Malawi till Tropheus

#1 - 31 maj 2010 10:29
Hej idag så har jag Malawi fiskar men vill gå över till Tropheus fiskar

så jag undrar om detta funkar

1 tvätta den nya sanden
2 ta bort alla fiskar och stenar
3 röra om i sanden och sen tömma vattnet i badkaret
4 ta bort den gamla sanden
5 lägga i den nya sanden
6 fylla på med vattnet ifrån badkaret

Om jag gör så hur länge måste jag vänta innan jag kan köpa troffarna?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 31 maj 2010 10:34
Malawi och tanganyika vill ha samma vatten så har du ett bra malawivatten så har du ett bra tanganyikavatten.

Vad det snarare handar om är att du startar ett nytt akvarium och då tar det ett en dryg månad efter att de första fiskarna släppts i tills det är en bra biologisk balans i akvariet
#3 - 31 maj 2010 10:44
Malawi och tanganyika vill ha samma vatten så har du ett bra malawivatten så har du ett bra tanganyikavatten.

Vad det snarare handar om är att du startar ett nytt akvarium och då tar det ett en dryg månad efter att de första fiskarna släppts i tills det är en bra biologisk balans i akvariet

men jag använder ju samma vatten med skit ifrån botten och samma filter räknas det fortfarande som ny start då
#4 - 3 juni 2010 16:37
Varför ska du byta sanden då ?
Vad har du nu för sand och vad ska du byta till?
#5 - 3 juni 2010 17:44
Don Kiwin skrev:
Varför ska du byta sanden då ?

Vad har du nu för sand och vad ska du byta till?

det är väll mer att troffar gillar fin kornig sand och jag har lite grövre sand
Bilagor:
#6 - 3 juni 2010 18:39
Då borde det funka att göra så. Glöm inte bort filtermassan bara.
#7 - 3 juni 2010 18:52
Don Kiwin skrev:
Då borde det funka att göra så. Glöm inte bort filtermassan bara.

nädå båda filtren ska jag ha kvar så dom hamnar i badkaren och får pumpa runt vattnet

men det man undrar är om firrarna skulle vara missnöjda om man har det gruset som jag har till malawisarna vad tror ni ? om jag behöll min inredning skulle fiskarna trivas i det eller behöver jag ändra något?
#8 - 3 juni 2010 19:18
Jag tror nog att det skulle funka som det är:)
#9 - 6 juni 2010 11:48
ok vad tror ni andra?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 6 juni 2010 11:57
Naturligt så betar de felsta algäatnde malawi och tanganyika alger på klippor. I denna algmatta så lever det små ryggradslösa djur som blir en del avkosten, men i algmattan finns också pyttesmå sandkorn som blåst upp från bottnen i det turbulenta vattnet och dessa sandkorn kommer på så sätt att komma in i tamsystemet och fyller en viss funktion för matsmältningen. Troffar i akvarium går också och plockar sin mat på botten och får på så sätt också med sig en del små sandkorn som kommer att fylla samma funktion som i naturen.
Därför bör de i akvarium åtminstone långsiktigt ges samma försutsättningar - under en kortare period spelar det nog ingen större roll, men vill man ge fiskarna en maximal miljö så skall de självklart hållas korrekt.
#11 - 6 juni 2010 12:16
Naturligt så betar de felsta algäatnde malawi och tanganyika alger på klippor. I denna algmatta så lever det små ryggradslösa djur som blir en del avkosten, men i algmattan finns också pyttesmå sandkorn som blåst upp från bottnen i det turbulenta vattnet och dessa sandkorn kommer på så sätt att komma in i tamsystemet och fyller en viss funktion för matsmältningen. Troffar i akvarium går också och plockar sin mat på botten och får på så sätt också med sig en del små sandkorn som kommer att fylla samma funktion som i naturen.

Därför bör de i akvarium åtminstone långsiktigt ges samma försutsättningar - under en kortare period spelar det nog ingen större roll, men vill man ge fiskarna en maximal miljö så skall de självklart hållas korrekt.

ok så om jag byter till finare sand men kan jag behålla alla stenar mm
#12 - 6 juni 2010 12:53
walak skrev:
ok så om jag byter till finare sand men kan jag behålla alla stenar mm

ja, du kan behålla stenarna. men kom ihåg. om du ska ha troffar bör du ha 20-30 st
#13 - 6 juni 2010 12:59
Auratusen skrev:
ja, du kan behålla stenarna. men kom ihåg. om du ska ha troffar bör du ha 20-30 st

japp det blir 20st

vilken storlek på sanden ska det vara från 1mm
#14 - 6 juni 2010 20:05
får jag fårga varför du ska byta till troffar nu när du inrett ett så fint malawikar?
#15 - 6 juni 2010 20:27
För dom är grymt snygga!
#16 - 6 juni 2010 20:53
jo visst är dom det! men han har ju mer eller mindre just startat upp sitt malawi :) jag säger starta ett till istället!! :D
#17 - 7 juni 2010 16:04
hannesc skrev:
jo visst är dom det! men han har ju mer eller mindre just startat upp sitt malawi :) jag säger starta ett till istället!! :D

ja, det är lätt att säga. med det kräver också att man har råd och har utrymme för det
#18 - 7 juni 2010 16:16
Auratusen skrev:
ja, det är lätt att säga. med det kräver också att man har råd och har utrymme för det

japp stämmer det finns inget mer utrymme men jag kan skita i att köpa troffarna så kan jag köpa ett akvarium till men då finns det inga pengar till firrar men det kan vara snyggt med ett tomt akvarium :) men frågan kvarstår vart jag ska ställa det
#19 - 7 juni 2010 17:33
Vad blir det för troffe sort?:)
#20 - 7 juni 2010 18:23
mika71 skrev:
Vad blir det för troffe sort?:)

tror dom heter körsbär men jag är inte säker dom är svarta med en röd rand
#21 - 7 juni 2010 19:24
Då är det nog Pemba du menar;) Körsbär har 2 röda fläckar:)
#22 - 15 juni 2010 11:14
Hej det vart dessa Tropheus moori kasakalwe (Bärnsten)

Annons