Malawi frågor.

#1 - 28 mars 2009 14:53
Jag är nybörjare på Malawiciklider och jag har lite frågor innan jag startar upp akvariet. Mitt akvarium är ett Juwel Rio 240l, tänker lägga in en BTN bakgrund. Inget mer har jag bestämt. Därför vill jag ha era tips och råd.

-Vad bör jag använda för stenar i akvariet (till grottor och annat)? Vad är bra stenar för PHt?

-Går arterna
Labidochromis caeruleus
Röd rubin
Pseudotropheus Demasoni
att ha i samma akvarium och hur många rekomenderas i ett 240l akv.? Ska jag ha fler arter än tre? Tips på andra arter om dessa inte funkar ihop?

-Funkar det att ha tex. två stycken lite större Albinoancistrus med Malawi om man har en liten rot?
Har läst att man inte ska ha rötter med Malawi, men om man bara har en liten åt malarna. Funkar det?

-Bör jag skaffa en extra pump eller räcker den som följer med akvariet?

Det är de frågor jag har som jag kommer på just nu. Men ni får jättegärna komma med tips på annat som gäller Malawis också. Känner att jag inte vill starta upp akvariet innan jag har tillräkligt med kunskap.
#2 - 28 mars 2009 17:46
Du kan använda i princip vilka stenar som helst, själv har jag kolsten. Kalksten tar upp PH:t vilket är bra för Malawi.
Finns många arter man kan ha tillsammans, mest en smakfråga. Men Demasonin är lite speciell, du bör ha minst 10 st då dom är aggresiva inom gruppen. Tre arter blir perfa i ditt kar och eftersom du är ny på området så skulle jag rekomendera lätta fiskar som typ Golden, Rödsebra, Delfiner eller Hongi, alla väldigt fina och lätta. Du kan satsa på ca 20 fiskar, 6-7 st från varje art (om du ska ha tre arter) kanske tre hannar och fyra-fem honor.
Du kan ha malarna tillsammans med Malawi. Rötter kan ta ner PH:t men det kompenserar du med kalk eller bikarbonat. Malarna klarar sig utan rötter, mina har inte klagat och dom har lekt;)
Du bör absolut fixa en pump till. Malawi vill ha strömt och då duger det inte med Juwel´s orginalpump. Jag skulle rekomendera Eheim 2252 eller kanske ett ytterfilter. Det finns en hel djungel med pumpar och priser på dessa...

Bara fråga om det är något mer:)

Lycka till:D
#3 - 28 mars 2009 21:16
Du kan använda i princip vilka stenar som helst, själv har jag kolsten. Kalksten tar upp PH:t vilket är bra för Malawi.

Finns många arter man kan ha tillsammans, mest en smakfråga. Men Demasonin är lite speciell, du bör ha minst 10 st då dom är aggresiva inom gruppen. Tre arter blir perfa i ditt kar och eftersom du är ny på området så skulle jag rekomendera lätta fiskar som typ Golden, Rödsebra, Delfiner eller Hongi, alla väldigt fina och lätta. Du kan satsa på ca 20 fiskar, 6-7 st från varje art (om du ska ha tre arter) kanske tre hannar och fyra-fem honor.

Du kan ha malarna tillsammans med Malawi. Rötter kan ta ner PH:t men det kompenserar du med kalk eller bikarbonat. Malarna klarar sig utan rötter, mina har inte klagat och dom har lekt;)

Du bör absolut fixa en pump till. Malawi vill ha strömt och då duger det inte med Juwel´s orginalpump. Jag skulle rekomendera Eheim 2252 eller kanske ett ytterfilter. Det finns en hel djungel med pumpar och priser på dessa...

Bara fråga om det är något mer:)

Lycka till:D

Oh, tack för ditt långa och bra svar! :)

Vad är delfinernas riktia namn?

Skönt att höra det där med Malarna. Har hört eller läst att dom måste ha rötter för att trivas och kunna leva, men det är alltså ett falskt påstående?

Kan jag bara byta ut Juwelpumpen mot en annan som klarar mer eller måste jag ha två stycken pumpar?
#4 - 28 mars 2009 23:08
eMilu skrev:

Skönt att höra det där med Malarna. Har hört eller läst att dom måste ha rötter för att trivas och kunna leva, men det är alltså ett falskt påstående?

Kan jag bara byta ut Juwelpumpen mot en annan som klarar mer eller måste jag ha två stycken pumpar?

Svarar lite åt honom :P

Delfinernas riktiga namn e nog cyartocara moorii
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.cichlidlovers.com/c-moorii5.jpg&imgrefurl=http://www.cichlidlovers.com/c_moorii.htm&usg=__cgwYpYETVddmMn60CSn7F1Go_Is=&h=480&w=720&sz=80&hl=sv&start=3&tbnid=cy7Tnj1waVf1lM:&tbnh=93&tbnw=140&prev=/images%3Fq%3Dmoorii%26gbv%3D2%26hl%3Dsv

Jag har haft mina ancistrusar i över 1 år å jag har aldrig haft rötter...dom leker nästan varje månad å ynglena klarar sig också (förutom då jag haft sjukdom :P)
möjligtvis om man köper vildfångade ancistrus så behöver dom rötter för å sänka ph:t men framodlade ancistrusar man köper i affären klarar sig med ph från 6-8 utan problem skulle jag säga...

Att köra med 1 eller 2 pumpar är en smaksak, själv tycker jag 1 kraftig pump e sämre än 2 pumpar med samma kraft... har man en pump får man rengöra den lite halvdant för att inte sabba floran i akvariet...har man 2 pumpar kan man rengöra den ena fullständigt å ändå ha kvar den största delen av floran i karet å man kan ha en pump som hela tiden ger fullt ös i stället för en pump som ger halvfart mesta delen av tiden....
å 2 pumpar har oftast större filteryta än en pump de beror ju lite på vilka pumpar man väljer

Både malawis å ancistrus gillar ström vatten så de går att brassa på med en rätt stor pump...i ett 240 kar kan du köra med runt 12-1500liter i timmen skulle jag vilja säga...
#5 - 28 mars 2009 23:19
eMilu skrev:
Jag är nybörjare på Malawiciklider och jag har lite frågor innan jag startar upp akvariet. Mitt akvarium är ett Juwel Rio 240l, tänker lägga in en BTN bakgrund. Inget mer har jag bestämt. Därför vill jag ha era tips och råd.

-Vad bör jag använda för stenar i akvariet (till grottor och annat)? Vad är bra stenar för PHt?

-Går arterna

Labidochromis caeruleus

Röd rubin

Pseudotropheus Demasoni

att ha i samma akvarium och hur många rekomenderas i ett 240l akv.? Ska jag ha fler arter än tre? Tips på andra arter om dessa inte funkar ihop?

-Funkar det att ha tex. två stycken lite större Albinoancistrus med Malawi om man har en liten rot? Har läst att man inte ska ha rötter med Malawi, men om man bara har en liten åt malarna. Funkar det?

-Bör jag skaffa en extra pump eller räcker den som följer med akvariet?

Det är de frågor jag har som jag kommer på just nu. Men ni får jättegärna komma med tips på annat som gäller Malawis också. Känner att jag inte vill starta upp akvariet innan jag har tillräkligt med kunskap.

Det går jätte bra att köra den uppsättningen som du funderar över.Jag har gjort det själv.Men som sagt ta ta minst runt 15 demasoni och ca 8 golden och 2 röd rubin.
#6 - 29 mars 2009 07:41
KoiKe: Tack för ditt svar och skönt att höra det där med Malarna.

Jag hade tänkt använda mig av http://www.backtonature.se/sweden/bild.html?bild=rj120x47_800.gif som bakrund, men har jag två pumpar så funkar inte det eller? Ska pumparna vara i varsitt hörn eller i samma?
Har du något bra tips på pump?

Skulle dessa arter passa bättre ihop? Lugnare? Eller är det för svåra arter för en nybörjare inom Malawi?
Labidochromis caeruleus
Röd rubin
Chizmulu-johanni
Benga-aulonocara
#7 - 29 mars 2009 17:08
kom på en sak till som jag undrar över..

Hur många ancistrusar bör man ha med Malavisarna i ett 240l akvarium?
#8 - 29 mars 2009 17:47
eMilu skrev:
kom på en sak till som jag undrar över..

Hur många ancistrusar bör man ha med Malavisarna i ett 240l akvarium?

2-5 st blir nog bra...
#9 - 29 mars 2009 17:53
Mycket av det "sjunkpelletsfoder" man köper till malar innehåller de viktiga ämnena från rötter.
#10 - 29 mars 2009 18:50
2-5 st blir nog bra...

Okej, spelar det någon roll om man blandar ''vanliga'' med albino?

Vad säger du om blandningen och hur mång av varje i så fall?
Labidochromis caeruleus
Röd rubin
Chizmulu-johanni
Benga-aulonocara
#11 - 30 mars 2009 09:46
eMilu skrev:

du behöver inte byta ut juwel filtret .reningen ska vara okey . men du vill ha mera fart i karet så då kan man ha en cirkulations pump.istället för en pump till.
#12 - 30 mars 2009 11:06
eMilu skrev:
Okej, spelar det någon roll om man blandar ''vanliga'' med albino?

Vad säger du om blandningen och hur mång av varje i så fall?

Labidochromis caeruleus

Röd rubin

Chizmulu-johanni

Benga-aulonocara

Du kan blanda utan problem.
Den blandningen funkar utmärkt, kör på ca 5 av varje. Könsfördelningen kan du bestämma själv. Har man två hannar kan det bli ganska bråkigt, men funkar ibland...
#13 - 30 mars 2009 16:49
Du kan blanda utan problem.

Den blandningen funkar utmärkt, kör på ca 5 av varje. Könsfördelningen kan du bestämma själv. Har man två hannar kan det bli ganska bråkigt, men funkar ibland...

Okej, vad bra.
Eftersom det blir ett helt nystartat kar är det bäst att jag lägger i Golden först? Sen Ancistrus? Hur blir det med resten, spelar det någon roll i vilken ordning dom andra hamnar i karet?
#14 - 31 mars 2009 07:46
Det tycker jag inte skulle spela nån större roll i vilken ordning du stoppar i dom.
Men vänta gärna nån vecka eller två efter uppstart innan du stoppar i något alls...
#15 - 31 mars 2009 08:25
Det tycker jag inte skulle spela nån större roll i vilken ordning du stoppar i dom.

Men vänta gärna nån vecka eller två efter uppstart innan du stoppar i något alls...

Jess, det har jag koll på. Tänkte bara om det hade någon skillnad med fiskarna. Men tack för att du orkat svara på mina frågor! Förhoppningsvis har jag hunnit bli goldmedlem när jag startar upp karet så då ska jag göra en tråd om det med bilder.
#16 - 31 mars 2009 09:17
Hej. Jag tycker du bör köra med Åleds bottenfilter och en kraftig pump. Malawi cikliderna skitar ner vattnet rätt lätt. Om du vill kan du köra med två pumphuvuden . Malawi gillar kraftig cirkulation i vattnet. Som botten grus rekomenderar jag kalkgrus eller corall grus då det höjer ditt Ph och du slipper problem med lågt ph. Mata gärna med räkmix så ska du se att dina fiskar kommer få betydligt bättre färger.
Lycka till.
#17 - 31 mars 2009 14:34
Vad rekomenderar ni att man har för grovlek på sanden till Malawi, som minst och mest?
#18 - 31 mars 2009 19:14
ha så mång pumpar som möjligt. haha man kan aldrig har för många pumpar när det gäller malawi ciklider.
#19 - 31 mars 2009 19:17
ja det med sanden. blästersand. men inte för fin åker lätt in i pumparna, den är tät och du slipper suga rent gruset en gång i veckan. skiten åker inte ner i sanden filtren tar det ist,
#20 - 1 april 2009 16:10
Blästersand?? lol . Ska du ha Malawi så köp korallsand som är kanonsnyggt och ger dig ett stabilt PH. Kör med bottenfilter så får du ett klart och rent vatten i karet. Blästersand kan du absolut inte använda till bottenfilter. Blästersand är med välldigt fin vilket kan ge problem med gasbubblor typ svavelgaser som kan bildas i gruset.
Har själv haft Malawi i många års tid och alltid kört med corallgrus och bottenfilter samt matat med räkmix. Fiskarna har fått otroligt bra färg och lekt välldigt många gånger.
#21 - 1 april 2009 17:19
prisoner skrev:
Blästersand?? lol . Ska du ha Malawi så köp korallsand som är kanonsnyggt och ger dig ett stabilt PH. Kör med bottenfilter så får du ett klart och rent vatten i karet. Blästersand kan du absolut inte använda till bottenfilter. Blästersand är med välldigt fin vilket kan ge problem med gasbubblor typ svavelgaser som kan bildas i gruset.

Har själv haft Malawi i många års tid och alltid kört med corallgrus och bottenfilter samt matat med räkmix. Fiskarna har fått otroligt bra färg och lekt välldigt många gånger.

Jag föredrar att inte ha ett bottenfilter men tack för dina förslag!
#22 - 2 april 2009 20:52
ok

eMilu skrev:
Jag föredrar att inte ha ett bottenfilter men tack för dina förslag!

Att du använder annat än bottenfilter är ju upp till var och en.
Men du hade kommit billigt undan. Och då Malawi gillar kraftig Cirkulation så hade du ju fått bra fart på vattnet med bottenfilter och två pumphuvuden samt som sagt haft ett bertydligt renare vatten än du får med andra pumpalternativ då bottenfiltret gör att du slipper en massa skit svävande runt i vattnet. I vart fall rekomenderar jag dig korallgrus då du behöver högt ph på över 8 till Malawi .:D
#23 - 2 april 2009 21:37
prisoner skrev:
Att du använder annat än bottenfilter är ju upp till var och en.

Men du hade kommit billigt undan. Och då Malawi gillar kraftig Cirkulation så hade du ju fått bra fart på vattnet med bottenfilter och två pumphuvuden samt som sagt haft ett bertydligt renare vatten än du får med andra pumpalternativ då bottenfiltret gör att du slipper en massa skit svävande runt i vattnet. I vart fall rekomenderar jag dig korallgrus då du behöver högt ph på över 8 till Malawi .:D

Finns betydligt snyggare och bättre sand till Malawi än korallgrus, PH:t kan man kompensera på annat sätt... Många kör på Rådasand eller blästersand. Jag kör med Finjas Natursand som jag tycker är väldigt snygg och passar Malawi utmärkt. Skickar med en bild på hur den ser ut (strunta i fiskarna, kolla sanden;))
Ist för bottenfilter skulle jag föreslå ett kraftigt ytterfilter samt en kraftig cirkpump. Lite dyrare men enligt mig mer praktiskt...
#24 - 3 april 2009 19:12
Vist. Det funkar det med men blir lite dyrare som sagt. Och har man ett ytterfilter så går det ju bra att ha typ kalkgrus i den som höjer ditt ph. man kan ju också göra en blandning bestående av 70% havsalt och 30% bikarbonat och hälla i karet. Funkar kanon och billigare än Malawi buffer lösningarna akvariebutiken försöker truga på en.
#25 - 4 april 2009 08:42
prisoner skrev:
Vist. Det funkar det med men blir lite dyrare som sagt. Och har man ett ytterfilter så går det ju bra att ha typ kalkgrus i den som höjer ditt ph. man kan ju också göra en blandning bestående av 70% havsalt och 30% bikarbonat och hälla i karet. Funkar kanon och billigare än Malawi buffer lösningarna akvariebutiken försöker truga på en.

Vad har filtret med gruset att göra???
Fixa PH:t med en stor kalksten eller bikarbonat vid vattenbyte. Malawi är ju åxå ganska anpassningsbara...
#26 - 5 april 2009 17:49
?????????? Om du kör med bottenfilter som jag tippsade om så kan man ju inte köra med blästersand då den är för fin ju och sätter igen filtret. . förstår du nu. För det andra så skrev jag att man kan tillsätta bikarbonat. Havsaltet jag nämde är även bra då det håller parasiter borta . men hade jag kört utvändig pump så vore det ju välldigt enkelt att ha i lite kalk i pumpen för att höja ph värdet i vattnet. . Och anpassningsbara?? trodde man ville uppnå så bra livsbetingelser det går för sina fiskar. På mina Malawi märktes det otrolig skilnad på färgerna då man matade med räkmix och hade rätt ph samt god fart på vattnet. För att överleva kanske dom inte kräver så mycket.
#27 - 6 april 2009 07:32
bottenfilter, slutade man med på 80 talet?
#28 - 6 april 2009 09:11
botten filter, jobbigt att hollas med att göra rent, och du tror inte det fins gaser i sjöar då?? lol på dej du, ska man likna en biotop som malawi sjön, så fråga en som varit där och dykt 2 gånger. det fins en massa gaser som bubblar från botten helt ofarligt. fins i vilken sjö somhälst. botten i malawi sjön består till mästa del av sådan sand. och inte snäckskal. men håller med om att man sträcker ut ph-kh++
#29 - 6 april 2009 16:16
Finns betydligt snyggare och bättre sand till Malawi än korallgrus, PH:t kan man kompensera på annat sätt... Många kör på Rådasand eller blästersand. Jag kör med Finjas Natursand som jag tycker är väldigt snygg och passar Malawi utmärkt. Skickar med en bild på hur den ser ut (strunta i fiskarna, kolla sanden;))

Ist för bottenfilter skulle jag föreslå ett kraftigt ytterfilter samt en kraftig cirkpump. Lite dyrare men enligt mig mer praktiskt...

Ja jag har funderat på Ytterfilter. Men hur säkert är det att det inte plötsligt går och drar ut allt vatten på vardagsrumsgolvet? Fint inrett du hade. Jag vill nog också köra på så naturligt som möjligt.
#30 - 6 april 2009 19:26
jag fattar inte nedrans bottenfilter, nedrans massa jobb när det bäckar igen,
Bilagor:
#31 - 6 april 2009 19:31
kör en fluval 305 som biologiskt filter,. sadan en fluval +4 inner, så kommer du undan billigt det är bra pumpar av egen erfarenhet och absolut prisvärda.
#32 - 6 april 2009 19:37
prisoner skrev:
?????????? Om du kör med bottenfilter som jag tippsade om så kan man ju inte köra med blästersand då den är för fin ju och sätter igen filtret. . förstår du nu. För det andra så skrev jag att man kan tillsätta bikarbonat. Havsaltet jag nämde är även bra då det håller parasiter borta . men hade jag kört utvändig pump så vore det ju välldigt enkelt att ha i lite kalk i pumpen för att höja ph värdet i vattnet. . Och anpassningsbara?? trodde man ville uppnå så bra livsbetingelser det går för sina fiskar. På mina Malawi märktes det otrolig skilnad på färgerna då man matade med räkmix och hade rätt ph samt god fart på vattnet. För att överleva kanske dom inte kräver så mycket.

he, du e bara för rolig,
#33 - 6 april 2009 19:40
kör en fluval 305 som biologiskt filter,. sadan en fluval +4 inner, så kommer du undan billigt det är bra pumpar av egen erfarenhet och absolut prisvärda.

Billigt behöver det inte vara för min skull. Jag vill ha bra grejer som håller och som passar Malawi. Priset har mindre betydelse i det här fallet.
#34 - 7 april 2009 05:55
bottenfilter, slutade man med på 80 talet?

Jag anser att det ända som slår bottenfilter är bakgrundsfilter.

Den ända nackdelen jag ser med bottenfilter är att man måste ha grov grus. Strörsta fördelen är att man får en ritkigt god bottencirkulation dvs att bottnen alltid är syresatt och nitrifikationsbakterierna är tillfredställda.

För att återgå till ämnet.
Har själv ett 240L och jag kör med ett fluval 405 och ett mindre innerfilter (för att få upp cirk).

Så jag hade satsat på ett rejält ytterfilter. fyll två kassar med marmorkross och resten med filtermakaroner
#35 - 7 april 2009 07:19
det är ju över lägset med tanke på filter volymen, och göra rent allt en g om året.
#36 - 7 april 2009 07:49
eMilu skrev:
Ja jag har funderat på Ytterfilter. Men hur säkert är det att det inte plötsligt går och drar ut allt vatten på vardagsrumsgolvet? Fint inrett du hade. Jag vill nog också köra på så naturligt som möjligt.

Helt säkert blir det väl aldrig. Du kan ju gömma pumpen i bänken så inga barn/djur/partyprissar kommer åt den. Och om det får vara dyrt så skadu defenitivt satsa på ett Eheim-filter:)
Jag försökte köra så naturligt som möjligt, är ganska nöjd, tack för cred;)
#37 - 7 april 2009 15:40
Helt säkert blir det väl aldrig. Du kan ju gömma pumpen i bänken så inga barn/djur/partyprissar kommer åt den. Och om det får vara dyrt så skadu defenitivt satsa på ett Eheim-filter:)

Jag försökte köra så naturligt som möjligt, är ganska nöjd, tack för cred;)

Håller med om att du bör köpa ehiem om priset inte spelar någon roll.

Annars hade jag byggt modul/ bakgrunds filter det är säkert och knäpptyst men du förlorar en del av utrymmet i karet.

Moduler: http://www.pwss.se/home.php?cat=215
#38 - 8 april 2009 20:05
Ja gud, jag är verkligen förvirrad i denna filterdjungel. Får allt se vad det blir i slutet. Är det någon som har bilder på sina Malawi-kar så lägg gärna upp!
#39 - 9 april 2009 09:23
Mitt 1125 liters:)
#40 - 9 april 2009 09:33
160L malawi: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=341805289&directlink=1

240L malawi (dock inte helbild men har gömt filtret/inutsug på samma sätt som i 160L): http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=329612960&directlink=1
#41 - 9 april 2009 19:27
Läckert! Älskar malawi-kar.
#42 - 9 april 2009 22:25
eMilu skrev:
Vad rekomenderar ni att man har för grovlek på sanden till Malawi, som minst och mest?

rådasand 0,8-1,2mm
#43 - 12 april 2009 14:57
rådasand 0,8-1,2mm

Tack, då vet jag.
#44 - 19 april 2009 15:55
Nu blev det visst ett Juwel Rio 300L. Ska försöka inreda det så biotopiskt som möjligt. I helgen har jag varit runt och tittat på en massa olika malawis och nu undrar jag hur dessa passar ihop och hur många jag bör ha av varje kön? Och Kan jag ha så här många arter blandat?

Golden
Johanni
Fire fish
Hongi
Socolofi
+
Ancistrusar
#45 - 19 april 2009 16:45
Ett vanligt nybörjar fel är att ha för många arter.
Vi fick rådet 1 art per 100 liter.
Med fiskkombinationen är det en smaksak. Jag hadde valt Johanni Hongi. Golden kan vara lite mesig men jag hadde nog chansat på den som nr 3.
#46 - 19 april 2009 18:10
Raskens skrev:
Ett vanligt nybörjar fel är att ha för många arter.

Vi fick rådet 1 art per 100 liter.

Med fiskkombinationen är det en smaksak. Jag hadde valt Johanni Hongi. Golden kan vara lite mesig men jag hadde nog chansat på den som nr 3.

Okej, men tidigare i denna tråd sades det att jag kunde ha 4 arter i ett 240L kar. Så vad är då det rätta?
#47 - 20 april 2009 17:25
Någon?
#48 - 20 april 2009 22:20
skulle rekomendera 2-3 arter ca 5-6 indevider per art.funkar det bra kanske en art till, som en lungn par fisk som fire fish.
#49 - 21 april 2009 09:02
okej, tack.

Annons