Malawi som kliar sig?

#1 - 13 april 2004 20:20
Hej, köpte in 4 nya malawi idag o nu har fiskarna börjat gnida sig mot botten ibland. Vet ej om dom fått me nån "parasit" eller om det är jag som bara inte sett det innan. Iallafall hälfen av malawisarna har gnitt sig 1 gång vad jag sett. ca 6 st gnidare. Släppte i dom vid 16:30 och nu är kl 22:25
Va tror ni?
#2 - 13 april 2004 20:48
nej det är naturligt........för dem
#3 - 13 april 2004 20:50
Har inte en aning om varför de beter sig så men mina gör samma sak. Har haft dem ca 2 veckor, upplevde att det var mer "gnidningar" första dagarna. Väntar med spänning på att få höra ngn som vet!
#4 - 13 april 2004 21:24
Kan vara parasiter, de behöver inte synas.
Om man vill kan man medicinera med Sterazin (eller det heter iaf ngt liknande).
#5 - 14 april 2004 05:20
Ha malawisalt eller medelhavssalt utan jod i så går gnidandet bort.
#6 - 14 april 2004 11:13
Jag har malawisalt i men mina kliar sig ändå!!!!
#7 - 14 april 2004 12:03
mina kliar sig väldigt ofta... jag har haft dom i ett år men dom mår finfint o leker.... skulle inte tro att det e något att oroasig för....
#8 - 14 april 2004 15:47
Mina gnider sig med emmelanåt.
De mår fint och min Maingano tuggar & Mina Golden har fått yngel.
#9 - 14 april 2004 17:04
Ha inte i medecin om dom inte behover det, fiskar med parasiter kliar sig ofta sa mycket att man kan se att fjall saknas i omraden och da ar det dags att medicinera...inte forr. Vi kliar ju oss oxa ganska mycket emellanat utan att det for den skull ar nagot fel.
#10 - 14 april 2004 17:26
Har oxå malawis som kliar sig, fast jag ser det inte som ett stort problem då det går i vågor.
Ibland kliar vissa sig så mycket att fjället skrapas bort på vissa ställen. De brukar repa sig och bli bättre (fjället blir ok igen), men kliar gör de ändå då och då!

Kliandet hindrar inte dem från att yngla. Mina fiskar ruvar och kliar samtidigt! ;)

Byter 30-50% vatten en gång i veckan. Vattenvärdena kollar jag med jämna mellanrum och värdena är nästan alltid:
ph:7,5 KH:3-4 nitrit:omätbar nitrat:20-50 (mätt med multistick)
Temperaturen håller jag mellan 24-27.

Tittar efter parasiter men hittar inte något.
Fiskarna är friska, pigga och äter med god aptit så jag har inte riktigt brytt mig om kliandet.

Fast visst vore det toppen om någon kan hjälpa mig att komma på varför de kliar sig och hur man får bukt med det.
Har tänkt lite på salt men vill inte helst inte slänga i en massa onödigt krafs i karet som kan göra det värre för fiskarna.

mvh
/Kid
#11 - 14 april 2004 17:46
Kontrollera nitrithalten i vattnet! Malawi är väldigt känsliga för nitrit och behöver ett riktigt rent vatten!
#12 - 14 april 2004 20:49
Vi tänkte medicinera mot parasiter, dels för att de kliar sig, och dels för att en eller två antagligen har mask. (magra, fast dom äter och ibland maskliknnande saker hängande från analen)

Annons