malawiyngel ihop med snäcklekare?

#1 - 8 november 2006 11:47
nu är det så att jag har gjort iordning ett akvarium till mina kommande snäcklekare..
sedan i mitt 400l malawikar har jag en tuggande hona som har tuggat i ca 3 veckor. och sen har jag ett pa honor till som jag misstänker komma att tugga snart och jag har ingenstans att låta honorna spotta.

så frågan är om mina malawiyngel kan leva ihop med snäcklekare? eller blir det bara skit av alltihopa. karet är på 67l har fin sandbotten och ganska många tomma snäckskal och en kalksten med masa hål i.

jag har ett 12l tomt kar ståendes utan värmare eller pump eller nåt och ja vill inte att mina yngel ska växa upp i ett sånt litet kar, så i fortsättningen tänkte jag att honorna kunde få spotta i de bara..

vad tror ni som vet?
#2 - 8 november 2006 22:43
provar igen då....................................
HazelCR
#3 - 9 november 2006 03:41
Jag har inte provat med att ha en tuggande hona och nyspottade yngel tillsammans med mina snäcklekare. Det är väl det du vill veta?

Det jag däremot har provat är att ha malawi-yngel från ca 3 veckor ålder och till 2-3 cm storlek tillsammans med snäcklekare, multisar i ett 100 liters. Ynglen blir bortjagade från snäckorna, men finns det partier som inte har snäckor så kan ynglen vara där samt i den övre regionen i karet förståss.
Om det har försvunnit några yngel, så är det i varje fall bara ett ytterst litet antal. Inget som jag märkt.
Bättre svar än så kan jag inte åstadkomma.
#4 - 9 november 2006 08:54
"Nyspottade" malawiyngel ses nog som mat av snäcklekarna.
#5 - 9 november 2006 09:17
just nu står mitt snäcklekar kar tomt, har inte hunnit köpa några multisar än.. och jag tror att min malaeihona behöver spotta nu strax. så ja tänkte om hon kunde få spotta i de tomma karet, och sen efter ett tag sätta in några snäcklekare ihop med mina yngel.

men et kanske inte är någon bra ide då.. får nog köpa ett akvarrium till.

tacksam för era svar..
HazelCR
#6 - 9 november 2006 12:13
Legolasxvi skrev:
"Nyspottade" malawiyngel ses nog som mat av snäcklekarna.

Mina multisar har jag aldrig sett gå på jakt efter andras yngel. Men det kan ju bero av att de haft egna yngel att vakta. De har har stannat kvar vid sina älskade snäckskal och egna yngel.

Annons