Jag planerar att inom kort starta upp ett malawi kar på ca 200 liter. Jag vet inte riktigt hur många olika arter jag kan ha och hur många cilklider jag ska ha inom varje art. Kanske kan få lite tips. Är sugen på några hongis:)
Finns redan mkt skrivet om detta här på forumet så mitt första tips är att söka vidare här under "sök" på detta ämne. Hur långt är karet förresten, mbunas hålls med fördel i långa kar men det ligger väl runt metern eller?
Hur som helst i 200L bör du kunna köra 3 arter mbunas även om 2 arter nog hade gått bättre. Hongi-varianter är populära fiskar så där har du ju redan en sort. Sen är det eg. mest upp till en själv vilka färgkombinationer man gillar, kan dock bara "varna" lite för de arter som ingår eller ev. tidigare ingick i släktet Pseudotropheus, de har en tendens att vara ganska aggressiva men absolut inte omöjliga att hålla.
Själv gillar jag kombon rödzebra, golden och nått blått tex. johanni eller interuptus eller socolofi eller demasoni (socolofi och demasoni är pseudotropheusar). Sen är det alltid lämpligt att ha flera honor än hanar av varje art. gärna 1 hane på 3-4 honor (är dock svårt att se skillnad på mindre exemplar som ju ofta är de som finns butiken, men det brukar ställa in sig nån slags jämvikt i karet efter ett tag ändå så att säga).
Lycka till!