malawi krabba

#1 - 26 maj 2010 06:53
Jag har köpt mej en malawi krabba,ca 20 cm bred med benen, som nu bor i ett 100 liters akvarium med hälften fyllt med vatten. Jag har en lava sten som står mot rutan upp mot ytan. Vad jag har hört behöver/vill inte malawikrabbor vara på land. Men min krabba sitter där upp med bara lite av benen och sin ena klo i vattnet ganska ofta.
Är det dåligt/bra ?
#2 - 28 maj 2010 07:33
Jag tror h*n själv känner om den börjar torka. Mina hade halva land o halva vatten. O dom klara sig bra
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 28 maj 2010 08:46
Malawikrabborna är ju i sjön vattenlevande men om de i ett akvarium väljer att till stor del hålla sig på land så är det säkert helt OK
#4 - 28 maj 2010 12:28
okej, va bra.
Vad är bästa maten för dom ?
jag matar med räkmix och röda mygg .
#5 - 28 maj 2010 14:04
och föresten, hur stora blir dessa malawi krabbor egentligen ??

ah, hittade en bra sida nu (har bara hittat tyska sidor innan)
http://users.swing.be/sw018249/potamonautes_uk.htm
Men isfåfall så är min krabba nästan fullvuxen ju :P
#6 - 28 maj 2010 14:24
Svampuus skrev:
okej, va bra.

Vad är bästa maten för dom ?

jag matar med räkmix och röda mygg .

Strömming, räkor, pellets, växter... Krabbor äter ALLT! De rensar upp väldigt bra, du behöver nästan aldrig plocka upp någon död fisk eller om du råkat slänga i för mycket räkmix. Krabban fixar ;)

Svampuus skrev:
och föresten, hur stora blir dessa malawi krabbor egentligen ??

ah, hittade en bra sida nu (har bara hittat tyska sidor innan)

http://users.swing.be/sw018249/potamonautes_uk.htm

Men isfåfall så är min krabba nästan fullvuxen ju :P

Du svarade på din egen fråga ;)
#7 - 28 maj 2010 14:54
Var i hela friden hittade du den? Jag vill ha! :)
#8 - 28 maj 2010 17:07
Dahlberg, tack för svaret. Trodde inte krabbor var bra på att rensa upp botten :P

Jens A, jag köpte den hos "Kents ciklidhobby" här i Göteborg. Han hade inne två st, jag tog den som var lite större och biffigare såklart 8)

Han har en kvar tror jag, fast det är la lite långt att åka hit för en krabba :P

Annons