Malawikar

#1 - 18 september 2007 13:48
Hej.

Jag e ju sen länge i denna beroendeframkallande hobby medans min man e mkt svårflörtad hit :) Men sen en tid tillbaks har han pratat om malawiciklider. Nu har jag hittat ett 375 l kar som jag tänkte han skulle få ha malawi i & på så sätt lura in honom i denna underbara hobby :p

Tips på fiskar vill ju vi gärna ha då, dom ska gå att hobbyodla & vara färggranna. Dela gärna med er av erfarenheter oxå. Malawi e helt nytt för oss! Mkt tacksam för svar!

Mvh Eva
#2 - 18 september 2007 14:02
När vi startade med Malawi skaffade vi undan för undan:

5 Labidochromis caeruleus, Kakusa, Golden
5 Pseudotropheus socolofi, Pindani
5 Metriaclima estherae,Rödzebra
5 Melanochromis auratus
4 Ancistrus dolichopterus

Den fiskbesättningen har varit väldigt problemfri och har gett massor med yngel (utom Golden vilka fortfarande är ganska små) så de fiskarna rekommenderar jag starkt. Det ger också en fin blandning av färger, framför allt med våra 2 blåaktiga lysrör som lyfter fram deras färger på ett jättevackert sätt (Har för mig att det är Aquastar-rör men jag är inte hundra). Skulle jag välja bort någon av dem blev det nog Auratusen för den kan, ibland, vara lite grining och ställa till lite oreda men inte farligt.
Vi har de flesta av dem i ett 250 liters kar (2 Ancistrus är i ena yngelkaret) med fin sand (Biltema Blästersand), mycket sten, några Anubias och några Vallisneria och det har fungerat kanon sedan dag 1.

Lägger med en halvkass bild så du kan få en uppfattning om färgblandningen.
#3 - 18 september 2007 14:53
Snyggt akvarium Danne och Anzo!:)

Hur länge har detta akvarium varit igång? Det ser inte ut att ha blivit några alger i sanden och på övrig inredning. Själv får jag bruna alger inom 2 veckor på både botten och glaset i karet. Jag håller detta rent medelst skrapa och att sedan damsuga botten med det "vanliga grova röret", kopplat till en klenare slang. Gruset virvlar ju med upp en bit, men ramlar ju ner igen genom sin tyngd. Den fina sanden borde åka med, om man inte minskar flödet i slangen, kanske? Eller har du i något antialgmedel? Hur håller du det så rent?

EvaPeva, hoppas du får med "Maken" i hobbyn! Du har nog valt helt rätt taktik i alla fall! :D

Mvh
//Matts
#4 - 18 september 2007 15:08
MaKa6778 skrev:

Hur länge har detta akvarium varit igång? Det ser inte ut att ha blivit några alger i sanden och på övrig inredning. Själv får jag bruna alger inom 2 veckor på både botten och glaset i karet. Jag håller detta rent medelst skrapa och att sedan damsuga botten med det "vanliga grova röret", kopplat till en klenare slang. Gruset virvlar ju med upp en bit, men ramlar ju ner igen genom sin tyngd. Den fina sanden borde åka med, om man inte minskar flödet i slangen, kanske? Eller har du i något antialgmedel? Hur håller du det så rent?

EvaPeva, hoppas du får med "Maken" i hobbyn! Du har nog valt helt rätt taktik i alla fall! :D

Mvh

//Matts
När man har ett nystartat kar så sätter jag alltid ner ett par Ancistrus som får gå där och äter så slipper du kisel algerna för dem håller det igen.sen kan man ta bort dem om man ska ha ett renodlat Malawi så passar inte Ancistrus in precis.Men dem gör nytta innan det är i gång:)
#5 - 19 september 2007 06:00
MaKa6778 skrev:

Mvh

//Matts

Tackar! :D

Totalt har det varit igång ca 1 år men vi har gjort en större omöblering ett par veckor innan bilden togs så lite alger har vi fått efteråt men inte mycket. Gör inget speciellt för att hålla undan algerna, har 2 ganska stora Ancistrus i och är lite försiktiga med matningen, det är allt. Ärligt talat så har vi nog haft väldigt mycket tur som inte fått så mycket alger.
#6 - 19 september 2007 06:37
Tack för era svar.

Golden blir det absolut & förmodligen röd zebra oxå. Sen har kollat på en som heter Nigerian green som finns i Åled. Den tyckte jag om. Har däremot noll koll på om det e en malawi eeller tangynika... [:o] Får kolla upp det.
De 2 förstnämnda-trivs dom bäst i par eller i stim?
Har ni nån blå firre att rekommendera oxå? Vet att Danne & Anzo har nån men vilken av dom e den blå? :p

Jag hoppas denna taktiken funkar på gubben iaf ;) Absolut värt ett försök :p
Ser ut som att vi hittat ett hus oxå nu & det blir det ännu fler kar! :D

Mvh Eva
#7 - 19 september 2007 08:14
Hehe, låter som en bra taktik! :)

Maingano kanske om du vill ha vackra blåa fiskar. Funkar bra i mitt kar, är hur snälla som helst.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=808
#8 - 19 september 2007 09:11
De blå i vårat kar är Pseudotropheus socolofi, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106
#9 - 19 september 2007 14:01
Mkt snygga blå exemplar!
Jag vet ju inget som sagt, så e dom bäst att ha i stim eller i par?
Vilka malar har ni i era kar? Vilka trivs bäst med malawi & deras ph osv?
Tack för att ni står ut med alla frågor!

Mvh Eva
#10 - 19 september 2007 15:33
Malawi ciklider är agama (tror det stavas så) :-) Vilket betyder att hanen leker med flera honor.Skapar inga band mellan varken hona eller yngel.Speciellt mbuna hanar vaktar ett revir och försöker locka till sig honor för lek hela tiden.. Har man då bara en hona kan det leda till stress för denna vilket kan leda till sjukdomar och annat tråkigt..Därför gör man bäst i att skaffa en grupp. Typ en till två hannar och kanske fyra honor.Beroende på hur stort akvarium man har. OBS! nu är det mbuna jag pratar om.. :-) Det är skillnad på tex. auloncara där man kan ha ett par om man vill.Köper man två hanar av samma sort (mbuna) så bör man ha ett ganska stort akvarium så att båda kan ta ett revir..Annars kan det leda till att den hanen som ej är dominant blir stressad och då kan även detta leda till sjukdomar.Typ bukvattensot för den svaga hanen. Oftast är dom mest agressiva mot sin egen art.Så bäst i akvarium är nog att ha en hane av varje grupp..Se dock till att alla kan skaffa sig ett revir och bygg inte om så ofta eller helst aldrig för då måste de ta nya revir vilket också leder till onödig stress.. Hoppas detta hjälper dig lite..
#11 - 19 september 2007 19:00
EvaPeva skrev:
Jag vet ju inget som sagt, så e dom bäst att ha i stim eller i par?

Malawi trivs bäst i grupper, 1 hane till 3-4 honor brukar vara kanon men det kan vara väldigt svårt att se könsskillnad på unga Malawi och på en del äldre är det näst intill omöjligt också.

Vilka malar har ni i era kar? Vilka trivs bäst med malawi & deras ph osv?

Tror att det vanligaste är Ancistrus men jag är inte säker. Vet i alla fall att de trivs alldeles utmärkt ihop med Malawi. De gillar samma temperatur, är helt ok med ph:t och gillar dessutom strömt vatten vilket Malawi också gör.

Tack för att ni står ut med alla frågor!

Bara kul om man kan vara till lite hjälp :)
#12 - 20 september 2007 20:13
Blå malawis = Acei. En av mina favvo-fiskar. :P
#13 - 22 september 2007 17:33
Nu kommer nästa fråga, vad ska jag ha på botten? Vad e bäst? Rådasand, grus, korallkross? Eller funkar biltemas blästersand? (det har jag redan hemma nämligen)

Tacksam för svar!

Mvh Eva
#14 - 22 september 2007 18:06
Vi kör med Biltemas blästersand och det har fungerat hur bra som helst.
#15 - 22 september 2007 18:11
Toppen, så behöver jag inte tänka på det! Gruset som fanns nu var inge snyggt, nån grå historia [:o]
Tack för svaret!

Mvh Eva
#16 - 23 september 2007 09:41
Med facit i hand skulle jag också köra med blästersanden. Har en BTN slimline faxe-bakgrund som ljus, så nu skulle jag gärna byta min Rådasand (vilken funkar utmärkt, tycker bara att ljusare sand skulle vara snyggare). Har guldancistrus i min tank och det funkar kanot!
#17 - 23 september 2007 10:12
Ska bli mkt trevligt att få igång detta karet!
Vi flyttar till hus igen i helgen så nu blir det till att sätta upp mina odlingskar igen & sätta igång med den biten.;) Har saknat det sen vi flytta!:D
Ska bli extra kul att slå sig in på malawistigen, helt nytt för mig men ack så spännande! & gubben e redan mera intresserad än förut fast det inte blivit uppsatt ännu :p Jag hoppas ju att det blir bra, att dom ska trivas & att det blir lite bebisar oxå :D

Det kommer säkert mera frågor!

Mvh Eva
#18 - 23 september 2007 12:45
Lycka till med titt akvarium! Fin sand är bra för Malawi eftersom det ej skadar sig i munnen när de gräver,kliar sig och hjälper dem att för bort parasiter..
#19 - 23 september 2007 12:47
Så en findering till... Det sägs nåt med kalk & ciklider, eller har jag fel för mig? Hjälp mig gärna med detta, vill ju att allt ska bli så bra som möjligt! :)
Tack för lyckönskningen AORFISH :D

Mvh Eva
#20 - 23 september 2007 13:08
EvaPeva skrev:
Så en findering till... Det sägs nåt med kalk & ciklider, eller har jag fel för mig? Hjälp mig gärna med detta, vill ju att allt ska bli så bra som möjligt! :)

Tack för lyckönskningen AORFISH :D

Mvh Eva

I Malawisjön har vattnet ett högre pH och är ganska hårt. Vill man ha samma värden i akvariet kan tex kalkhaltiga stenar hjälpa till. Man kan också tillsätta bikarbonat, det både höjer hårdheten och pH till en lämplig nivå. gör en sökning i forumet på "bikarbonat" så ska du se att du hittar många trådar om det.

det är dock inte absolut nödvändigt, och de flesta malawiciklider verkar trivas hur bra som helst i vanligt kranvatten med pH7 (fast det beror ju endel på var amn bor nånstans), och ett stabilt pH värde är nästan alltid bätttre än att hålla på och mixtra med det så att det svänger upp och ned.

Annons