Malawis som Kliar sig

#1 - 18 juni 2010 09:29
Upptäckte för ett tag sen att många av mina malawis börjat "klia" sig mot bottensanden samt mot stenar.
Jag vet att dom kan göra det ibland men detta ser inte normalt ut och gör det oftare än normalt.
Det sysns innan de ska börja klia sig då de får nån slags ryckning i kroppen och sedan får de full fart och börjar klia sig.

antar att det kan vara nån slags parasit eller liknande , är det någon som vet vad det är samt vad det kan bero på?

Och hur gör jag för att bli av med det.

Har oxå haft några mystiska dödsfall i karet , på morgonen när jag tänder upp karet kan alla fiskar se ut att må hur bra som helst och senare när jag tittar till dom kan det ligga en död på botten..

mycket märkligt , tänkte om detta kan ha nåt samband. Jag kanske har förlorat ett 10-tal fiskar under de 2 senaste månaderna.

Nån som kan hjälpa?
#2 - 18 juni 2010 13:56
Vad har du för fiskar? Om du har många hannar kan dom ha blivit ihjälstressade.
Vad matar du med? Kan vara så att det är nitrit i vattnet.
Filter?
När startade du det?
#3 - 18 juni 2010 16:45
Jag har rödzebra , golden , demasoni , det är inte stressrelaterat. jag har haft igång akvariet som är på 540liter i 9 månader och det är de 2 senaste månaderna som strulat. har inte mätt nitriten men tvivlar på att det skulle va det , har inte haft nitritproblem innan så förstår inte vad som skulle kunna ha orsakat det om det nu skulle visa sig vara det. Jag byter 30-50% vatten varje vecka så ev slagg produkter borde försvinna vid vattenbytena.
Jag kör 2 st pumpar , ena sitter i en filterficka och pumpar 2500l/t samt ett vanligt innerfilter som pumpar 1500l/t , dessa sitter på varsin ända av karet så ytröresle och vattencirculationen är bra.
Finns ingenstans i karet där vattnet står still.
Jag matar med räkmix!

Jag tror fortfarande att jag råkat ut för nånslags parasit, då de kliar sig extremt mycket och ofta samt dessa ryckningar de får precis innan kli attackerna , jag vet bara inte vad för slags parasit och vad man skulle kunna tänkas andvända för medicin för att bli av med parasiterna...

tack för att du tog dig tid och svara dock , det uppskattas när människor är villiga att försöka hjälpa till! =)
#4 - 18 juni 2010 17:24
Jag har haft exakt dessa symptom med ryckningar och kliande på mina tanganyikaciklider, detta uppstod vid vattenbyte så därför började jag med vattenberedningsmedel vid varje byte och sen dess har de aldrig visat detta beteénde igen! Både malawi och tanganyika är som bekant väldigt känsliga mot saker i vattnet och antagligen innehåller mitt vatten lite för mycket kloramin!
#5 - 18 juni 2010 17:58
Hmm , det kan kanske vara det..
Det måste testas , var köper du vattenberednings medel och hur funkar det? Pris?
Måste jag bereda vattnet innan det hälls i karet , tänkte att det blir en jäkla massa jobb om man ska bereda hink för hink 200liter... Brukar annars fylla på via vattenslang.
Hur gör du?
#6 - 18 juni 2010 19:03
Jag kör med sera aquatan och man doserar 5ml/20L! jag bereder vattnet i hink men fyller du med slang får du väll skvätta i medlet medans du fyller, det ska funka bra för den neutraliserar kloret/kloraminet ögonblickligen! http://www.guldfisken.se/beta/catalog/sera-aquatan-p-91?osCsid=6a063b61847a92240103522ebf17e72f
#7 - 18 juni 2010 19:58
Tack för svaret!

Ska testa det , men testar denna.. ska ha samma effekt fast den är billigare.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=7645&cat=1147&page=1
#8 - 18 juni 2010 21:16
Ja kör på den du istället, själv blir jag väldigt skeptisk när jag läser hur bra den är mot ALLTING, låter det för bra för att vara sant så är det oftast det[:-13]
#9 - 19 juni 2010 06:51
Jag blev rekommenderad happy-life på en annan site, det ska tydligen vara en kopia på Easy-life och enligt dessa så rekommenderas den varmt. Den är tydligen mer koncentrerad och doseringen är 5ml/30liter vatten. Jag testar och blir jag inte tillfreds så testar jag seras. =)
#10 - 19 juni 2010 11:35
thobiastt skrev:
Jag blev rekommenderad happy-life på en annan site, det ska tydligen vara en kopia på Easy-life och enligt dessa så rekommenderas den varmt. Den är tydligen mer koncentrerad och doseringen är 5ml/30liter vatten. Jag testar och blir jag inte tillfreds så testar jag seras. =)
Även om den inte uppfyller allt dem påstår så tar den säkert bort kloraminer och det är det som är huvudsaken;)
#11 - 19 juni 2010 12:33
Tittade precis på resultaten på de kemiska värden som finns i mitt dricksvatten.

Kan någon som fattar värden och kemiska betäckningar säga om det är ok akvarievatten?

Ni kan se resultaten här.
För kemiska värden titta här:
http://www.mjolby.se/download/18.4f9acc50125fe4d97188000568/Dricksvattenkvalitetkemisk10.pdf

För Mikrobiologisk dricksvattenkvalitet titta här:
http://www.mjolby.se/download/18.4f9acc50125fe4d97188000569/Dricksvattenkvalitetmikrob10.pdf

tacksam för svar.

Annons