Malawi frågor.

#1 - 28 mars 2009 14:53
Jag är nybörjare på Malawiciklider och jag har lite frågor innan jag startar upp akvariet. Mitt akvarium är ett Juwel Rio 240l, tänker lägga in en BTN bakgrund. Inget mer har jag bestämt. Därför vill jag ha era tips och råd.

-Vad bör jag använda för stenar i akvariet (till grottor och annat)? Vad är bra stenar för PHt?

-Går arterna
Labidochromis caeruleus
Röd rubin
Pseudotropheus Demasoni
att ha i samma akvarium och hur många rekomenderas i ett 240l akv.? Ska jag ha fler arter än tre? Tips på andra arter om dessa inte funkar ihop?

-Funkar det att ha tex. två stycken lite större Albinoancistrus med Malawi om man har en liten rot?
Har läst att man inte ska ha rötter med Malawi, men om man bara har en liten åt malarna. Funkar det?

-Bör jag skaffa en extra pump eller räcker den som följer med akvariet?

Det är de frågor jag har som jag kommer på just nu. Men ni får jättegärna komma med tips på annat som gäller Malawis också. Känner att jag inte vill starta upp akvariet innan jag har tillräkligt med kunskap.
#2 - 28 mars 2009 17:46
Du kan använda i princip vilka stenar som helst, själv har jag kolsten. Kalksten tar upp PH:t vilket är bra för Malawi.
Finns många arter man kan ha tillsammans, mest en smakfråga. Men Demasonin är lite speciell, du bör ha minst 10 st då dom är aggresiva inom gruppen. Tre arter blir perfa i ditt kar och eftersom du är ny på området så skulle jag rekomendera lätta fiskar som typ Golden, Rödsebra, Delfiner eller Hongi, alla väldigt fina och lätta. Du kan satsa på ca 20 fiskar, 6-7 st från varje art (om du ska ha tre arter) kanske tre hannar och fyra-fem honor.
Du kan ha malarna tillsammans med Malawi. Rötter kan ta ner PH:t men det kompenserar du med kalk eller bikarbonat. Malarna klarar sig utan rötter, mina har inte klagat och dom har lekt;)