[QUOTE=marianne.kahkonen]Jag försöker odla golden labidochromis och även paletter. Men de vill inte.:(
Jag har en golden hane och tre honor i ett 270 liters. Grottor finns så de kan gömma sig. Temp. ca 26 grader. Ph ca.7,5. Ska försöka höja lite till typ 8,0. Eller? Detta akvarium är ganska nystartat, en vecka.
Palettcikliderna, hona och hane i ett 112 liters. Grottor finns. Många växter. Temp 27. Ph Ca. 7,0-7,5. De har lekt lite nån gång men det händer inget. De blir starkare lila på magen ibland. Är jag för otålig eller? Jag har krukor som grottor, gillar de hellre att ha rötter att gömma sig under?
Ska grottöppningarna vara små? Andra råd?[/QUOTE]
Hej!
Du är som mig, allt skall hända nu, eller allra helst, med en gång! :P
Men jag har fått lära mig den hårda vägen att fiskar kräver sin tid.
Man läser ibland om folk som köper ciklider och de börjar leka så fort de kommit i akvariet, men dett anaser jag vara lika mycket tur som skicklighet.
Då har man haft turen att i affären köpt ett par som fattat tycke redan i affären, samt att akvariet har bra inredning samt vattenkvalitét.
Mina malawis som jag hade för 2år sedan, de lekta inte en enda gång på 2månader.
Sen var det som att det slog slint, och vips hade nästan alla honor en påse under hakan.
Sen hade jag hela tiden ett gäng honor som gick och "tuggad" så mitt tips är, "hold your horses" mata, byt vatten sköt akvarierna och njut av att se dina honor välgödda och fina, när de börjar leka ser de så hungriga ut när de inte får käka på 25-27dagar.
Lycka till!
andreas