Malawi Gold...

#1 - 23 juli 2011 20:54
Hej! Jag har ett par Malawi Gold ciklider en större och en lite mindre (antar att det är hona och hane) och den stora (hanen) jagar iväg den lilla (honan) hela tiden särskilt när hon kommer fram till rutan när man är där... Vad kan detta bero på?

Kram från MEJ
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 24 juli 2011 10:31
Det är som sagt inte säkert att du har en hane och en hona: Visst hanar brukar bli lite större, hanar brukar ha lite mer svart i analfenan, hanar brukar vara lite gulare - men detta är inga säkra kännetecken.

Sedan som auratus säger så är det sällan bra att ha 2 av en art (det gäller för alla malawi) och det funkar oftast bara bra om man har ett stort akvarium med gott om gömställen och flera andra malawiarter i akvariet.
#4 - 24 juli 2011 10:54
Vi har bara de malawicikliderna men ett ganska stort akvarium på 540 l med ett par gömställen... ska jag köpa mer växter och göra mer gömställen...?
#5 - 24 juli 2011 11:01
Aha sorry haha killen i fiskaffären är utländsk så han hade skrivit fel... det är två MARI GOLD CIKLIDER
#6 - 24 juli 2011 11:33
Karet är inte för litet iaf. Det är bra. Men det spelar ingen roll om hur stort karet är. Ni måste köpa flera stycken av dom. Köp minst 4 st till. Annars kommer det aldrig funka. Ni har 2 st som inte går ihop och båda av okänt kön (kan vara hane/hona, Hane/hane eller hona/hona). Även ifall de skulle samsas senare och möjligtvis leka, så kommer honan få det väldigt tufft när hon ruvvar. Hanen är fortfarande leksugen efter leken och det finns då bara en hona, som inte är sugen på att leka, för hon är upptagen att ta hand om äggen. Då kan hanen bli extremt aggressiv och puckla på honan. Och eftersom det inte finns några andra fiskar i karet går all aggrission ut på henne. Så i värsta fall dör hon av antingen stress eller skadorna från hanen. Och om det är 2 hanar ni har kommer det inte bli bättre.
Så skaffa flera Aceier och gärna lite andra arter (om du nu inte vill ha artkar)

Acei är lite svårare att se könsskillnad på. Hanarna på acei blir större än honorna och sedan får det lite vitare ryggfena än honorna. Detta kan var svårt att se när dom är små. Det är lättare att se när dom närmar sig 10 cm-strecket.
#7 - 24 juli 2011 12:21
I samma kar har vi även ca 6 palettciklider, 1 kuliål, 1 eldstjärt, 1silvermal, 1 silverhaj, 4 algätare...
#8 - 24 juli 2011 17:34
Då är malawisarna helt felplacerade då dom inte vill h samma ph värde som några av resten du rabblar upp.
#9 - 24 juli 2011 17:36
Det är fortf. inte malwi. läs tidigare inlägg.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 24 juli 2011 17:40
kryddan803 skrev:

Jodå - mari gold (Pseudotropheus sp. acei) är malawiciklider
#11 - 24 juli 2011 17:47
jo men de e inte malawi gold sånna som visades tidigare asså de e inte sånna gula
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 24 juli 2011 18:07
kryddan803 skrev:
jo men de e inte malawi gold sånna som visades tidigare asså de e inte sånna gula

Men likafullt är det ju malawi och det påstår du ju att det inte är???????????????
#13 - 24 juli 2011 18:36
Du fattar ju vadf jag menar ellerhur? då spelar det väll för f*n ingen roll!?!??!
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 24 juli 2011 19:09
kryddan803 skrev:
Du fattar ju vadf jag menar ellerhur? då spelar det väll för f*n ingen roll!?!??!

Nej jag fattar inte - men om man skall bemötas med svordomar för att man bemödar sig om att svara så kan det vara - hej då[:(!]
#15 - 24 juli 2011 19:20
Vad kan då hända med fiskarna om dom hamnar i fel ph värde?
#16 - 24 juli 2011 19:25
Hej JIMMY åk in och köp lite jodfritt salt åt mej så jag kan behandla min kampfisk äru snäll så kan jag svara på den frågan efter det.
#17 - 24 juli 2011 19:27
håll dig till diskutionen..

;P
#18 - 24 juli 2011 19:29
Haha men allvarligt... kan du göra de??
#19 - 24 juli 2011 21:14
kryddan803 skrev:

Ta det litet lugnt med Sponken va? Du fick ju till och med en länk av Kjell där det finns bild och allt. Onödig ton i inlägget.
#20 - 24 juli 2011 21:55
J.Milton skrev:
Då är malawisarna helt felplacerade då dom inte vill h samma ph värde som några av resten du rabblar upp.

kryddan803 skrev:

Jodå - mari gold (Pseudotropheus sp. acei) är malawiciklider

kryddan803 skrev:

Men likafullt är det ju malawi och det påstår du ju att det inte är???????????????

kryddan803 skrev:

Hörredu du kryddan. Vill du ha hjälp så får du bättre på tonen, och framförallt inte dumförklara Kjell som förmodligen är en av de på forumet som kan mest!

Att golden och mari gold inte är samma fisk råder där inga tveksamheter om, men likväl kommer de från samma sjö; Malawisjön. Dessa båda fiskar tillhör senare olika släkten av mbunas men lever, som nämnt, i samma sjö med samma förutsättningar. Så oavsett om det är golden eller mari gold så ska de ha ett högt ph medan resten av din fiskbesättning vill ha lägre ph.

Alltså;
Golden = lab. caeruleus
Mari gold = ps. sp acei
Malawi gold = finns ingen art som heter.

Kjell förstår, precis som resten av oss, vad du menar men dessvärre verkar du inte göra det själv. Läs på innan du börjar dumförklara alla andra så ska du se att du också får de svar du vill ha.
#21 - 25 juli 2011 15:59
Antingen gör du dig av med dina två malawiciklider eller så gör du dig av med dom andra fiskarna och skaffar flera malawisar.
#22 - 30 juli 2011 12:51
man nam1 skrev:
Vad kan då hända med fiskarna om dom hamnar i fel ph värde?

För stor skillnad från det dom igentligen vill ha kommer leda till att dom vantrivs och kanske tillslut leder till dödsfall.

Annons