Malawikar!

#1 - 31 augusti 2004 06:36
Hej!

Hade tänkt starta upp ett Malawikar och skulle behöva lite hjälp i och med att jag inte har haft Malawi tidigare.
Hade tänkt ta mitt nuvarande 600L kar som jag idag håller Dvärgciklider i och köpa ett hörnakvarium på ca 350L till Dvärgcikliderna. Har en BTN-bakgrund (Amazonas) idag i 600L-karet, vad anser ni kan jag ha kvar den eller blir det snyggare med en Malawi-bakgrund?

Är det någon som kan ge mig lite grundläggande tips om att hålla ett Malawikar.

Finns det någon bra litteratur om Malawiciklider och hur man driver ett Malawikar?
#2 - 31 augusti 2004 13:30
Klart du kan ha BTN-modulen till ett Malawikar. Jag tycker iofs. det är snyggare med fristående moduler och en mörkt blå bakgrund. Blir ett helt annat djup kolla in detta: http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=650

När det gäller tips finns det hur mycket som helst att hitta om du söker här eller på ciklid.se. Några generella som jag lyckats snappa upp är:
1. Man ska ha mycket fisk i för att motverka för mycket bråk. Ca 1 fisk per 10 liter brukar man räkna. Dett är såklart helt beroende på vilken art du väljer.
2. Det ska finnas grottor så de kan muta in revir. Även om mina verkar muta in de mest konstiga platser i karet :)
3. Växter kan man ha men då får det vara tåliga rackare. Jag har skippat det helt men det är mest för att jag tycker det är snyggare utan.
4. Blanda inte arter från samma familj (fast det visste du säkert redan).
5. Du vill ha högt PH och inredning som kan buffra vattnet. Där kommer kalkstenar in och kalkhaltigt grus/sand.
6. När du skickar i vattnet så är det bra att tillsätta bikarbonat för att stimulera högre PH samt för att få en bra buffringsförmåga på vattnet (1msk per 100l tror jag).
7. Ha inte för många arter på samma gång.
8. Mata med räkmix.
9. Ha inte för brått att stoppa i fisken.
10. Mycet fart på vattnet. 600l betyder väl en 2 pumpar som kan dra igenom karet 4-5ggr i timman.

Osv...

Detta är mina tips utifrån min start av mitt 250l Malawi, Mbuna kar.

Bra startliteratur är Ciklidboken av Ad Konings (finns på biblioteket).
I den står även de flesta av de tips jag dratt upp.
#3 - 1 september 2004 05:38
Tack, för svaren Richard!

Byter nog ut BTN-modulen, ska kolla runt lite och se vad som kan bli snyggt.

Mycket fisk säger du för att motverka bråk, men innebär inte det ett väldigt hårt tryck på karet? Jag menar i ett ciklidkar har man ju inga växter (eller ett fåtal) lätt hänt att det bildas mycket alger!
Vidare måste man ju mata mer, som sagt kan bli för hårt tryck med så mycket fisk.

För att motverka det kanske man ska köra tättare mellan vattenbytena?
Fick ett tips om att man kan tillsätta en "Fosfat Remover Longlife" (Trophic Marin) för att få kontroll på Fosfaterna, den skulle tydligen räcka i flera månader.

Angående pumparmna så har jag 2 st Eheim 2028 prof II idag, borde väl räcka (de pumpar 1050 L/H)?

Bikarbonaten, är det sådan som finns att köpa i vanliga livsmedelsaffärer eller?
#4 - 1 september 2004 05:45
Här finns lite tips:
http://www.aquariummalawi.se/malawiciklider_i_akvariet.asp
#5 - 1 september 2004 08:40
När det gäller alger så har jag i mitt kar 4 Ancistrus som håller allt sådant borta. De är ganska stora så det gör ett riktigt bra jobb.

Det är klart att det blir lite mer tryck på karet med mycket fisk men med vattenbyten 1ggr i veckan (när karet har stabiliserat sig) tror jag inte det är några som helst problem.

Annons