om jag kunde ha dem i min tank. Kan man ha dem parvis, alltså inte i ett stim? Om de fungerar bara ett par stycken tillsammans kanske det går i 375 liter?
Kjell Fohrman skrev:Nej, 375 liter är alldeles för litet för dessa fiskar. Glöm det.
Kolla t.ex. in arterna i släktet Tyrannochromis - de har en suverän yngelvårdnad men de "minsta" av dom kräver ett akvarium på 500 liter som är minst 200 cm längt.
perfetto skrev:- Synd. Finns det alltså inga dvärgarter av rovmalawis/tanga?
Auratusen skrev:vanliga malawi är ju rovfiskar :P de nyper yngel om de får chansen
Kjell Fohrman skrev:Detta att hon skulle få stryk när hon tuggar är inte så vanligt - däremot om man tar upp henne och låter henne gå i ett yngelkar tills hon har släppt ut ynglen då kan det ofta vara lite problematiskt att släppa tillbaka henne till huvudakvariet.
Dock oavsett vilket är jag dock lite skeptisk till att skaka honor eftersom jag är övertygad om att detta i längden försämrar ynglens framtida egna yngelvårdsbeteende och även lekförmåga