Köpte 180 liter med malawi-fisksoppa i för snart en månad sedan. Ärligt talat, så blir jag helt handlingsförlamad när det gäller att byta ut malawis ur mitt kar så det blir mer enhetligt och välfungerande för invånarna:
Ett goldenpar, honan ovillig och hanen jobbar på +
Två rödzebra hanar +
4 st (3+1) johanni +
En demasonihane +
= fisksoppa tycker jag.
Det är inga problem mellan firrarna, bara demasonihanen som ströjer allt och alla med jämna mellanrum. Men jag tycker ju att firrarna ska få leva i en naturlig grupp och detta är inte det antar jag.
Jag tycker mycket om johannisarna och rödzebrorna är SÅ vackra. Men i 180 liter kanske jag inte har mycket annat att välja på än golden och johanni, vad tycker ni?
Min ciklidbutik (nog att ta i men...) har ganska små golden inne nu. 5 cm kanske. Kan jag öht sätta ner dom tillsammans med mina jätte-golden (10+)? Eller måste jag börja om med en grupp ynglingar?
Min ringa erfarenhet säger att du kan ha som mest 3 arter i 180 liter vatten, förutsatt att du har standardmåtten för den storleken på ditt akvarium - dvs omkring 100cm långt, då det är längden på akvariet som är det viktiga när vi snackar Malawi.
Med tanke på akvariets storlek som för övrigt är precis på gränsen till Malawi tycker jag absolut att du skall göra dig av med din Demasonihanne, då Demasoni bör hållas i grupper om minst 12 stycken, pga av deras aggressivitet, samt att de helst inte skall gå i akvarier som är under 250 liter.
Om du är nybörjare på Malawi är det ett bra val att behålla dina Golden och öka på antalet lite, detsamma gäller de Röda zebrorna - då den också är en hyfsad nybörjarfisk (om du nu är nybörjare vill säga). Johannii bör, liksom de flesta andra Malawi, hållas i grupper. Så om du vill kan du även öka på antalet Johannii också, det gör du som du vill med, skulle nog säga att Johannii ligger nånstans på mitten på svår- och lätthetsskalan. Hur som helst kan du räkna med att du kan ha som mest 18 individer sammanlagt i ditt akvarium, men fördelningen kan du göra lite som du vill med, men själv skulle jag nog säga att du inte bör ha färre än 5 av en art.
Lycka till!