Malawisarna äter upp algtabletterna.

#1 - 5 mars 2010 06:55
Jag har problemet att så fort det ska matas och jag ger dom räkmix eller flingfoder så brukar jag samtidigt släppa ner en algtablett men mina malawi fiskar är som fan på dom och äter upp den så fort de ätit sin mat och min kära "städare" hinner inte med [:(!]
Det är märket Hikari Algaewafers på tabeltten.

Hur lösar jag detta så inte malen blir utan?
#2 - 5 mars 2010 06:58
bjornsson skrev:
Jag har problemet att så fort det ska matas och jag ger dom räkmix eller flingfoder så brukar jag samtidigt släppa ner en algtablett men mina malawi fiskar är som fan på dom och äter upp den så fort de ätit sin mat och min kära "städare" hinner inte med [:(!]

Det är märket Hikari Algaewafers på tabeltten.

Hur lösar jag detta så inte malen blir utan?

eftersom de flesta malarna är som mest aktiva nattetid så kan du slänga i en tablett när du har släckt i karet om du nu inte har testat det redan
#3 - 5 mars 2010 06:59
eftersom de flesta malarna är som mest aktiva nattetid så kan du slänga i en tablett när du har släckt i karet om du nu inte har testat det redan

Har inte testat det, ska ta och göra det.
#4 - 21 mars 2010 15:45
Känns inte riktigt nödvändigt med en till tråd så jag kastar in en fråga som är lite halvt offtopic:
Hur orolig behöver man vara för att ge malawisar (framför allt golden) för mycket protein? Några matförslag? Just nu får de bara flingfoder och ibland en bit sallat.
#5 - 21 mars 2010 19:53
Sedan snart 2 år tillbaks matar jag alla firrar med hikaris tropical algae wafers, köper 1 kg påsar.
#6 - 21 mars 2010 20:12
låter bra, ska kolla på det :)
apropå alger, när jag rensar bakrutan (vilket inte sker så ofta) så lossnar det riktigt stora "algkakor" är detta bra för mina golden?
#7 - 21 mars 2010 20:30
är det toffsalger så finns det inte mycket fisk som äter den skiten, ta ett rakblad och tryck fast på en tunn bambupinne..
#8 - 21 mars 2010 20:59
fesoj skrev:
Känns inte riktigt nödvändigt med en till tråd så jag kastar in en fråga som är lite halvt offtopic:

Hur orolig behöver man vara för att ge malawisar (framför allt golden) för mycket protein? Några matförslag? Just nu får de bara flingfoder och ibland en bit sallat.
har du herbivora malawiarter så skall de ha vegetabilisk kost men golden är karnivor och alltså köttätande, du förstår dilemmat om man blandar dessa 2 arter!
#9 - 21 mars 2010 21:40
Jag har två pansarmalar som äter allt jag ger till plecon, så jag känner igen ditt problem. Även om jag lurat bort dem med varsin tablett på andra sidan kommer de rusant och prejjar bort plecon när han äter på sin tablett.
#10 - 21 mars 2010 22:12
Helt offtopic: men kan säga att snäckorna även kan äta saker på ytan när de är riktigt små, de kan då gå på undersidan av ytan där vattnet står stilla. Ser sjukt coolt ut :)

Annons