Malawiciklider och ph

#1 - 21 januari 2007 23:16
Hej!

Har planer på att sätta upp ett akvarium för malawiciklider (golden och rödzebra). Jag har läst att malawiciklider ska ha ett mer basiskt ph på över 8.0 och funderar på hur man ska bibehålla detta, ska man tillsätta bikarbonat i vattnet från början och vid byten eller ska man koncentrera sig på att använda material i akvariet som höjer ph värdet som kalksten tex, har även läst att man ska ha lite salt i vattnet, hur mycket salt resp. bikarbonat är rimligt för ett 200l akvarium och även om man kan ha malar, eller någon annan algätande fisk som prakt botia tex tillsammans med dessa ciklider och ifall saltet eller bikarbonaten isf är skadlig för dom.

Är tacksam för alla hjälp jag kan få.

Micke
#2 - 21 januari 2007 23:29
Välkommen!

jag har i bikarbonat i vattnet för att höja ph och, har även ett lager med kalksand under blästersanden för att få hårdare vatten.
bikarbonat kan du inte ha i för mycket av,, ph värdet blir aldrig mer än 8,3 oavsett hur mycket du häller i.

salt har jag bara i vid nystart och varje gång jag sätter i mer fisk, annars är det inte nödvändigt.
du vet väl att malawiciklider är en sötvattenfisk? ;)

malar kan du ha i. själv har jag 2st ancistrus och en gibbiceps i mitt 400l kar.
vet inte om praktbotia äter alger men en del har sånna tillsammans med sina ciklider utan problem, själv vill jag inte blanda fiskar från olika världsdelar i mitt malawikar.

en del malar kan även va känsliga mot salt.
#3 - 22 januari 2007 07:33
Halloj,

Praktbotia är ingen algätande fisk.

Jag tycker som andreassofus att man inte ska blanda fiskar från olika världsdelar. Av många olika anledningar. Men många kör ett par "malar" i sina malawikar för att hålla rent på botten... Själv tykcer jag inte att det behövs då cilkilderna går runt som dammsugare på botten och äter upp alla rester.
Alger ska du inte ha i ditt kar. Har du det så har du gjort något fel... Så "algätare" är egentligen överflödiga.

som andreassofus också säger. Vill du ha saltvatten och torskar så ska du ha i salt... Men för malawis är det inget måste. Spara saltet till då du behöver det. Och det brukar behövs när fiskarna får svamp... Inte annars.

Jag brukar ha i 1tsk bikarbonat per 100 liter utbytt (färskt) vatten. Fungerar bra.

Mvh

Stefan
#4 - 22 januari 2007 07:41
Stew skrev:
Alger ska du inte ha i ditt kar. Har du det så har du gjort något fel... Så "algätare" är egentligen överflödiga.

Hmm, finns ju rätt mycket alger i deras naturliga miljö, är det något fel där också då?;)

Däremot tycker jag personligen att det är väldigt snyggt när det blir lite grönt på stenar/bakgrunder. Däremot inte på rutorna.
#5 - 22 januari 2007 07:45
Långås skrev:
Hmm, finns ju rätt mycket alger i deras naturliga miljö, är det något fel där också då?;)

Däremot tycker jag personligen att det är väldigt snyggt när det blir lite grönt på stenar/bakgrunder. Däremot inte på rutorna.

Jaja :P Du förstår vad jag menar :P
#6 - 22 januari 2007 11:29
Okey tack så mycket för svaren då vet jag, jag skippar saltet då och har det i nödfall ifall dom blir sjuka, när det hjäller bikarbonat ska jag ha i ca 2 teskedar från början till ett 200liter akvarium och sen blanda i lite i kranvattnet när jag byter vatten.

Senn är det så att det bildas mindre alger i ett ciklidakvarium än i ett sällskapsakvarium, är det pga mindre antalet växter eller ph-värdet? Läste att cikliderna levde bland klippor där det inte fanns så mycket växter men det måste väll ändå finnas växter i andra delar av sjön som syresätter hela sjön så man borde kanske ändå ha ett hörn med starka och tåliga växter för att få mer syre i vattnet. Jag har en Tetratec IN 1000 vilket väll borde vara tillräckligt för både filtrering iaf, frågan är om jag behöver tillföra mer syre på något sätt?
#7 - 22 januari 2007 11:38
CarroNeo skrev:
men det måste väll ändå finnas växter i andra delar av sjön som syresätter hela sjön så man borde kanske ändå ha ett hörn med starka och tåliga växter för att få mer syre i vattnet. Jag har en Tetratec IN 1000 vilket väll borde vara tillräckligt för både filtrering iaf, frågan är om jag behöver tillföra mer syre på något sätt?

Tror inte så mycket syre kommer via växterna. Det mesta kommer nog genom utbyte med luften. Så bra ytrörelse är nyckeln till syrerikt vatten i malawikar.

Sen vill du ha växter är det inte något som hindrar det. I vissa (dyigare) områden växer stora områden med vallisneria. Men där bor varken golden eller rödzebra om man skall vara petig;)
#8 - 22 januari 2007 14:20
det är både snyggt och bra med alger i ett malawikar, ser onaturligt ut om det inte finns alger, sen finns det massor malawiciklider som äter alger, bland annat näbbciklider.
#9 - 22 januari 2007 16:10
Om man kollar på naturprogram från malawi sjön så ser man att dom flesta fiskar roar sig med att beta alger från stenar och klippor.
#10 - 24 januari 2007 19:26
Hej igen!

Har kommit på ytterligare en fråga angående ciklidakvariet, läste att andreassofus använde sand i sitt akvarie, bläster och kalk, är sand något som ni rekommenderar för ciklider framför grus, dom här väll en tendesen att gräva och putsa underlaget, finns det då ingen risk att dom sväljer sanden?
#11 - 24 januari 2007 21:47
Nee så dumma e inte fiskarna :p

O får de in sand i munnen(vilket de får när de gräver) så filtrerar de ut det med gälarna så det är ingen fara.

//MVH Tulle

Annons