Malawi Inredning

#1 - 11 januari 2010 11:00
Jag har nu tänkt skaffa mig på 720 l malawi akvarium. Det jag har störst funderingar är hur jag ska inreda akvariet så det blir så bra för fiskarna som möjligt och samtidigt ser behagligt ut för ögat.

Det första alternativet jag tänkt på är att ha en stort stenröse i mitten med lite utrymme på sidorna. Detta ger fiskarna massor med grottor och ger enligt mig en väldigt behaglig syn för ögat då det blir som en stor koloni.

Det andra alternativet är att försöka ha ett så öppet akvarium som möjligt och gömma grottor nere i sanden. lite som denna artikeln beskriver:
http://www.ciklider.se/artiklar/tw_inredning.shtml

Tankar och tips?
#2 - 11 januari 2010 11:43
Ja, du har ju redan svarat på din egen fråga..
Massa stenar och grottor!
#3 - 11 januari 2010 12:04
NIC skrev:
Ja, du har ju redan svarat på din egen fråga..

Massa stenar och grottor!

Det jag menar är att många malawi akvarier man ser är rätt öppna och undrar om malawi föredrar detta.
#4 - 11 januari 2010 13:39
Hej!

Varför inte kombinera dina ideér? Kör du på stort röse i mitten denna kan ju vila på under sanden grottor. Beroende hur stort röse du gör torde det finnas plats för mer grottor runt om gjorda enligt artikeln.
#5 - 11 januari 2010 14:25
Broddan skrev:
Hej!

Varför inte kombinera dina ideér? Kör du på stort röse i mitten denna kan ju vila på under sanden grottor. Beroende hur stort röse du gör torde det finnas plats för mer grottor runt om gjorda enligt artikeln.

Joo jag tänker ju även ha grottor under men det är att antingen ha ett mer öppet akvarium eller ett fyllt. Bifogar två bilder som jag förklarar med. Väldigt snabbt gjorda men ni förstår nog;)

Första alternativet med stort stenröse:
http://www.pixbox.se/pic_show_id30243393.html

Andra alternativet med mer öppen simyta:
http://www.pixbox.se/pic_show_id30243410.html
#6 - 11 januari 2010 14:41
Kan inte malawi men kolla om de du ska köpa vill ha mycket grottor alt mycket öppen sandyta. Om du kommer ha både och i fiskväg får du modda för det.
Kolla runt i artbeskrivningarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 januari 2010 14:49
Vilka malawi skall du ha?

Dock - oabvsett vilka du väljer så är ett stenröse i mitten sällan en bra idé. Du skriver att du vill ha en stor koloni men revirhävdande fiskar bildar inte kolonier. Så har man ett stenröse så kan det bli som så att en stor hane tar helöa röset som revir.

Antar att du har läst malawidelen av Zoopets info om "Fiskgrupper" för där ges ju en hel del tips
#8 - 11 januari 2010 15:35
Vet inte helt vad för fiskar än men blir definitivt en del mbuna.

Så Kjell, det är alltså bättre att ha flera små stenrösen runt om i akvariet och större simyta så att inte en hane tar över det hela?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 januari 2010 15:41
Jost skrev:
Vet inte helt vad för fiskar än men blir definitivt en del mbuna.

Delvis bör man ju inreda lite efter vilka malawi man har

Så Kjell, det är alltså bättre att ha flera små stenrösen runt om i akvariet och större simyta så att inte en hane tar över det hela?

Ja det är bättre att ha flera separata revir i akvariet
#10 - 11 januari 2010 15:49
Då blev det lite klarare. Tackar. När allt drar igång lär det ju bli en projekt tråd och man kan få mer tips där.

Annons