Malawiciklider i Radion på lördag

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 6 september 2007 13:11
I radioprogrammet Naturmorgon i P1 nu på lördag sänds mellan 07.00 och 07.30 ett reportage om malawiciklider där Stuart Grant (som har en fångststation i Malawi) intervjuas om fångst av malawiciklider, sedan kommer deras fiskar att föjas till mottagandet i en svensk akvarieaffär.

Jag och Micke blev kontaktade av radion om att de ville ha lite info om främst den ekologiska aspekten runt vildfångst och om lite annat.
Enligt uppgift hade de tänkt använda de uppgifter som Ad ger i denna Zoopet-intervju http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=434&Itemid=212 och förhoppningsvis tar de också med lite info om Nordiska Ciklidsällskapet.
#2 - 6 september 2007 19:06
Hoppas det går att lyssna på i efterhand för inte tänker jag gå upp tidigt en lördagsmorgon;)

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 6 september 2007 19:16
battalionP skrev:
Hoppas det går att lyssna på i efterhand för inte tänker jag gå upp tidigt en lördagsmorgon;)

/Hans

Det lär även sändas strax efter nio på kvällen också. Sedan skulle det också läggas ut på webben.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 september 2007 10:54
Länk till radioprogrammet
[COLOR=#000000]http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=&id=1027[/COLOR]

Tyckte att programmet var rätt bra och innehöll rätt få fel (t.ex- som heter det inte Melanochranus etc.), men det mest pinsamma var utan tvekan mailet där där fel webadress till NCS angavs. Jag mailade dom faktiskt också rätt adress före programmet.

Kanske kunde man också ha belyst detta med miljö kontra vildfångst lite mer allsidigt - men i det stora hela var programmet helt OK och det vore kul med fler program om såväl malawi- som andra tropiska fiskar.
#5 - 8 september 2007 11:50
Länken funkar inte så bra Kjell !

Hamnar på P3´s tracks just nu ;)
Vad hetter programmet igentligen så man kan söka på det ?
#6 - 8 september 2007 11:57
länken fungerade inte för mig iaf! kom bara till p3 live!

intressant det där med äggfläkarna! visste inte att de fanns för att honan skulle jaga dem och tro att de är fler ägg och då sprutar hanen säd i munnen på henne för att vara säker på att alla ägg är befruktade!

varför har inte goldens äggfläckar då? mina har iaf inte det!
#7 - 8 september 2007 11:59
drd skrev:

Hamnar på P3´s tracks just nu ;)

Vad hetter programmet igentligen så man kan söka på det ?

naturmorgon från den 8e. den är uppdelad i 2 delar, så du får trycka på "next" knappen på din spelare, och spola fram lite så kommer det!
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 8 september 2007 12:33

Sorry trodde det var en direktlänk. Gå till den alfabetsisdka menyn till höger och bläddra ner till "Naturmorgon".
Då börjar del 1 av programmet den kan du "dra förbi" och sedan börjar malawidelen en liten bit in i del 2.

intressant det där med äggfläkarna! visste inte att de fanns för att honan skulle jaga dem och tro att de är fler ägg och då sprutar hanen säd i munnen på henne för att vara säker på att alla ägg är befruktade!

varför har inte goldens äggfläckar då? mina har iaf inte det!

Nja det var väl lite fel det som sades där. Visserligen antas att äggfläckarna skall efterlikna romkorn, men som du skriver så har inte alla äggfläckar (dock de flesta). Varför det är så kan man ju undra över - kanske är det så att de som leker i mycket klart vatten inte har samma behov av äggfläckar som t.ex. de som leker i mörka grottor. Detta är dock bara spekulationer.

Sedan brukar hanen antingen befrukta äggen utanför honans mun (vanligast), eller i honans mun. Inte både och som nämns i programmet.
#9 - 8 september 2007 14:17
Programmet kan sparas ner som mp3-fil här:
http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_naturmorgon_070908090045.mp3

(Högerklicka och välj spara mål som...)
#10 - 8 september 2007 14:41
Micke skrev:
Programmet kan sparas ner som mp3-fil här:

http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_naturmorgon_070908090045.mp3

(Högerklicka och välj spara mål som...)

tack tack!
#11 - 8 september 2007 23:01
Ah mycket intressant, och samtidigt väldigt imponerande att det handlar om akvariefisk på radio, och dessutom är ett vettigt innehåll. Nåt för TV att ta efter :)

Annons