malawi till 110 liters ?

#1 - 24 juli 2006 14:03
hej hej. var ett tag sedan jag var på forumet så det känns lite ovant, hehe.
men aja, jag skulle vilja ha lite tips på några malawi som kan gå i ett 110 liters akvarie ?? vill även att de ska vara lättlekta men det är väl de flesta malawi ändå:)

//kim
#2 - 24 juli 2006 14:25
glömde skriva det att de får gärna passa bra ihop med två stycket golden som är kanske 7 cm. föresten, när blir golden könsmogna ??

//kim
#3 - 24 juli 2006 18:26
Heej jag har 6 st golden och 5 st röd zebra ( Metriaclima estherae ) i mitt 112-liters och det funkar bra. Mina golden har lekt en gång hittils. ( har bara haft igång det i ca 8 månader.
Då var den typ 6-7 cm
#4 - 24 juli 2006 18:32
mm ok !! jag funderade just på hur mycket fisk jag kan ha i ett sådant litet kar. skulle gäsra vilja ha en sort till på kanske 3-4 individer, men funderar på om det kanske blir trångt ? men men, nån som har några tips på nån malawi-ciklid som jag kan ha ??

//kim
#5 - 24 juli 2006 19:12
110 liter är inte så där jättestort för Malawi. Eftersom du reda nhade 2 Golden kanske du istället ska skaffa dig några till av den arten.
#6 - 24 juli 2006 20:32
demasoni kanske? en vacker ganska liten malawi som nog funkar ihop med golden.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=104
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 24 juli 2006 21:35
I längden tror jag att varken röd zebra eller demasoni kommer att funka så bra
Det bästa vore väl med bara den art du har (gärna några fler som elinor skriver) - eventuellt skulle jag kunna tänka mig att likomapärlan http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=92 och kanske pindani http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106 skulle kunna funka
#8 - 25 juli 2006 07:45
tja

jag håller golden,rödzebra och demasoni tillsammans och jag har inte upplevt några probs. de är inte alls aggressiva mot varandra möjligtvis sinsemmela inom arterna men det är ju alltid mbunas tycker jag. men min tank ligger på ca 175liter oxå...
men ett ganska bra motto är ju "fler individer, färre arter!" man undviker för det mesta problem om man håller fisken på det sättet.
lycka till!
#9 - 25 juli 2006 20:46
men ifs så är ju 110 liter inte så mycket för de flesta malawi, så jag funderar på att istället ha någon snäcklekare t.ex. Mångbandad snäcklekare. dom är ju ganska små och behöver inte så stort utrymme så då kanske de är bättre fast ha ganska många av dem. men isf hur många kan man ha på 110 liter ?? för de trivs väl när de är lite fler eller ?? tycker dom verkar ha ganska intressant beteénde, men ajja :)

//kim
#10 - 26 juli 2006 13:05
någon som har nått förslag på hur många mångbandade snäcklekare jag kan ha i mitt 110 liters ?? och hur jag kan inreda detta på bästa sätt för just dom ? för det ska nog bara vara sånna däru tror jag :)

//kim
#11 - 26 juli 2006 13:12
Kör på mellan 6-10 multisar i det karet. Minst dubbelt så många snäckskal som fiskar. Någon/några sten/-ar som skymmer sikten för hannarna i karet. Fin sand, så kommer du att ha ett intressant och roligt kar där det händer mycket.

/Jocke
#12 - 26 juli 2006 16:39
ahh tack så mkt Banderad :) vad kostar dom ungefär de mångbandade snäcklekarna ?? och vad kostar vinbärssniglar ?? för de funkar väl till fiskarna eller ?

//kim
#13 - 26 juli 2006 17:20
Ibland kan man få tag på snäckskal plockade i Tanganyikasjön. Personligen tycker jag det är mer känsla i dem (kanske 5-10 :-/st). Multisar brukar inte vara särskilt dyra, kanske 50-70:-/st.

/Jocke
#14 - 26 juli 2006 17:31
ahh ok de var ju inte så mkt då :)

//kim
#15 - 27 juli 2006 12:35
mm men är det lagom att skaffa 10 st då ?? är det bäst att köpa alla på en gång eller köpa dom i omgångar typ ??

//kim
#16 - 28 juli 2006 10:27
10 stycken skulle nog kunna fungera i det karet. Men man kan aldrig garantera något. Det finns alltid risk att en mindre hanne blir svårt skadad eller dödad av en dominant. Men det är helt enkelt en risk man får ta. Du kan nog köpa alla på en gång, så att ingen har fördel när revir ska göras upp.

/Jocke
#17 - 28 juli 2006 10:43
mm ok !! ska ringa och kolla om de kan ta hem sånna sen då :) ..men vad finns det för andra snäcklekare som funkar i ett 110 liters ?? finns det några lite större som kan funka ??

//kim
#18 - 29 juli 2006 09:03
I princip alla snäcklekare fungerar i ett 110 liter kar, fördelen med multisar är dock att de lever i kolonier så man kan ha många av dem. Om du t.e.x. skaffar Ocellatus är risken överhängande att den dominanta hannen slår ihjäl de andra hannarna (även vissa honor med lite otur). Jag har Ocellatus i ett 200 liters nere på Akvarieföreningen här i Karlskrona, där blev det bara ett par kvar efter 2 veckor (lyckades rädda 2 fiskar som höll på att bli ihjälslagna). Vilka andra snäcklekare har du tänkt dig? Lamprologus meleagris (Stappersi) är riktigt fin (samma elaka beteende som Ocellatus). Lam. brevis är en kul liten krabat också. Både honan och hannen lever i samma snäcka. Den upplever jag som en snäll snäcklekare. Finns hur många arter som helst att välja bland (du kommer förmodligen blir sugen på fler arter efter ett tag, för snäcklekare är trevliga fiskar).

/Jocke
#19 - 29 juli 2006 11:14
joo jag tycker snäcklekare värkar välldigt intressanta :) men då kanske multisar är bättre då. men hur är burundi brevis eller vad den heter, lever den i kolonier eller blir det bråk om man har flera ? det går inte ha t.ex. båda brevis och multisar i samma kar eller ? men men, tror ändå det blir multisar :)

//kim
#20 - 29 juli 2006 12:58
Jag har faktiskt aldrig haft brevis, men jag skulle tro att multisarna är bra mycket tuffare. Jag brukar aldrig ha 2 sorters snäcklekare i samma kar, och förmodlingen kommer brevisarna bli allvarligt mobbade av multisarna. Jag har sett multisar köra bort ciklider som 4-5 gånger större än sig själva. Brevisen lever väl inte i kolonier, men du skulle nog kunna ha 3-4 par i det karet (eftersom de är så snälla). Men som sagt, jag har ingen egentligen erfaranhet vad det gäller att hålla Brevis.

/Jocke
#21 - 29 juli 2006 16:37
nee, men i vilket fall så verkar det bättre och intressantare med multisar :) ska köpa "sniglar" till dom idag, och sen plocka "ur" dom så jag kan använda skalen, hmm, låter inte så kul men, det får la gå :) ska ringa imorron o kolla ifall de kan ta hem multisar på zoo :) hoppas hoppas ;) ..men är det bara vinbärssniglar man kan använda skal ifrån eller ?+

//kim
#22 - 29 juli 2006 16:49
Kolla med din zoo-handel i fall de har tomma snäckslal till salu först.

/Jocke
#23 - 30 juli 2006 11:47
nu har jag redan köpt sniglar, men aja hoppas dom blir bra. dom var välldigt fin iaf.och det var vinbärssniglar :) här är ett par bilder iaf http://i35.photobucket.com/albums/d174/neon_kimpan/vinbrssnigel-skal003.jpg http://i35.photobucket.com/albums/d174/neon_kimpan/vinbrssnigel-skal004.jpg för det är sånna det ska vara va ? men det är endast 12 st, så jag behöver köpa ungefär lika många till eller ? ska förmodligen ha 10-12 st multisar ?

//kim ;)
#24 - 31 juli 2006 12:38
Du ska nog ha minst dubbelt så många snäckor som fiskar så 20 - 24 st beroende på hur många fiskar du nu ska ha. Jag tycker skalen såg kanon ut! Borde väl inte vara några problem med dessa. Jag har tittatt på skal i min lokala zoo butik o där kostar de 10 :- st. Det blir rätt dyrt om man ska ha många tycker jag.

Lycka till med snäcklekarna MVH Simon B!
#25 - 31 juli 2006 15:13
10:-/st skulle jag möjligen kunna tänka mig att betala för äkta tanganyika-snäckskal, inte vanliga vinbergssnäckor. De såg jättebra ut Kim, jag har själv odlat multisar i liknande. Lycka till med fiskarna nu!!!!

/Jocke
#26 - 31 juli 2006 15:23
ahh ok, vad bra då :) snäckorna kostade 79 kr för 12 st. och då med vitlöksfullnad:( så det lukade vitlök i hela huset ;) men men. hoppas nu bara att jag får tag i multisar, ringde idag o kollade om de kunde ta hem och dom ska återkomma snart. finns det nått ställe i närheten av lidköping där de har multisar ??

//kim
#27 - 31 juli 2006 16:16
Kent i Nol strax norr om Göteborg lär ha multisar inne, men ring till affären för säkerhets skull innan du åker dit. Annars lär det finnas fler affärer i Gtb som har multisar (det är en vanlig fisk för att vara Tanganyika i svenska akvarieaffärer). Jag har dålig koll på affärerna precis runt Lidköping.

/Jocke
#28 - 31 juli 2006 16:55
Måste bara fråga om du inte har kollat i Zoo-butiken här istan? Lidköping alltså. Om de inte har det så kanske Dennis kan fixa fram sådana. Vet att han och Kent i Nol brukar "kuckilura" på olika inköpsresor emellanåt.
#29 - 31 juli 2006 17:03
mm ok !!! nee jag har inte kollat här på zoo just nu, men jag har inte sett några tidigare heller. och alltid ligger det döda fiskar i deras akvarier, men men, jag har kollat med skara-zoo och dom ska ringa till mig snart och då vet jag om de kan ta in. annars så ska jag kolla med zoo här i stan. men här i stan så har de väl inte så mkt ciklider längre sen de byggde om eller ?? aja, ska kolla iaf.

//kim
#30 - 31 juli 2006 19:48
Om du absolut vill ha ett sort ciklidsortiment att välja på rekommenderar jag att du ber dina föräldrar att skjutsa dig till Nol (ligger ungefär mellan Trollhättan och Göteborg). Tar kanske en timme och nån kvart att köra dit enkel resa.

Nols ciklidhobby har ett enormt sortiment och välskötta akvarium. Kan lova dig att man kan gå omkring där i ett par timmar och bara njuta av alla vackra fiskar. Vet inte riktigt hur de har öppet nu men jag länkar till deras hemsida

http://www.ciklidhobby.com/index2.asp
#31 - 1 augusti 2006 09:38
ahh de kanske vore nått :) skickade ett mail och frågade om de hade sånna får la se när dom svarar. annars går det väl ringa ?? han inte kolla så mkt på sidan för den började krångla :(

//kim

Annons