Se till att du koppas in ynglen ordentligt om det skulle vara så att vattenvärdena skiljer sig. Något att tänka på är att du förmodligen behöver göra ett par delvattenbyten i veckan i yngelkaret då du "göder" upp dom. Göda är kanske fel ordval men jag hoppas du förstår vad jag menar.
[QUOTE=elinor]Se till att du koppas in ynglen ordentligt om det skulle vara så att vattenvärdena skiljer sig. Något att tänka på är att du förmodligen behöver göra ett par delvattenbyten i veckan i yngelkaret då du "göder" upp dom. Göda är kanske fel ordval men jag hoppas du förstår vad jag menar.[/QUOTE]
men om jag har en hona i ett 250 liters kar som har yngel i munnen hur ska jag få ynglerna till de andra karet. och ska jag ha med nån mer fisk över till de andra karet?
Det bästa alternativet är att du flyttar över honan med yngel i munnen till det andra karet. Ha mindre stenrösen i yngelkaret så har ynglen chans att gömma sig då honan spottat ut dom. Honan brukar ju tugga i ca tre veckor och man kan se att det börjar bli dags då säcken är ganska stor och mörk.
När honan har släppt dom så kan du koppa in henne i hennes vanliga kar igen. Om du vill kan du sänka belysningen eller mata de andra stora fiskarna när du gör det. Eftersom honan har varit borta ett tag så finns en liten risk för mobbing när hon kommer tillbaka.
Men hallå!! Varför kör du två trådar om samma sak? När jag kikade in på den andra har du fått nästan exakt likadant svar... och råd som faktiskt är väldigt bra... Jag bara undrar :confused:
[QUOTE=elinor]Men hallå!! Varför kör du två trådar om samma sak? När jag kikade in på den andra har du fått nästan exakt likadant svar... och råd som faktiskt är väldigt bra... Jag bara undrar :confused: