Malawi - Uppsättning

#1 - 14 mars 2009 22:05
Funderar på att gå över till Malawi. Lite frågor:

* "måste" man verkligen ha så extremt tråkiga kar, de flesta är runda stenar och ljus sand. Jag har "dragonstone" ganska mkt växter och ljus blästersand, bör jag ändra detta...?

* Karet är ca 250 liter. Funderar på följande fiskar:

- Metriaclima estherae
- Labidochromis caeruleus
- Pseudotropheus demasoni

Fungerar de i kombination. Och hur många av varje bör jag skaffa.
Ska det alltid vara fler honor än hanar när man pratar malawi?
#2 - 15 mars 2009 06:13
slam skrev:
Funderar på att gå över till Malawi. Lite frågor:

* "måste" man verkligen ha så extremt tråkiga kar, de flesta är runda stenar och ljus sand. Jag har "dragonstone" ganska mkt växter och ljus blästersand, bör jag ändra detta...?

* Karet är ca 250 liter. Funderar på följande fiskar:

- Metriaclima estherae

- Labidochromis caeruleus

- Pseudotropheus demasoni

Fungerar de i kombination. Och hur många av varje bör jag skaffa.

Ska det alltid vara fler honor än hanar när man pratar malawi?

1: Du behöver verkligen inte bara ha runda stenar!
2: Växter går bra, men se till så att de är tåliga, javaormbunke är min favvis
3: Den uppsättningen verkar ok! vet inte hur aggro demansoni är men de andra två arterna är hur lugna som helst.
4: Ja alltid fler honor än hanar, Men sen finns det vissa arter som det är svårt att se kön på såklart, då får man göra så gott man kan!

jag hade kört med typ 8 av varje firre i ett 250L om du har god cirkulation/filtration.

Börja tillsätta de fredligare arterna först, så när karet stått in sig i typ en vecka kan du addera L.caeruleusarna, sen efter någon vecka m.estherae och sist P.demasoni.

Dels för att du inte skall belasta karet innan det finns bakterier som tar hand om nitriten, och dels för att det inte skall bli bråk när du släpper i ny fisk! Lycka till!

Bild på mitt 240L http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=329612960&directlink=1

Annons