Malawi frågor

#1 - 20 juni 2004 10:42
Hejsan! Jag skulle vilja få reda på lite grann om malawi akvarium.. Hur stort måste akvariet vara? Är fiskarna dyra? Vad ska man ha för slags inredning? Kan man ha praktbotior och ancistrus eller liknade i det? Jag skulle vilja ha bilder på malawiakvarium !! [:-140]
#2 - 20 juni 2004 10:52
Ett Malawi akvarium bör nog vara på 300L minst. Priser är starkt varierande beroende på storlek och om de är VF (Vildfångade) eller odlade. Allt ifrån kanske 20kr/st för odlade yngel/ungdjur upp till kanske över 700-800kr/st för en del VF, kanske även dyrare än så.

Det går bra att ha Praktbotia och Ancistrus med Malawi även om det inte kanske är att föredra då t ex Praktbotian blir stor och är nattaktiv. Ancistrus används ofta i Malawi/Tanganyika akvarium trots att det inte är deras "optimala" vattenvärden eller sällskap.

Inredning består oftast av stenformationer (stenrösen/stengrottor)och sand. Eventuellt även en del växter såsom Anubias, Javaormbunkar och/eller Vallisneria.
#3 - 20 juni 2004 12:45
Mina mbunas (som är i ett 200 liter, 11 fiskar) kostade ca 90 kronor styck, de var alltså inte VF.
I karet har jag rådasand, lavastenar, anubias barteri var. barteri och vallisneria!
Som mal har jag plecostomus, men vet för övrigt inte vilket pH den ska ha, vet bara att den växer...

Mvh Malawi´n

Annons