Malawiattack?

#1 - 27 januari 2008 14:56
Är det någon som vet om socolofi attackerar och dödar ancistrus?
Har gjort allt man ska för att dom ska må bra ändå dör dom så kanske mina malawisar dödar dom? Vet att malawisar är revirhävdande osv och det finns många gömställen ändå dör mina små ancistrus, socolofi´s fel? :confused:
#2 - 27 januari 2008 15:22
mina erfarenheter av socolofi e att dom e hur snälla som helst. vad har du för andra fiskar i karet?
#3 - 27 januari 2008 15:39
Har du ett högt pH som passar malawi, men inte ancistrus, som väl föredrar lite lägre pH, så kanske det är det som är problemet. Angående socolofi så är de en av de fredligare mbunaarterna, om jag har fattat rätt.
#4 - 27 januari 2008 15:50
malawi kan attackera o stressa ancistrus .. därför du bara ska ha fullvuxna
#5 - 27 januari 2008 18:47
mina erfarenheter av socolofi e att dom e hur snälla som helst. vad har du för andra fiskar i karet?

Jag har 2 socolofi tillsammans med 5 golden och nu 2 ancistrus i 350 l.
#6 - 27 januari 2008 18:49
mayday skrev:
malawi kan attackera o stressa ancistrus .. därför du bara ska ha fullvuxna

Dom jag köpt har varit ca 1,5 cm. Gäller dessa attacker alla malawi?
#7 - 27 januari 2008 19:21
vart har du köpt så små fiskar ... oavsätt om de e malawi eller malen du syfftar på e dom alderles för små för o säljas
#8 - 27 januari 2008 20:02
mayday skrev:
vart har du köpt så små fiskar ... oavsätt om de e malawi eller malen du syfftar på e dom alderles för små för o säljas

Det är malen som varit så små vid inköp, kanske det beror på att dom är för små som dom inte klarat sig och jag trodde det berodde på cikliderna!
Frågade faktiskt i affären om dom inte var för små men enl dom var dom inte det, nästa blir betydligt större. Hur stora är lagom?
#9 - 27 januari 2008 20:12
Jag skulle säga ju större desto bättre med iaf över 5cm.
#10 - 27 januari 2008 20:23
Att affärer säger att saker funkar jäääättebra för att få sålt fiskar är nog tyvärr inget ovanligt. Så små ancistrusar kan nog ses som mat.
#11 - 27 januari 2008 20:40
Jag fick yngel på mina ancistrus.
Dom gick i ett 100L malawi kar.
Fiskarna var 6 st golden (2 hanar+ 4 honor) + 2 tillfälliga blåciklidvarianter. (ca 14cm)
Dom vart avlivade för ja hittade ingen som villa ha dom.
Mina yngel vart väl 1 cm. Dom levde kanske 1 vecka till efter ja tog bort blåcikliderna. Dom vart väl allt som allt 3veckor kanske. Alla fiskar lät dom vara så ja tror dom dog av antingen nå tok i karet lr för lite mat :S
#12 - 27 januari 2008 21:46
Tyvärr verkar det vara så att man inte kan lita till helt på vad som sägs i djuraffären!
Ska köpa större mal nästa gång.
Jag har aldrig sett att någon malawi har riktigt bitit på malen utan mest knuffats men det kan ju ske när jag inte ser.
Det ska väl gå att ha ancistrus ihop med golden och socolofi? Är det mest troligt att dom blivit ihjälbitna av malawisarna pga att dom ses som föda?
#13 - 28 januari 2008 10:34
Visst går det med ancistrus+malawi. Jag har haft dom i hop, och det har aldrig varit några problem. Men småmalar kan säkert ses som mat, så de ska nog vara iallafall 5 cm stora när man släpper i dom.
#14 - 28 januari 2008 11:55
Ok, får satsa på större mal nästa gång inte dom blir mat åt cikliderna!

Annons