Malawi eller Tanganyika..hm...

#1 - 16 december 2010 14:39
Kan man få lite förslag på vad som vore mest lämpligt i 375 liter, vad gäller storlek på fiskarna, sort/art, och hur många individer?

KORTFATTAT varför man skulle välja Malawi före Tanganyika eller tvärtom?
#2 - 16 december 2010 14:41
känns som det finns fler varianter o fler färger hos malawi. annars så finns ser jag inte varför du inte skulle kunna ha tanga-kar om du vill.
#3 - 16 december 2010 14:49
Jag föredrar malwis skarpa färger före tang. ciklider. Dock så menar folk på att tang. har ett roligare beteende att följa så det är helt upp till var och en vad man föredrar.

Eftersom jag förespråkar malawi så skulle ett 35-40 tal vara lagom till din burk och jag hade kört på 3 sorter. Mbunas är generellt den vanligare arten i släkten malawiciklider och några vanliga därifrån är golden, demasoni, rödzebra, auratus, hongi, socolofi m.fl.
#4 - 16 december 2010 14:59
Här är några exempel på Tanganyikaciklider från mina kar som är trevliga, både till färg, form och beteende!:)
#5 - 16 december 2010 15:29
Dom översta va väldigt fina :D
#6 - 16 december 2010 15:32
jag föredrar malawi, då det ger både mer liv och färg. men tanganyika har intressantare beteenden, men oftast väldigt bleka. fast dwe roligaste måste då vara troffar, apelsiner eller t-zebra (neolamprologus tretocephalus). tyvär kan troffar vara rätt kännsliga när det kommer till foder och vatten och t-zebror kan vara grymt agro
#7 - 16 december 2010 15:55
Glöm inte alla snäckciklider i Tanganyika. De må ofta vara lite bleka och skygga med trots det roliga fiskar av vad jag sett. :D
Sandciklider skulle jag gärna vilja ha men är inte så sugen på att lägga ner så mycket pengar på känsliga fiskar eller skaffa ett större kar.

Kilesa är galet vacker enligt mig och måste sådana i framtiden!
" target="_blank">
#8 - 16 december 2010 16:03
Enkel lösning. Ett akvarium av varje!
#9 - 16 december 2010 16:04
Bossep har rätt, det kommer ändå att sluta så. ;)
#10 - 16 december 2010 18:08
Glöm inte alla snäckciklider i Tanganyika. De må ofta vara lite bleka och skygga med trots det roliga fiskar av vad jag sett. :D

Sandciklider skulle jag gärna vilja ha men är inte så sugen på att lägga ner så mycket pengar på känsliga fiskar eller skaffa ett större kar.

" target="_blank">

de ända tanganyika jag har kvar är snäcklekare + en daffodil som jag vill bli av med.

kilesa är inte farligt dyra, bara 250 kr på akvarievalvet i norrköping. annars kan du skaffa callochromis. de är sandlekare med
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 16 december 2010 18:12
Väldigt generellt - men malawi är färggrannare, medan tanganyika har ett mer varierat beteende
#12 - 16 december 2010 18:29
Malawi är även mer enhetliga i utseende medan Tanganyika har rejält olika kroppsformer.
Malawi ger ett enhetligt stim som ett myller av rörelse och färg. Tanganyika är mer avslappnat och mer som et grannskap där var och en påtar lugnt i sin trädgård. :p
#13 - 16 december 2010 18:34
Hmm, nu blev jag sugen på ett Tanganyik-kar juhe o_0
#14 - 16 december 2010 18:35
Malawi är även mer enhetliga i utseende medan Tanganyika har rejält olika kroppsformer.

Malawi ger ett enhetligt stim som ett myller av rörelse och färg. Tanganyika är mer avslappnat och mer som et grannskap där var och en påtar lugnt i sin trädgård. :p

men ibland kan det istället blir hur tråkigt som helst :P
#15 - 16 december 2010 18:37
hannesc skrev:
känns som det finns fler varianter o fler färger hos malawi. annars så finns ser jag inte varför du inte skulle kunna ha tanga-kar om du vill.

- Tackar. Så om Malawi är färggladare, rekommenderar du egentligen ändå Tanganyika ; )
#16 - 16 december 2010 18:38
tulle89 skrev:
Jag föredrar malwis skarpa färger före tang. ciklider. Dock så menar folk på att tang. har ett roligare beteende att följa så det är helt upp till var och en vad man föredrar.

Eftersom jag förespråkar malawi så skulle ett 35-40 tal vara lagom till din burk och jag hade kört på 3 sorter. Mbunas är generellt den vanligare arten i släkten malawiciklider och några vanliga därifrån är golden, demasoni, rödzebra, auratus, hongi, socolofi m.fl.

- 30-40 fiskar i en 347-liters tank?!? Hur små ska de vara då....typ ett par centimeter?
#17 - 16 december 2010 18:39
Här är några exempel på Tanganyikaciklider från mina kar som är trevliga, både till färg, form och beteende!:)

- Du har uppenbarligen ett MYCKET större kar än jag. De där Cikliderna ser ut att vara minst i 20cm-klassen..?
#18 - 16 december 2010 18:39
Auratusen skrev:
jag föredrar malawi, då det ger både mer liv och färg. men tanganyika har intressantare beteenden, men oftast väldigt bleka. fast dwe roligaste måste då vara troffar, apelsiner eller t-zebra (neolamprologus tretocephalus). tyvär kan troffar vara rätt kännsliga när det kommer till foder och vatten och t-zebror kan vara grymt agro

- Tackar
#19 - 16 december 2010 18:40
Auratusen skrev:
men ibland kan det istället blir hur tråkigt som helst :P

Det sa jag inget om. ;)
Ett myller kan anses tråkigt, likaså ett "grannskap". Smaken är som baken, eller vad säger du? ;)
#20 - 16 december 2010 18:40

" target="_blank">

- Ska man ha ett helt stim, får de ju inte kosta skjortan per styck precis.
#21 - 16 december 2010 18:41
bossep skrev:
Enkel lösning. Ett akvarium av varje!

- Det hade jag iof inte haft något emot, men jag har inte estetiskt utrymme för fler än mitt nuvarande 150cm-kar i det rummet.
#22 - 16 december 2010 18:42
Auratusen skrev:
de ända tanganyika jag har kvar är snäcklekare + en daffodil som jag vill bli av med.

kilesa är inte farligt dyra, bara 250 kr på akvarievalvet i norrköping. annars kan du skaffa callochromis. de är sandlekare med

- Jamen det är alltså ingen fisk man håller i stim om 20-30 individer då, hoppas jag....för då får jag nog skaffa ett jobb till.
#23 - 16 december 2010 18:43
Väldigt generellt - men malawi är färggrannare, medan tanganyika har ett mer varierat beteende

- Ja, det är ungefär så generellt jag behöver börja för att få en bild av vad grejen mellan dessa är i stort. Jag tror jag föredrar mer färg eftersom det blir en mycket mer karg och färglös miljö i akvariet med färre växter.
Bilagor:
#24 - 16 december 2010 18:44
Exakt, men även det är relativt. Vissa tycker 40kr/st för en räka är i dyraste laget, medan vissa betalar en mindre förmögenhet för sina *host* ansjo *host*. :p
#25 - 16 december 2010 18:50

Den som lever får se!!!!
#26 - 16 december 2010 18:54
perfetto skrev:
- 30-40 fiskar i en 347-liters tank?!? Hur små ska de vara då....typ ett par centimeter?

jag har 20-30 fiskar i mitt 240 l
#27 - 16 december 2010 19:21
perfetto skrev:

I mitt 310 liters har jag 36 malawiciklider plus 5 malar :)

Mbunas vill ha det trångt annars blir de skygga.
#28 - 16 december 2010 19:32
4-5 st ungefär
#29 - 16 december 2010 22:28
perfetto skrev:
- Tackar. Så om Malawi är färggladare, rekommenderar du egentligen ändå Tanganyika ; )

perfetto skrev:

ne jag föredrar malawi. har inte gett mig in på tanga än.

jag har ca 20 st i 250L

det blir mer rörelse o fiskarna vågar sig fram mer om de är fler. samt att hannarnas revir blir mindre vilket minimierar risken för utmobbning.
#30 - 16 december 2010 22:39
perfetto skrev:
- Du har uppenbarligen ett MYCKET större kar än jag. De där Cikliderna ser ut att vara minst i 20cm-klassen..?

Halloj perfetto!
Nej, de här T-cikliderna straxt under, eller omkring 10 cm - som vuxna (förutom Troffarna som blir lite större). T-ciklider har ett otroligt intrikat beteende - det är därför vi "tanganyikare" gillar dessa - det är liv, rörelse och intressanta händelser hela tiden - men, det kräver att man har "akvarietungan" rätt i munnen - känner du inte för att "jobba" lite så skippa Tanganyika, helt och hållet!
Vill du ha färg, liv och rörelse - på ett helt annat och planlöst sätt, så satsa på Malawi - det kommer att bli kanonkul och stimulerande!
Malawi är i huvudsak munruvare så glöm intressant yngelvård - såvida du inte sätter honan i ett lugnare kar där hon kan "ta hand om" sina yngel och göra sin grej. Ofta funkar inte detta i "pressade" Malawikar.
Det är väldigt få akvarister - åtminstone här på zoopet som tar bilder och filmar sina Malawihonor när de släpper ut yngel ur munnen, låter dom gå och beta ett tag, och när det dyker upp en fara suger in hela svärmen i munnen igen - det mesta tycks handla om att "tömma" honan för att få yngel som sätts i en trist yngelburk - kul som fan!
Munruvande Tanganyikaciklider finns också (en variant finns på mina bilder) och dessa klarar nästan i alla lägen att släppa och vårda sina yngel därför att det är en lugnare "atmosfär" i ett T-kar.
Perfetto - kör nu det som du tycker verkar roligast, vackrast och mest intressant - testa Malawi ett tag och känn efter, helt enkelt!:)
#31 - 16 december 2010 22:48
Som alltid bra råd från Mats!
Det finns många anledningar till att man ”skakar” Malawi honor, en tycks vara att hon tar stryk när hon tuggar. Jag håller inte med om det. Har man bara bra med gömställen där hon kan stå i fred funkar det kanon och som Mats säger det är ganska kul att se henne ”svälja svärmen” när någon fara hotar.
#32 - 16 december 2010 22:52
snajsigt säljande av t-yika mats ;) haha.

ne men jag håller med dig. jag var inne ett tag på att starta ett t-yika kar jag med. men har inte fått tummen ur än så länge. men det är inte omöjligt att det blir så.

de är väldigt intressanta fiskar, men om jag hade varit perfetto hade jag nog börjat med malawi. känns som det finns mest utbud och man kan få ut mest av upplevelsen på nått sätt om man börjar med malawi o sen går över till tanganyika.
#33 - 16 december 2010 22:57
hannesc skrev:
snajsigt säljande av t-yika mats ;) haha.

ne men jag håller med dig. jag var inne ett tag på att starta ett t-yika kar jag med. men har inte fått tummen ur än så länge. men det är inte omöjligt att det blir så.

de är väldigt intressanta fiskar, men om jag hade varit perfetto hade jag nog börjat med malawi. känns som det finns mest utbud och man kan få ut mest av upplevelsen på nått sätt om man börjar med malawi o sen går över till tanganyika.

Mitt förslag om att börja med en burk Malawi och sedan en till med Tanganyika är inte helt taget ur luften.
Man lär sig sjöciklider med Malawi och går sedan på Tanganyika.
#34 - 16 december 2010 23:09
Och jag går bakvägen. ;)
#35 - 16 december 2010 23:13
Och jag går bakvägen. ;)

Jag försökte leda dig in på den rätta vägen i begynnelsen men ibland så lyssnar du bara när jag föreslår saker och ting bakvänt!
#36 - 16 december 2010 23:19
Men så är det inte troffar jag börjar med, istället betydligt lättare Altolamprologus som dessutom gått perfekt i kranvatten och äter allt som grisar. ;)
#37 - 16 december 2010 23:20
Och jag går bakvägen. ;)

haha . du har la varit bakvänd sen vårfloden -92.

(obs skämt. inget illa menat :P )

bossep skrev:
Mitt förslag om att börja med en burk Malawi och sedan en till med Tanganyika är inte helt taget ur luften.

Man lär sig sjöciklider med Malawi och går sedan på Tanganyika.

såg ditt inlägg när jag postat mitt. instämmer ju helt :)
#38 - 16 december 2010 23:22
Men så är det inte troffar jag börjar med, istället betydligt lättare Altolamprologus som dessutom gått perfekt i kranvatten och äter allt som grisar. ;)

Och burk # 2?
#39 - 16 december 2010 23:24
bossep skrev:
Och burk # 2?

Den byter inriktning varannan timme. ;)
Bilagor:
#40 - 17 december 2010 06:32
bossep skrev:
Som alltid bra råd från Mats!

Det finns många anledningar till att man ”skakar” Malawi honor, en tycks vara att hon tar stryk när hon tuggar. Jag håller inte med om det. Har man bara bra med gömställen där hon kan stå i fred funkar det kanon och som Mats säger det är ganska kul att se henne ”svälja svärmen” när någon fara hotar.

sen måste man ju också ha plats för en hona som kan gå och tugga
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 17 december 2010 09:58
Det är väldigt få akvarister - åtminstone här på zoopet som tar bilder och filmar sina Malawihonor när de släpper ut yngel ur munnen, låter dom gå och beta ett tag, och när det dyker upp en fara suger in hela svärmen i munnen igen - det mesta tycks handla om att "tömma" honan för att få yngel som sätts i en trist yngelburk - kul som fan!

Munruvande Tanganyikaciklider finns också (en variant finns på mina bilder) och dessa klarar nästan i alla lägen att släppa och vårda sina yngel därför att det är en lugnare "atmosfär" i ett T-kar.

Fast i själva verket är detta med "ruvandet" efter första utsläppet lite överdrivet - rätt få arter gör det faktiskt och det är t.o.m. ännu ovanligare i naturen än i akvarium.
Vill man ha en art med riktigt bra yngelvårdsbeteende så välj gärna en av de stora rovmalawina (fast de kräver mycket stora akvarium) för dom är suveräna på det och när man simmar i sjön så träffar man ofta på sådana honor med sin kull.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 17 december 2010 10:05
bossep skrev:

Detta att hon skulle få stryk när hon tuggar är inte så vanligt - däremot om man tar upp henne och låter henne gå i ett yngelkar tills hon har släppt ut ynglen då kan det ofta vara lite problematiskt att släppa tillbaka henne till huvudakvariet.

Dock oavsett vilket är jag dock lite skeptisk till att skaka honor eftersom jag är övertygad om att detta i längden försämrar ynglens framtida egna yngelvårdsbeteende och även lekförmåga
#43 - 17 december 2010 10:25
Fast i själva verket är detta med "ruvandet" efter första utsläppet lite överdrivet - rätt få arter gör det faktiskt och det är t.o.m. ännu ovanligare i naturen än i akvarium.

Vill man ha en art med riktigt bra yngelvårdsbeteende så välj gärna en av de stora rovmalawina (fast de kräver mycket stora akvarium) för dom är suveräna på det och när man simmar i sjön så träffar man ofta på sådana honor med sin kull.

- Jag skulle gärna välja en rovmalawi om jag kunde ha dem i min tank. Kan man ha dem parvis, alltså inte i ett stim? Om de fungerar bara ett par stycken tillsammans kanske det går i 375 liter?
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 17 december 2010 13:16
perfetto skrev:
- Jag skulle gärna välja en rovmalawi om jag kunde ha dem i min tank. Kan man ha dem parvis, alltså inte i ett stim? Om de fungerar bara ett par stycken tillsammans kanske det går i 375 liter?

Nej, 375 liter är alldeles för litet för dessa fiskar. Glöm det.

Kolla t.ex. in arterna i släktet Tyrannochromis - de har en suverän yngelvårdnad men de "minsta" av dom kräver ett akvarium på 500 liter som är minst 200 cm längt.
#45 - 17 december 2010 13:47
Nej, 375 liter är alldeles för litet för dessa fiskar. Glöm det.

Kolla t.ex. in arterna i släktet Tyrannochromis - de har en suverän yngelvårdnad men de "minsta" av dom kräver ett akvarium på 500 liter som är minst 200 cm längt.

- Synd. Finns det alltså inga dvärgarter av rovmalawis/tanga?
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 17 december 2010 14:16
perfetto skrev:

Visst finns det även lite mindre arter som är "rovfiskar" men det är de större som är riktigt bra yngelvårdare.
#47 - 17 december 2010 14:38
perfetto skrev:

vanliga malawi är ju rovfiskar :P de nyper yngel om de får chansen
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 17 december 2010 14:59
Auratusen skrev:
vanliga malawi är ju rovfiskar :P de nyper yngel om de får chansen

De flesta stora fiskar äter mycket små fiskar om tillfälle ges - men de är för den sakens skull inte "rovfiskar". Vilket är "lätt" att konstatera genom att jämföra tarmsystemet på en herbivor art med det hos en carnivor art.
#49 - 17 december 2010 18:08
Detta att hon skulle få stryk när hon tuggar är inte så vanligt - däremot om man tar upp henne och låter henne gå i ett yngelkar tills hon har släppt ut ynglen då kan det ofta vara lite problematiskt att släppa tillbaka henne till huvudakvariet.

Dock oavsett vilket är jag dock lite skeptisk till att skaka honor eftersom jag är övertygad om att detta i längden försämrar ynglens framtida egna yngelvårdsbeteende och även lekförmåga

Vi tycker nog lika! Om man har nog med gömställen, grottor o.dyl. i det ”vanliga” akvariet är det bäst att låta dom gå kvar där. Har man sedan nog med gömställen klarar sig en del yngel också.
Eftersom jag odlar munruvare kommersiellt (Tilapia) så har jag testat flera metoder.

1. ”Skaka” honorna och köra kuvös.

2. Lek tankar med 1 eller flera grupper där man plockar bort hanar efter lek och sedan honorna när de spottat. Ibland får man skaka vissa envisa honor!

3. Låta honor och hanar gå tillsammans och plocka bort ynglen när de svärmar.

Enligt min uppfattning är alternativ 2 bäst. Man kan kontrollera honornas viloperiod bättre osv.

Alternativ 3 funkar bra om man inte har för trångt med fisk, men ibland tappar honorna kondition. Dom leker för ofta eller får stryk.

Alternativ 1 gillar jag inte av 2 anledningar. Som du säger man avlar bort yngelvårdsinstinkten och man förlorar ofta hela kullar pga. svamp, mögel och bakterie angrepp. Om man kör sterilt i kuvöserna blir det högre yngeldödlighet när man sedan släpper dem i normalt vatten.

Annons