malawis akvarium

#1 - 11 januari 2011 21:07
hej!
har börjat fundera på att skaffa ett malawiakvarium men är nybörjare på sådant så jag har lite frågor först.
jag har tittat på 6 st malawiciklider jag skulli vilja ha och dom är: mari gold, golden, johanni, maingano, rödzebra och saulos ciklid.
[SIZE=2]så då kommer första frågan om man vill (och kan) ha alla tillsammans hur många ska dom vara och hur storet ska akvariet vara?[/SIZE]
[SIZE=2]sen hur är skötseln? är det mycket jobb?[/SIZE]
[SIZE=2]och sen vore jag tacksam om ni kunde berätta lite allmän fakta och ge tips [:)][/SIZE]
[SIZE=2]Tack i förhand![/SIZE]
#2 - 11 januari 2011 22:36
Du bör ha minst 300-400L anser jag! skötseln är inga problem men du måste ha ett ordentligt filter med stor biologisk kapacitet och god cirkulation, du använder med fördel en streampump för xtra cirkulation! Viktigt att också ge ett korrekt foder som avser tex herbivora eller carnivora arter, värt att ha i åtanke när du blandar ciklider, vilket du verkar ha haft! Sen är det ganska noga med delvattenbytena, eftersom ett malawikar inte innehåller (om man vill ha en biotop) växter och malawiciklider är ganska känsliga för belastat vatten!
#3 - 26 januari 2011 21:45
åheim skrev:
Du bör ha minst 300-400L anser jag! skötseln är inga problem men du måste ha ett ordentligt filter med stor biologisk kapacitet och god cirkulation, du använder med fördel en streampump för xtra cirkulation! Viktigt att också ge ett korrekt foder som avser tex herbivora eller carnivora arter, värt att ha i åtanke när du blandar ciklider, vilket du verkar ha haft! Sen är det ganska noga med delvattenbytena, eftersom ett malawikar inte innehåller (om man vill ha en biotop) växter och malawiciklider är ganska känsliga för belastat vatten!

Hej åheim.. Har du lust att skriva svenska :)

Om man kör med ytterfilter och sätter utblåset med ett rör med hål i över vattenytan så att det sprutar ner i karet, har man tillräckligt sprutt då lr bör man köra streampump också? Vilken kapacitet rekommenderar du till ett 370 L ??

Vad är "foder som avser herbivora och carnivora arter?

Jag har hört att blästersand innehåller en massa tungmetaller men många här verkar använda det?? Vilken sorts sand/grus rekommenderar du? Karet jag ska köpa har en vitt grus nu, ser lite vasst ut, ca 0,5 cm.

Kör alla med bikarbonat för att få upp PH värdet? Jag har hört att man kan få ett kraftigt dropp av PH värdet med det, att man hellre ska köpa preparat som buffrar. Men det kanske var för att han ville sälja.. :)

Ursäkta att jag kapade tråden TS men du är säkert också intresserad av dessa frågor.. [:o]
#4 - 26 januari 2011 21:50
varför köra med utblåset ovanför vattenytan? jäkla porlande samt att bubblorna kommer bromsa flöde. ne ha det under ytan. o ha gärna en streamer för extra cirkulering. malawi gillar strömt. ordentligt!
sikta du på ett flöde på runt 3-4000L/h

jag har 1300L/h på ytterfilter o en streamer på 2300L/h till mitt 250L

Vad är "foder som avser herbivora och carnivora arter?
herbivora : växtätare.

carnivora : köttätare.

han menar att du har rätt foder till rätt ciklider. finns i djuraffären.

Julas blästersand är helt okej.

jag kör inte med bikarbonat. köper faktiskt pH/KH höjjare. nått pulver.
#5 - 26 januari 2011 21:53
hannesc skrev:
varför köra med utblåset ovanför vattenytan? jäkla porlande samt att bubblorna kommer bromsa flöde. ne ha det under ytan. o ha gärna en streamer för extra cirkulering. malawi gillar strömt. ordentligt!

herbivora : växtätare.

carnivora : köttätare.

han menar att du har rätt foder till rätt ciklider. finns i djuraffären.

Julas blästersand är helt okej.

jag kör inte med bikarbonat. köper faktiskt pH/KH höjjare. nått pulver.

Okej, tack för svaret.. Har du någon åsikt om storlek och sort på pumparna till 370 L????

Det var 20 år sedan jag körde malawis och mkt har jag glömt och mkt har ändrats.. :)
#6 - 26 januari 2011 21:53
editerde mitt inlägg. läs igen :)
#7 - 26 januari 2011 22:00
oki,... Har du någon åsikt om optimalt grus?? Alltså inte det snyggaste utan det bästa? Blästersand är väl det snyggaste, tycker jag nog..
#8 - 26 januari 2011 22:01
jag har ett vitt grus. tyvker jag är snyggast. kommer dock inte ihåg vad det heter. har blästersand i mitt SA-kar.
#9 - 26 januari 2011 22:04
Ja, jag håller med.. Jag trodde att det var blästersanden.. Hmm.. då får jag väl leta lite då..

Tack för svaren :)
#10 - 27 januari 2011 09:46
voffan skrev:
hej!

har börjat fundera på att skaffa ett malawiakvarium men är nybörjare på sådant så jag har lite frågor först.

jag har tittat på 6 st malawiciklider jag skulli vilja ha och dom är: mari gold, golden, johanni, maingano, rödzebra och saulos ciklid.

[SIZE=2]så då kommer första frågan om man vill (och kan) ha alla tillsammans hur många ska dom vara och hur storet ska akvariet vara?[/SIZE]

[SIZE=2]sen hur är skötseln? är det mycket jobb?[/SIZE]

[SIZE=2]och sen vore jag tacksam om ni kunde berätta lite allmän fakta och ge tips [:)][/SIZE]

[SIZE=2]Tack i förhand![/SIZE]

Av de arter du nämner tror jag inte det är bra att ha maingano och johanni ihop. De är väldigt närbesläktade, och förutom att de kommer att fightas som attan, så kommer du att få hybrider.

1 hanne + 3 honor eller 2 hannar + 4 honor brukar vara en ok mix inom arten. I karet kan man ha ca 1 fisk per 10 liter, och 1-2 arter per 100 liter (lite smaksak, dock-jag tycker bara det blir lite plottrigt annars). Men det är bra att ha så mycket fisk man kan - har man många minskar aggressionerna och sprider ut sig mera.

Utöver malawisarna, kan man ha någon algätande mal om man vill, som t ex ancistrus. De hjälper till med att hålla stenar och rutor rena.

Golden kan passa i ett så litet kar som 120 liter, men jag rekommenderar nog att man har åtminstone 300 liter för malawis...man kan då välja många flera arter.

Skötseln i ett malawikar är minimal, eftersom man oftast inte har så mycket växter. Det är bara att sköta vattenbytena. :)

Vattnet i Gävle passar perfekt för malawis - de gillar hårt och kalkrikt vatten, vilket man har där. I övrigt, gärna sand på bottnen, och gott om stenrösen.

Annons