Malawiciklider eller vanliga fiskar? Hjälp

#1 - 14 oktober 2010 18:01
Hejsan alla Zoopeter!
Jag har ett 100 liters akvarium utan fiskar än sålänge. Nu är det dock dags att skaffa sig något roligt.
Jag är ute efter så stora och färgglada fiskar.
Fick tips om malawicikliderna. Fräsmt HONGI fisken, men jag vet inte om det är smart att köra på dem. För enligt de butiker jag besökt så kan jag inte ha i vanliga fiskar i framtiden. Ska jag ha ciklider så bör jag max ha 2 "grupper".

Vad tycker ni? Vilka kan jag slänga i med Hongi? Tanganyika? Ska jag ha 2 honor och 1 hane eller bör jag ha ca 5 Hongi och 5 av den andra "gruppen", alltså 10 totalt?

Eller bör jag köra på vanliga fiskar bara? Då kan jag ju slänga i nenontetror.
Vilka "vanliga" fiskar blir stora och är färgglada då? Regnbågarna?

Visste verkligen inte att det är så svårt med fiskar, haha.
Uppskattar verkligen all hjälp.

Tack!
#2 - 14 oktober 2010 18:08
Välkommen hit

100L blir svårt med malawi du. titta gärna i zoopets artbeskrivningar.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=796&SOK=1

du skulle kunna köra på snäcklekare. de behöver inte så stora kar. o de är från tanganyikasjön o inte malawi-sjön.
om du ska ha malawi så är det BARA malawi du ska ha. de är rätt aggro fiskar men fruktansvärt charmiga o fantastiska färger.

vad menar du med vanliga fiskar. för mig är både neontetra o malawi vanliga fiskar så.

men jag tror jag förstår vad du menar. du menar typ sällskaps-akvarium

det finns massor med ciklider från Syd- o centralamerika som har fantiska färger o i alla storlekar o otroligt fina.

bara att titta runt
http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

är detta ditt första kar så råder jag dig till att läsa denna trpåden
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#3 - 14 oktober 2010 18:25
Tack för det snabba svaret.
Jag blev så förtjust i Hongin när jag såg den i affären. Enligt expediten så kunde jag t.ex köpa ett par Hongi och ett par av en annan malawiciklid (en orange variant) Sen när man läser runt lite på nätet så ska man ha 2 honor och 1 hane minst.
Vi har haft kar länge nu, men mest bara slängt i nenontetra och lite silverfisk osv.

Tänkte nu börja om och få i lite finare fisk och då föll Hongin mig i smaken.

Kollade på snäcklekaren den såg faktiskt fin ut. Du skulle inte vilja skriva några fiskar som jag kan ha i tillsammans?
Går man till butikerna så säger de olika hela tiden, så man vet inte hur det egentligen ska vara.

Är sugen på att skaffa fiskarna så snart som möjligt och som sagt är jag ute efter något färgglatt. Vill ha roliga fiskar som man kan titta på. Inte fiskar som bara gömmer sig och blir rädda så fort man kommer in i rummet.
När jag t.ex pekade på ett Hongikar så följde fiskarna min rörelse, jävligt coolt!

Uppskattar verkligen om du Hannes eller någon annan skulle skriva några ciklider som jag kan ha i tillsammans i mitt 100 liters, alternativ några andra fiskarter som jag kan ha i.
Tänkte mig köpa något inför helgen.

Tackar ännu en gång :)
#4 - 14 oktober 2010 20:54
Jag rekomenderar ett stim tetror av valfri sort 15-20st (ej piraya eller andra stora), ett dvärgciklidpar t.ex Apistogramma Cacatoides eller Boliviansk fjärilciklid och någon snygg L-mal av de små arterna t.ex Panaqolus, Hypancistrus eller Peckoltia.
#5 - 14 oktober 2010 21:04
Malawi i 100 liter skulle jag nog trots allt undvika, som hannesc säger.

Snäcklekare är roliga fiskar med intressant beteende. Inte så insatt i tanganyika men eventuellt någn julle med dem? Lämnar detta till experterna.

Dock så är dessa ciklider inte lika färgglada som malawi som finns i de flesta kulörer. Annars är alternativet ett större kar? ;)
#6 - 14 oktober 2010 21:05
jag håller med saturn. titta på olika dvärgciklider. apistogramma arterna tex. hongsloi ,kakadua, vejita är riktigt snygga!
#7 - 14 oktober 2010 21:11
Saturnus80 skrev:
Jag rekomenderar ett stim tetror av valfri sort 15-20st (ej piraya eller andra stora), ett dvärgciklidpar t.ex Apistogramma Cacatoides eller Boliviansk fjärilciklid och någon snygg L-mal av de små arterna t.ex Panaqolus, Hypancistrus eller Peckoltia.

Shysst!
Jätte fina dvärgciklider. Känns nog som ett alternativ då jag bara har ett 100 liters kar.
Kan jag köpa ett par Api.Cacatuoides och ett par Boliviansk fjärilciklider? Eller ska jag bara välja ett utav paren?
Är det lugnt att ha i vanliga sällskapsfiskar sen i framtiden utan att cikliderna blir sura?

Tack
#8 - 14 oktober 2010 21:12
hannesc skrev:
jag håller med saturn. titta på olika dvärgciklider. apistogramma arterna tex. hongsloi ,kakadua, vejita är riktigt snygga!

Ojoj, här kommer fler svar. Hann inte se dem innan jag svarade på Saturnus. Tack till er också, Hannes och Tulle!
#9 - 14 oktober 2010 21:49
Glöm inte att läsa länken hur man startar upp ett akvarium som Hannes skickade (om det nu är ditt första akvarium). Det är inte bara att slänga i fiskarna utan mycket att tänka på. Jag önskar att jag hade läst den för tre månader sedan. Då hade jag kunnat undvika en del nybörjartabbar.
#10 - 14 oktober 2010 21:52
Det är egentligen inte första akvarium, men man kan säga att det är mitt första allvarliga kar.
Vilket fall som helst så är guiden som Hannes länkade riktigt bra och givetvis ska jag följa instruktionerna.

Tack
#11 - 14 oktober 2010 21:59
jag brukar säga att akvaristens främsta och svåraste egenskap är TÅLAMOD. skynda låååångsamt! att starta ett kar tar ca 1 månad o att få det dit man vill kan ta egentligen hur lång tid som helst.

titta gärna i min Kub-tråd ( länk i signaturen) snart har det gått ett år sen jag köpte den o det är nu jag känner att den är som jag vill ha den. men det är ju vägen dit som är rolig!
#12 - 14 oktober 2010 22:19
Ramses.zoo skrev:
Shysst!

Jätte fina dvärgciklider. Känns nog som ett alternativ då jag bara har ett 100 liters kar.

Kan jag köpa ett par Api.Cacatuoides och ett par Boliviansk fjärilciklider? Eller ska jag bara välja ett utav paren?

Är det lugnt att ha i vanliga sällskapsfiskar sen i framtiden utan att cikliderna blir sura?

Tack

På fråga 1 svarar jag: det beror på hur du inreder, med mycket växter och gömställen ska det nog gå, dom blir ju rätt sura av sig när dom har yngel.
Fråga 2: De kommer att fösa undan andra invånare när dom har yngel men dom jagar inte andra fiskar för jagandets skull.
#13 - 14 oktober 2010 22:25
mina bolivaner är hur trevliga som helst. men de lär , som de flesta ciklider, bli rätt försvarande när de har ägg o yngel på gång. men det är ju bara spännade att se hur de sträcker på sig o spänner sig o sen små fajtas. myclet intressant att titta på.

läs nu på om varje sort du är intresserad av innan du köper. visssa dvärgar är monogamer. asså parbildande. andra är harem-bildande. dvs en hanne vill ha flera honor. ( ehum..en linje som en viss annan osså kör på nu ;) )
#14 - 15 oktober 2010 09:15
Tack för alla svar :)

Ska läsa på lite om dvärgcikliderna. Fina fiskar det.

Tack
#15 - 15 oktober 2010 09:19
do so :) o de kommer passa mycket bättre i ditt 100L än malawi.
#16 - 15 oktober 2010 13:52
Hej alla!

Beställde 1 par bolivianska fjärilciklider samt 1 par Agi. Agassizi :)
De hade inte dem hemma så jag får vänta tills på onsdag. Bara bra då kan jag läsa mer innan.
Köpte 3 st Platy Wagtall (1 hane och 2 honor) och lite neontetror också.
Detta får vara min start. Dubble red var också fin, men det får nog vänta lite.

Tack för all hjälp än så länge
#17 - 15 oktober 2010 14:13
ojoj inte för många fiskar nu du! var inte akvariet tomt?? det hade räckt med 3 platy som får gå i karet i 3 veckor.

du har uppenbarligen inte läst uppstartnignstråden.
#18 - 15 oktober 2010 14:18
Jag har haft 2 små silverfiskar och en mal nu i över ett år.
Jag skrev inte det för jag tänkte börja på "nytt". Karet har varit i gång i 1 år så det är lugnt. :)
Läste tråden du skickade och allt är under kontroll.
Förlåt att jag skrev att jag inte hade någon fisk alls, brydde mig som sagt inte om dem så det var därför.
Tack
#19 - 15 oktober 2010 14:22
Kände att mitt svar var lite krångligt haha.

Jag har haft fiskar länge men har inte haft kunskapen och inte brytt mig.
Det var bara 2 silverfiskar och malen som överlevde och de har jag haft i ca 1 år.
Så det dära med att få "system" i karet bör väl vara lugnt i mitt fall? Kan tilläggas att jag bara köpte 5 tetror.
#20 - 15 oktober 2010 14:23
aha. ja är det redan inkört så är det ju okej.

vad har du för värden på vattnet?
#21 - 15 oktober 2010 14:24
vad menar du med silverfisk? hoppas det inte 'är en sånhär bara
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266&SOK=1
#22 - 15 oktober 2010 14:25
Yesbox!
Sorry för att jag var otydlig..
Ska bli kul detta med fiskar känner jag. Roligt att det är många här på forumet som sitter på kunskap.
Tjejen från zooaffären undrade var jag hade läst på om de olika arterna etc. Hänvisade till detta forum ;)

Aja skriver igen när allt är på plats.

Trevlig helg på er!
#23 - 15 oktober 2010 14:26
Nej det är en mycket mindre kanske 5 cm och lite plattare. När vi köpte dem så skulle de passa med alla fiskar så det är nog en snäll variant hehe
#24 - 15 oktober 2010 14:31
kanon :D skoj att du börjar med dvärgciklider. de är riktigt charmiga! ska ge dig ett inredningstips. många dvärgar vill leka o lägga ägg i grottor. o man kan göra snygga grottor som ser naturliga ut genom att ta en kokosnöt. såga itu den. koka den i typ 20 min o gröpa ur köttet. sen tar du en tång eller så o knäcker loss en öppning eller borrar upp en öppning så har de en skitsnygg grotta :D
#25 - 15 oktober 2010 14:39
Jo, jag blev kär i malawicikliderna direkt när jag dem. Nu efter att ni lärt mig att det finns dvärgciklider så funkar det lika bra för mig.
Fina varelser det med.
Tack för inredningstipset, blir till att åka och köpa sig en kokosnöt.

Köpte ett flytande filtreringsmedel idag och hällde i enligt doseringen, vattnen började grumla kraftigt. Det står att det ska göra det, så det är ok men är det lugnt om fiskarna är i under processen? Blev rädd när jag hällde i det
#26 - 15 oktober 2010 14:43
ne det är ingen fara. allt är som det ska. o inte farligt fiskarna.

det finns ju inte bara dvärgciklider. det finns tok-mycket ciklider i både SA/CA, Afrika o asien :D
#27 - 15 oktober 2010 15:16
Ramses.zoo skrev:
Nej det är en mycket mindre kanske 5 cm och lite plattare. När vi köpte dem så skulle de passa med alla fiskar så det är nog en snäll variant hehe

Är det såna här http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/stad_bild/silverfisk.jpg ;)
#28 - 15 oktober 2010 15:19
Är lite orolig med tester osv, finns det någon tråd om vilka tester man bör ta och hur?
Börjar bli nojjig nu haha.
#29 - 15 oktober 2010 15:21
Hahahahahah ja exakt såna
#30 - 15 oktober 2010 16:09
Nitrittest behöver du, ph-test behöver du bara om du ska hålla på höja eller sänka ditt ph. Jag rekomenderar nitrit-tester som används av saltakvarister, jag tyvärr inte namnet på dessa tester.
#31 - 15 oktober 2010 16:48
Jag kom tänka på en sak, om man tömmer all vatten då försvinner de goda bakterierna, nitrifikationsbakterierna eller är det inte så?
Alltså efter man tömt ett kar så måste man börja om på nytt? (ha i få fiskar och sedan slänga i fler efter 2-3 veckor)? Det är därför man bara tömmer karet på ca 30% varje gång?

Tänker jag rätt nu eller?
#32 - 15 oktober 2010 16:53
Jag tror att det blir så, man ska ju inte rengöra filtret i kranvatten för då dör bakterierna, det borde bli samma effekt om du bytter 100% vatten. Varför vill du byta vattnet?
#33 - 15 oktober 2010 17:03
För jag kom på att jag bytte vatten för någon vecka sedan. Så det kanske blir för tidigt att ha i cikliderna nästa vecka ändå?
Har ju haft karet igång länge, men "fräschade" upp det för inte så länge sedan då det var väldigt smutsigt.
#34 - 15 oktober 2010 17:12
Skaffa ett nitrit-test nu i helgen och när nitriten är oläsbar kan du skaffa cikliderna.
#35 - 16 oktober 2010 19:04
Saturnus80 skrev:
Skaffa ett nitrit-test nu i helgen och när nitriten är oläsbar kan du skaffa cikliderna.

Yesbox! Får göra det. Gick ner till zooaffären idag och de sa att Happy-Life (http://www.pwss.se/product.php?productid=7644&cat=1147&page=1) skulle hjälpa till att bygga upp fina bakterier, hällde ju i det igår. Gick egentligen dit för att köpa Sera Nitrivec, men tydligen räcker Happy-Life, återstår att se :)
#36 - 26 oktober 2010 11:45
Hej igen.
Det var ett tag sedan.
Har nu fått hem ett par apistogramma agassizii :) Fina fiskar som inte alls är rädda.
Väntar ett tag till sedan ska jag köpa ett par Bolivianska Fjärilsciklider.

Ha det gott!

Annons