malawiboitop

#1 - 5 oktober 2003 10:48
nu är det stora planer pågång här. halvstora i alla fall. arkitektbordet är hur som helst uppriggat och det planerade hörnakvariet med välvt framruta ska inredas, om än hypotetiskt. akvariet blir på dryga 470l (akvarielagret 107*107*60)och frågan är; vilken sand och vilken sorts sten (befintlig på svenska marknaden) efterliknar bäst övergångszoonen i malawisjön? är det månne rådasand och kalksten? tänkte försöka hålla ihop de arter jag har i akvariet också, så att de naturligt förekommer vid samma bukt e.d.

tack på förhand //steffo
#2 - 5 oktober 2003 10:58
Jag har rådasand i mitt malawi-kar. Jag har dessutom lavasten, även fast det kanske inte ingår i deras naturliga biotop...
Du får tänka på att kalkstenen kommer att förändra vattenvärdena.
Sedan beror det självklart på om du tänker hålla mbunas mm. Vissa föredrar dy och sand, andra enbart klippor och så vidare...De behöver inte så mycket växter, eftersom Malawisjön mestadels består av vatten, alger och sten=)
#3 - 8 oktober 2003 18:05
kör på biltemas blästersand, det pågår en vild diskussion om just den sanden på ciklid.se just nu, och där hittar du en massa info om vad för stenar som passar etc. själv har jag dolomitkross och faxegrus, inte världens mest biotopriktiga bottenmaterial, men jag har inte orkat byta. och stenarna är gotländska sandstenar, ser i princip ut som stenarna i sjön.

i mitt nya kar kommer jag köra biltemas sand och gotlandssten.

MVH Simon

Annons