Malawi som inte gräver ?

#1 - 6 april 2008 17:47
Ska beställa hem ett Juwel Rio 240 imorrn och en BTN Juwel Rocky.
Tänkte köra 20st Golden i detta. Hur är dom med grävandet, finns det några ciklider som inte gräver sönder hela skiten som går att ha i 240 liter ?
Är som sagt väldigt inne på ett stim Golden.
#2 - 6 april 2008 17:55
golden gräver inte. tycker att golden och socolofi skulle va snyggt. snälla arter som inte gräver. 10 av varje kanske
#3 - 6 april 2008 18:17
Mina maingano gräver inget heller, sen vet jag inte om andra gör det...
#4 - 6 april 2008 18:32
mina socolofis gräver skit mycket
#5 - 6 april 2008 19:00
buffe78 skrev:
mina socolofis gräver skit mycket

Verkar som att jag får köra på Golden och hoppas att dom inte gräver.
Går det förresten ha nån valle eller trycker dom i sig den på stubben ?
#6 - 6 april 2008 19:12
Drullputt skrev:
Verkar som att jag får köra på Golden och hoppas att dom inte gräver.

Går det förresten ha nån valle eller trycker dom i sig den på stubben ?

Sambons golden gräver en hel del.. Men även om de gräver nåt galet mellan varven i det där karet (golden, rödzebra och socolofi) så är det ju inte precis så att de "gräver sönder skiten". Stenarna ligger där de ligger och växerna står (oftast) kvar där de står. Det är bara nyplanterade småskott som har en tendens att flyta upp efter utgrävning. Det är ju framför allt i grottorna och mellan växterna det grävs.

Vallisneria funkar bra i karet här, men annars är det ganska vanligt att topparna ryker. Anubias är väl det som står emot bäst om man inte vill ha "tuggade växter".
#7 - 6 april 2008 19:34
Verkar som ett lotteri tycker jag. Vette fasen om man ska skita i allt eller chansa. Jag absolut avskyr fiskar som gräver och flyttar sand och släpper över stenarna. Jaja, får väl se om man skippar att beställa karet eller inte :confused:
#8 - 7 april 2008 16:25
golden gräver inte. tycker att golden och socolofi skulle va snyggt. snälla arter som inte gräver. 10 av varje kanske

Mina Golden gräver för fulla muggar[:o][:o]
#9 - 7 april 2008 16:29
ja de är väll lite olika.
JeBoro
#10 - 7 april 2008 18:06
Själv tycker jag att det är roligt att kolla när dom gräver och pysslar. Har man malawi så får man nästan räkna med att dom gräver. :)
#11 - 7 april 2008 18:46
Ja då var det då en jäkla tur att jag gav fan i att beställa nått kar :)
#12 - 7 april 2008 20:06
Eller så kan du göra som jag gjorde i mitt Malawikar: Fyll botten med sjösten fraktion 16-30 alternativt 30-60. (http://www.steriks.se/Privatkunder/Produkter/Natursten/Dekorsten/Vrt%20dekorsortiment)
Efter det är det inget mera grävande och alla dina växter får lugnt vara kvar där du placerade dem.
#13 - 8 april 2008 16:22
Finns det nån ciklid, malawi eller tanganyika som INTE gräver eller är det bara lägga ner idéerna på att starta ett kar ???
Var helt inne på Golden men nu när dom tydligen gräver massor i vissa fall känns det inte lika kul längre att starta upp :(
#14 - 8 april 2008 16:29
Drullputt skrev:
Finns det nån ciklid, malawi eller tanganyika som INTE gräver eller är det bara lägga ner idéerna på att starta ett kar ???

Var helt inne på Golden men nu när dom tydligen gräver massor i vissa fall känns det inte lika kul längre att starta upp :(

Finns det någon speciellt anledning till att du inte vill ha grävande fiskar?
Jag menar, det är ju inte så att de vänder upp och ner på hela karet.. Bortsett från enstaka växter som flyter upp (vilket de tenderar att göra även i mitt sällskapskar) så är det kortvariga gropar i grottmynningarna som syns. Använder man fin sand så rinner den ju tillbaka ganska bra dagarna efter en utgrävning.
Lite nyfiken på varför.. :)
#15 - 8 april 2008 16:58
Sanden ska vara där den ska vara, inte i högar eller bortgrävd så bottenglaset syns, eller i detta fall frigolit jag tänkte ha under stenarna. Vill heller inte att den släpps över all lavasten så det ser förjävligt ut.
#16 - 8 april 2008 17:04
Drullputt skrev:
Sanden ska vara där den ska vara, inte i högar eller bortgrävd så bottenglaset syns, eller i detta fall frigolit jag tänkte ha under stenarna. Vill heller inte att den släpps över all lavasten så det ser förjävligt ut.

Oftast så hinner sanden rinna tillbaka ner på botten innan man hinner se glaset/frigoliten. Sanden som hamnar på stenar och liknande försvinner också fortare än ögat. Men sandhögar/gropar lär du nog få oavsett vilken fisk du har i karet.. Iaf nästan :)

Personligen tycker jag det ser mer naturligt ut med en botten som inte är som ett balgolv, men det är ju bara jag :)

Annons