malawi funderingar!

#1 - 20 februari 2007 09:43
funkar det att ha malawi iett 240l kar och i så fall hur många osv. vilken sort m.m.
förslag på inredning?
har aldrig haft malawi så jag måste ha råd med saker och ting! :)
#2 - 20 februari 2007 10:02
Jag håller på att skaffa ciklider för första gången. Mitt kar är på 375 liter dock. De fiskar från malawi jag kollar på kommer från den så kallade mbuna-gruppen. Det är lagom små ciklider till ett sånt kar som du har. Här kan du läsa mer om mbuna-gruppen och kolla på bilder. Dessa fiskar är väldigt vanliga ciklider. Bland annat den jättevanliga Rödzebran återfinns i denna grupp. Det är en otroligt vacker fisk med orangea honor och rosa eller blåa hanar.
Inredning - det är sand och sten som gäller. Mycket sten som bildar grottor, hålor och springor. Mbunas lever bland klippor. Här och här har du exempel på hur det kan se ut.

Lycka till!
#3 - 20 februari 2007 10:39
Du bör kanske hålla dig från de mer agressiva arterna som vissa zebror (typ sp. "zebra maisoni"), Melanochromis auratus etc, annars funkar de flesta mbunas i 240 liter rätt ok... Speciellt dåligt brukar det funka om du har få individer av dessa arter.

Du kan även spana in lite mindre Copadichromisar eller Aulonocara, som är några av mina favoriter. Det är ju dock inga mbunas...
#4 - 20 februari 2007 11:11
Tackar för de svarena. Det var nog nått sådant jag tänkt mig!
men antal fiskar då om man satsar på zebrorna?
#5 - 20 februari 2007 12:11
Vilka zebror? Rödzebra? Den funkar! Ja, det är inte fel att ha en sådär 2-3 hanar och så mycket honor som möjligt. Helst minst 6-7. Du kan ha cirka 20 mbunas i ett sånt kar.
#6 - 20 februari 2007 12:45
tackar för det!!
#7 - 23 februari 2007 22:34
Den ja handlade av sa att det går bra med 1 fisk på 10 liter!
#8 - 23 februari 2007 22:44
jo men sen tillkommer massa beteenden som endel stökiga mbunas behöver endel plats för
#9 - 23 februari 2007 23:03
palleh skrev:
jo men sen tillkommer massa beteenden som endel stökiga mbunas behöver endel plats för

Ja så klart men men om man tar dom lite lungnare som t.ex. Golden så funkar det bra;)
#10 - 24 februari 2007 10:32
1cm fisk per liter är väl minimum, 15l är väl att ligga på det säkra. Det är en balansgång när det gäller antalet fiskar. För få och de stressar varandra hårt genom att bråka, för många kan göra att det blir problem med vattnet. Filtret är också en faktor som skall tas med i beräkningen.

20 fiskar i ett 240l är lagom.

MVH Simon B:) !
#11 - 24 februari 2007 11:13
nice med så många svar!! Tackar kom gärna med flera?

Annons