Malawimal

#1 - 23 september 2007 17:23
Är det någon som vet vad för slags mal jag kan ha i mitt 250l mbunas kar?
Har försökt likna deras biotop så mycket som möjligt och funderar nu på att köpa en mal.Kanske finns de nån sorts rovmal från malawi eller nåt? Någon som vet? Tacksam för svar Jennifer

250l Sydamerikanskt
250l Malawi
#2 - 23 september 2007 21:44
Malawisjön är extremt fattig på fiskar som inte är ciklider (det är betydligt bättre ställt i Tanganyikasjön).
Den enda Malawi-mal jag sett i handeln är Syndodontis njassae. Dessutom finns lilla Chiloglanis neumanni i sjön. Resten av malarna verkar vara monster på en meter eller två.
www.fishbase.se är det enkelt att få veta vilka fiskar som finns på ett visst ställe, till exempel i Malawisjön. Gör så här:
Tryck på "More" bland språken längst upp och välj svenska.
Rulla ner till "Information per ekosystem" och scrolla ner till önskad sjö/flod. Har man valt "Lake Malawi" får man en lista på 433 fiskarter, därav 378 ciklider och 20 malar i tre familjer.
#3 - 24 september 2007 17:36
Tack för tipset Daniel. Ska sätta mig ner ikväll och kolla lite. Verkar vara en jätte bra sida. Ha det gött! Hälsningar Jennifer
Bilagor:
#4 - 24 september 2007 17:41
Ge upp! Stoppa i en ancistrus och låtsas att den är afrikansk.
#5 - 26 september 2007 15:37
MattiasL skrev:
Ge upp! Stoppa i en ancistrus och låtsas att den är afrikansk.

Japps! Jag har jagat njassae i ett helt år nu! [:-5]

Ancistrusar är bra tank-kamrater i ett malawi, dessutom.
#6 - 15 november 2007 18:45
Är det nån som fått tag på "Syndodontis njassae" eller är det fortfarande lika svårt?

Måste ju ha en Malawimal i ett Malawikar! :)
Guest
#7 - 15 november 2007 20:08
njassae har funnits på grossistlistorna ett bra tag nu, så det duger inte att bara kolla in i akvarierna i affärerna utan fråga om butiken kan ta hem dom åt er också;)
#8 - 15 november 2007 20:24
Eller så tweekar man lite och stoppar i en Synodontis Petricola (som är från tanganyika), den liknar Njassae men är betydligt vanligare.
#9 - 16 november 2007 07:25
Eller så tweekar man lite och stoppar i en Synodontis Petricola (som är från tanganyika), den liknar Njassae men är betydligt vanligare.

Nee, man kan ju inte "fuska" heller ;)

Blir till att leta.... :)
#10 - 16 november 2007 12:20
Jag hittade njassae i akvariebutiken i Skoghall! :D

Har haft dom i ca två månader nu. När jag släppte i dom, försökte ett par av dom större malawisarna att äta upp malarna, men det gick bet på synodontisarnas taggar. En del märkliga miner blev det dock, när matgalningarna fick ont i munnen. :)

Nu låter dom malarna vara, och de växer fort! Fina är de också. :)
#11 - 16 november 2007 14:33
Jens A. skrev:
Jag hittade njassae i akvariebutiken i Skoghall! :D

Har haft dom i ca två månader nu. När jag släppte i dom, försökte ett par av dom större malawisarna att äta upp malarna, men det gick bet på synodontisarnas taggar. En del märkliga miner blev det dock, när matgalningarna fick ont i munnen. :)

Nu låter dom malarna vara, och de växer fort! Fina är de också. :)

Grattis! :)

Ja, dom är ganska så matglada.. iaf mina fyra.

Extra fråga, tror du/ni det skulle funka att ha en i ett 144 liters?
#12 - 17 november 2007 17:34
Koksalt skrev:
Nee, man kan ju inte "fuska" heller ;)

Blir till att leta.... :)

Synd att du inte vill "fuska". För annars är Syndontis Multipunctatus en väldigt trevlig mal från Tanganyikasjön. Jag har fyra stycken som förgyller tillvaron i ett av mina kar!
#13 - 17 november 2007 17:45
Multipunctatus blir nog definitivt för stor för ett 144 liter dock, då är nog Petricola lämpligare :)
#14 - 17 november 2007 17:46
hittade en liten film med en Njassae som envetet försvarar sin grotta mot en aulonocara(?) hona
" target="_blank">
#15 - 17 november 2007 17:56
Multipunctatus blir nog definitivt för stor för ett 144 liter dock, då är nog Petricola lämpligare :)

Får helt enkelt kolla på en sån istället då. Men nu är jag i valet och kvalet om jag ska ha mer fisk i... :confused:

men kolla kan man ju alltid
#16 - 17 november 2007 17:57
slusken skrev:
Synd att du inte vill "fuska". För annars är Syndontis Multipunctatus en väldigt trevlig mal från Tanganyikasjön. Jag har fyra stycken som förgyller tillvaron i ett av mina kar!

:D Ajabaja.. Inte fuska ;)
#17 - 6 december 2007 13:41
Jippie!!!

Jag har fått tag i Malawi Mal! :D

Är beställt och kommer om ca 2 veckor till den lokala zoohandlaren!!

Längtar redan :)
#18 - 6 december 2007 16:15
vad blev det för någon?
#19 - 6 december 2007 16:25
En Syndodontis Njassae *Tar mig friheten att förmedla* :D
#20 - 6 december 2007 17:32
Mäh! Det var ju min roliga nyhet!! :(

Så glad jag blev över det! Alltså att jag hittat malen :)
#21 - 7 december 2007 12:52
Grattis! Jag blev också glad när jag hittade dom! :D

Hmm...Borlänge? Det är inte så hemskt långt härifrån. Kanske dina kom från Skoghall, då? Hälsa dom då att deras gamla kompisar äter som fasen och är rätt tjocka nu! :D
#22 - 7 december 2007 13:21
Har också letat efter Syndodontis njassae ett tag nu, utan framgång... Jaja. Får ge det ett par år :)

Mvh

Stefan
#23 - 7 december 2007 14:03
Jens A. skrev:
Grattis! Jag blev också glad när jag hittade dom! :D

Hmm...Borlänge? Det är inte så hemskt långt härifrån. Kanske dina kom från Skoghall, då? Hälsa dom då att deras gamla kompisar äter som fasen och är rätt tjocka nu! :D

Hmm.. vet inte riktig var dom kommer ifrån.. Men dom är beställda från Akvarieteknik?

Kan hälsa från släkten iaf! :D
#24 - 7 december 2007 14:03
Stew skrev:
Har också letat efter Syndodontis njassae ett tag nu, utan framgång... Jaja. Får ge det ett par år :)

Mvh

Stefan

Kolla om nån butik beställer från akvarieteknik. Dom har/hade! :)
#25 - 7 december 2007 14:16
Stew skrev:

Mvh

Stefan

Dom finns här, iallafall:
http://www.akvarieinterior.com/index.htm

24 mil från Götet till Skoghall, bara. ;)

Annons