Malawiyngel och yngelkar

#1 - 8 augusti 2007 16:57
Det blir mycket frågor nu när man fått sin första kull Golden-yngel. Har en hona till som tuggar och dessutom har mina Hongis blivit helt sjövilda, så jag förväntar mig tuggning vilken minut som helst där också. Har dock sett att spottkar och yngelkar nämnts. Just har jag ett 63L (antar att det kommer överbefolkas rätt fort så jag måste ju ändå skaffa ett större snart) där jag håvar över honorna så de kan spotta. Om jag nu släpper i en Hongihona där och hon spottar, finns det risk att hon käkar upp Goldenynglen när hon blir hungrig igen? Tycker det kan va skönt för henne att gå kvar ett tag och äta upp sig lite innan de släpps över till tumultet i stora tanken igen. Eller ska man bara ha ett rent spottkar, och sen flytta över ynglen till annat kar? Hur gör ni med lite erfarenhet?
#2 - 9 augusti 2007 08:18
Vi kör med med separat spottkar och flyttar sen ynglen till ett speciellt yngelkar.
#3 - 9 augusti 2007 15:16
Jo det verkar som om det får bli så, som sagt nu tuggar två honor till och 63L börjar kännas lite om vill dra upp ynglen till någorlunda storlek.
#4 - 9 augusti 2007 18:48
Känner igen det problemet... Vi har ett ett 114 liters yngelkar,ett 40 liters yngel kar och en plastbalja från ikea på 135 liter som allihop är tvärfulla med yngel och de små kåta jäklarna leker än :D
#5 - 9 augusti 2007 21:31
Jo det börjar mer likna en raggarcamping på midsommarafton än ett akvarium! Fast de klarar av att slåss och hålla på utan sprit. ;)
#6 - 10 augusti 2007 08:26
*asg*!!
#7 - 10 augusti 2007 12:20
Blir ni av med alla yngel när de vuxit upp?
#8 - 10 augusti 2007 14:03
Har bara lämant iväg 11 stycken än så länge men vi har en butik här i stan som har sagt att de köper alla yngel av oss så länge de är friska. De första 11 vi lämnade iväg fick vi 15:-/st för, inga jättepengar men helt ok för något som är en "bi-produkt" av vår hobby.

Annons