Malayisk sandsnäcka

#1 - 16 maj 2011 20:47
Hur blir man av med malayisk sandsnäcka? Jag har handplockat dem, men det finns alltid någon ny dagen efter. Har även botior i karet och det värkar som det inte biter på snäckorna.
#2 - 16 maj 2011 20:54
Mata mindre ^^ funkar mot alla skräpsnäckor
#3 - 16 maj 2011 21:01
Miliimli skrev:
Mata mindre ^^ funkar mot alla skräpsnäckor

Jag matar knappt inte något redan:) , men de är där ändå. Finns det inget annat man kan göra?
#4 - 16 maj 2011 21:11
Finns snäckmedel - men det är inte att rekommendera. Alla snäckor dör på samma gång då, och x antal döda snäckor som ligger och ruttnar under sanden är inte så bra :p
Sen finns det snäckfällor man kan bygga, eller så kan man sätta ner ett salladsblad över natten och lyfta ur det med alla snäckor på följande morgon. + att fortsätta plocka de man ser
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 maj 2011 21:29
#6 - 16 maj 2011 21:33
Jag är precis tvärt emot dig... jag gillar snäckorna. De är ypperliga små renhållare. Flyttat över snäckor från gamla till nystartade kar. Har man dessutom sand i akvariet så är de riktigt bra på att "lufta" den.
#7 - 16 maj 2011 21:42
Miliimli skrev:
Finns snäckmedel - men det är inte att rekommendera. Alla snäckor dör på samma gång då, och x antal döda snäckor som ligger och ruttnar under sanden är inte så bra :p

Sen finns det snäckfällor man kan bygga, eller så kan man sätta ner ett salladsblad över natten och lyfta ur det med alla snäckor på följande morgon. + att fortsätta plocka de man ser

Jag hoppas att jag har fått bort snäckorna, rev ut all bottenmaterial eftersom jag snart ska starta ett växtkar. Hoppas det löste problemet.
#8 - 16 maj 2011 21:49

Har inte läst beskrivningen sen innan, men nu har jag. Rättså intressant att det står att man får flera snäckor vid dålig skötsel av akvariet. Tycker jag gör allt rätt, men jag kan säkert ha missat något. Jag gör 2 vattenbyten i veckan och isamband med detta slamsuger jag hela botten. Fiskarna äter upp allt mat och är noggran med att det inte blir över.

Kan det ha hjälpt nu när jag har slängt all sand?
#9 - 16 maj 2011 22:00
jag älskar de snäckorna! har säkert 700 st eller nått! underbara städare som håller botten tokren o käkar alger. underbara nyttodjur. kan inte tänka mig ett växtkar utan dom.
iomed att jag har så behöver jag aldrig nånsin slamsuga.

förstår inte varför du vill bli av med dom. de är ju hur bara som helst att ha i ett akvarium!
#10 - 16 maj 2011 22:01
Nasso skrev:
Jag är precis tvärt emot dig... jag gillar snäckorna. De är ypperliga små renhållare. Flyttat över snäckor från gamla till nystartade kar. Har man dessutom sand i akvariet så är de riktigt bra på att "lufta" den.

Jag kan hålla med om att de är duktiga städare, men de faller inte i min smak att de sprider sig för fort. Hade tänkt ha ett par andra sniglar som ska få vara städare. Jag tror det blir någon Zebra snigel, de kan väll bara kläcka sina ägg i bräckt vatten?
#11 - 16 maj 2011 22:09
hannesc skrev:
jag älskar de snäckorna! har säkert 700 st eller nått! underbara städare som håller botten tokren o käkar alger. underbara nyttodjur. kan inte tänka mig ett växtkar utan dom.

iomed att jag har så behöver jag aldrig nånsin slamsuga.

förstår inte varför du vill bli av med dom. de är ju hur bara som helst att ha i ett akvarium!

Jag tycker dom ser tradiga ut, speciellt när dom invaderar karet. Tycker personligen att karet förlorar sin charm om man har för mycket sniglar överallt. Jag är bara emot dem, eftersom de sprids så rackans fort. Det är därför jag kommer köra räkor, zebrasniglar och octozinkus? Stavade jag rätt? Tror det blev fel där.
#12 - 16 maj 2011 22:28
Miliimli skrev:
funkar mot alla skräpsnäckor

Come again? Skräpsnäckor? :o Sen närdå? Malaysisk sandsnäcka måste vara ett av de bästa djuren man kan ha i sitt akvarium :D
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 17 maj 2011 06:03
dwld skrev:
Jag kan hålla med om att de är duktiga städare, men de faller inte i min smak att de sprider sig för fort. Hade tänkt ha ett par andra sniglar som ska få vara städare.

Om de sprider sig fort så är enda orsaken till det att man sköter akvariet dåligt och om man gör det ja då har man verkligen behov av arten.
Själv placerar jag ALLTID ner några malajsiska sandsnäckor ner i ett akvarium när jag startar upp det eftersom de är de särklassigt bästa städarna.

Vill man minska antalet så gäller alltså i första hand att man bättrar på skötseln i akvariet - mata mindre/mata med bättre mat/ha ett bättre filter/sköta vattenbytena bättre etc.
Kemiska medel skall man aldrig använda bl.a. därför att det dödar även andra skaldjur och även för att när alla sandsnäckor dör samtidigt så blir det en massa djur som ruttnar och då också förstör vattnet.
En del fiskar (t.ex. vissa botior och kulfiskar) kan man använda eftersom de håller efter snäckorna men inte utrotar dom, samma gäller för snäckan Anentome helena - den äter bara 1 sandsnäcka om dagen så den utrotar inte heller dom dom
#14 - 17 maj 2011 06:05
DAHLBERG skrev:
Come again? Skräpsnäckor? :o Sen närdå? Malaysisk sandsnäcka måste vara ett av de bästa djuren man kan ha i sitt akvarium :D

I agree! Har dem själc också, och älskar dem! Men nu var ju inte frågan "Är de här djuren bra att ha i akvariet?" utan "Hur får jag bort dem?" ;)
#15 - 17 maj 2011 10:19
Bästa och tyvärr enda sättet att bli av med dom är att starta om karet tyvärr. Då du behöver byta precis all sand för att få bort dom helt. Har dom i 600L karet och varken Botsier, Kulfiskar eller Helenor äter av dom. Så byte av sand är ett måste.

Men som alla andra säger. Varför ta bort dom alls för? Är ju jätte bra städare. Har inte rensat botten en enda gång sedan jag introducerade dessa sniglar till karet. Kan ju inte bli bättre än så.
#16 - 17 maj 2011 11:27
Miliimli skrev:
I agree! Har dem själc också, och älskar dem! Men nu var ju inte frågan "Är de här djuren bra att ha i akvariet?" utan "Hur får jag bort dem?" ;)

Typ som

Jag vill spränga solen för jag svettas.
#17 - 17 maj 2011 11:50
DAHLBERG skrev:
Typ som

Jag vill spränga solen för jag svettas.

haha, den var bra :)
#18 - 17 maj 2011 20:30
Om de sprider sig fort så är enda orsaken till det att man sköter akvariet dåligt och om man gör det ja då har man verkligen behov av arten.

Själv placerar jag ALLTID ner några malajsiska sandsnäckor ner i ett akvarium när jag startar upp det eftersom de är de särklassigt bästa städarna.

Vill man minska antalet så gäller alltså i första hand att man bättrar på skötseln i akvariet - mata mindre/mata med bättre mat/ha ett bättre filter/sköta vattenbytena bättre etc.

Kemiska medel skall man aldrig använda bl.a. därför att det dödar även andra skaldjur och även för att när alla sandsnäckor dör samtidigt så blir det en massa djur som ruttnar och då också förstör vattnet.

En del fiskar (t.ex. vissa botior och kulfiskar) kan man använda eftersom de håller efter snäckorna men inte utrotar dom, samma gäller för snäckan Anentome helena - den äter bara 1 sandsnäcka om dagen så den utrotar inte heller dom dom

Jag passade på och riva ut allt bottensubstrat, eftersom jag ska starta ett växtkar inom de närmaste veckorna. Hoppas att jag har blivigt av med snäckorna.

Innan jag började riva ut allt letade jag efter snäckornas "matförråd" och jag hittade tillslut var de hade sitt matförråd. Det fanns under en ganska stor rot där det hade samlats lite rester som jag inte hade lagt märke till tidigare.

Tack för alla goda råd jag har fått

mvh Robin
#19 - 17 maj 2011 21:06
ecco skrev:
Bästa och tyvärr enda sättet att bli av med dom är att starta om karet tyvärr. Då du behöver byta precis all sand för att få bort dom helt. Har dom i 600L karet och varken Botsier, Kulfiskar eller Helenor äter av dom. Så byte av sand är ett måste.

Men som alla andra säger. Varför ta bort dom alls för? Är ju jätte bra städare. Har inte rensat botten en enda gång sedan jag introducerade dessa sniglar till karet. Kan ju inte bli bättre än så.

Rev ut sanden som du nämnde. Hoppas detta löste problemet.

Jag vill inte ha snäckorna, därför att de förökar sig för snabbt om man skulle missa lite skit i ett hörn. Dessutom är de inte lika vackra som andra arter.

Finns det andra nyttiga sniglar/snäckor som inte ger sig på växter och som inte förökar sig snabbt?

Kan snäckorna ta sig till ytterfiltret och föröka sig där?

Tack för hjälpen

mvh Robin
#20 - 17 maj 2011 21:47
malayser äter inte växter.
asså jag ser typ inte mina snäckor på dagen. alla är nergrävda..de syns bara när det är släkt. förstår inte riktigt hur du ser snäcker som ett problem. själv skulle jag inte kunna tänka mig ett kar utan snäckor. de gör ju massa jobb åt en. sköter karet åt dig o mökar runt i sanden så att växterna mpr bättre.

så om du ska ha ett växtkar skulle jag absolut rekomendera att ha snäckor.

men annars är det väl äppelsnäckor då, de är förökar sig inte på samma sätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 18 maj 2011 06:05
dwld skrev:
Finns det andra nyttiga sniglar/snäckor som inte ger sig på växter

mvh Robin

Som Hannesc skrev så äter de inte växter

Kan snäckorna ta sig till ytterfiltret och föröka sig där?

Ja
#22 - 18 maj 2011 06:38
Jag hade väl bara en 50-60 mörka sandsnäckor i ytterfiltret när jag öppnade det för att det lät konstigt. Hade hamnat en sandsnäcka i impellerhuset.
#23 - 18 maj 2011 07:42
Jag tänker så här att du kanske sköter karet "för bra", vilket inte är bra. Rensar du botten för mycket blir det för lite bös för bakterierna att äta av och då får du för dålig nedbrytning vilket i förlängningen ger ständig tillgång till mat för snäckorna. Men det är bara en spekulation.
Hur länge har du haft igång karet och vad har du för filtrering?
Som de andra skriver är snäckorna bara till nytta men visst, förstår att en del inte gillar dem av estetiska skäl.
Själv är jag ofrivilligt snäcklös i 2 kar för att jag har för mjukt och surt vatten, men att åtgärda det den vägen ger nog mer bekymmer än nytta för din del.
#24 - 18 maj 2011 14:44
hannesc skrev:
malayser äter inte växter.

asså jag ser typ inte mina snäckor på dagen. alla är nergrävda..de syns bara när det är släkt. förstår inte riktigt hur du ser snäcker som ett problem. själv skulle jag inte kunna tänka mig ett kar utan snäckor. de gör ju massa jobb åt en. sköter karet åt dig o mökar runt i sanden så att växterna mpr bättre.

så om du ska ha ett växtkar skulle jag absolut rekomendera att ha snäckor.

men annars är det väl äppelsnäckor då, de är förökar sig inte på samma sätt.

Problemet är att snäckerna är fula enligt mig. Visst jag ser inte lika många snäckor som det är när det är mörkt, men det är tillräckligt många för att reta sig på det.

Här kommer ett exempel på hur jag ser det och hoppas att det blev lite tydligare.

Tänk dig själv att du ska möblera ett rum. Du har hittat alla möbler du vill ha som passar in i rummet förutom t.ex en soffa. Du köper den fulaste soffan du kan tänka dig och placera den så att du som betraktare ser den och kan störa dig på det. När du ändå har möblerat det efter din smak, varför ska man då förstöra det genom något man inte tycker om.

"Soffan" i det här fallet symboliserar snäckorna och jag tycker inte att snäckorna är snygga.

Smaken är som baken och som tur är den delad.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 18 maj 2011 15:01
dwld skrev:
Problemet är att snäckerna är fula enligt mig. Visst jag ser inte lika många snäckor som det är när det är mörkt, men det är tillräckligt många för att reta sig på det.

Här kommer ett exempel på hur jag ser det och hoppas att det blev lite tydligare.

Tänk dig själv att du ska möblera ett rum. Du har hittat alla möbler du vill ha som passar in i rummet förutom t.ex en soffa. Du köper den fulaste soffan du kan tänka dig och placera den så att du som betraktare ser den och kan störa dig på det. När du ändå har möblerat det efter din smak, varför ska man då förstöra det genom något man inte tycker om.

"Soffan" i det här fallet symboliserar snäckorna och jag tycker inte att snäckorna är snygga.

Smaken är som baken och som tur är den delad.

Men blir rummet snyggare om du slänger ut soffan;)

Men självklart kan man ha ett akvarium utan snäckor (likaväl som ett rum utan soffa) men det kräver betydligt mer jobb att sköta ett sådant akvarie. Men är du beredd att lägga ner mer arbete på att sköta ditt akvarie så kan du självklart göra det.
#26 - 18 maj 2011 15:20
dwld skrev:

Om den fula soffan städar golvet åt mej så skulle jag behålla den.
Allt man slipper städa själv är enligt mej en enormt skön sak.
#27 - 18 maj 2011 15:52
Tjena

Nu har den här diskussionen fått mig intresserad av den här snäckan. I artbeskrivningen står detta;

"I akvariet lever den dagtid oftast nedgrävd och den fungerar som städpatrull i akvariet då den äter foderrester etc. på och i bottenmaterialet. Den luckrar också upp upp bottenmaterialet och förhindrar att detta klumpas ihop. Då den är ett nyttodjur bör man ha den i akvariet.
Ibland kan det bli för många av arten och orsaken till detta är dålig akvarieskötsel och det bästa sättet att rätta till detta är att börja sköta akvariet bättre. Dock bör man vara medveten om att när akvariet då börjar skötas bättre blir det dåligt med mat för snäckorna och de kommer då att även dagtid i stora mängder krypa upp ur bottenmaterialet."

Jag har 3 frågor;

1. Trivs denna snäcka i 2-3 mm grus (tjocklek på gruskornen)? Eller är det bara sand som gäller?

2. Om man har massor av näringsrik lera i bottensubstratet, käkar dessa snäckor upp leran snabbare än mikroorganismerna gör?

3. I artbeskrivningen står det att vid dålig skötsel av akvariet kan arten föröka sig för mycket. Vad är det "för dålig skötsel" som får den att föröka sig hejdlöst? För dåligt med vattenbyten? För dålig städning av döda växtpartiklar m.m.?
#28 - 18 maj 2011 15:59
fremar skrev:
Jag hade väl bara en 50-60 mörka sandsnäckor i ytterfiltret när jag öppnade det för att det lät konstigt. Hade hamnat en sandsnäcka i impellerhuset.

Ajdå! Då kanske jag också har flera sådana i mitt ytterfilter
#29 - 18 maj 2011 16:07
Jag tänker så här att du kanske sköter karet "för bra", vilket inte är bra. Rensar du botten för mycket blir det för lite bös för bakterierna att äta av och då får du för dålig nedbrytning vilket i förlängningen ger ständig tillgång till mat för snäckorna. Men det är bara en spekulation.

Hur länge har du haft igång karet och vad har du för filtrering?

Som de andra skriver är snäckorna bara till nytta men visst, förstår att en del inte gillar dem av estetiska skäl.

Själv är jag ofrivilligt snäcklös i 2 kar för att jag har för mjukt och surt vatten, men att åtgärda det den vägen ger nog mer bekymmer än nytta för din del.

Slamsuger akvariet 2 gånger i veckan och byter 20% vatten vid byte. Karet har varit igång i 3 år och filtret har varit igång i 2 och ett halvt.
Jag har ett Aquael Unimax 500 till ett 260 liters kar. Just nu finns det ingen sand kvar, eftersom jag ska starta ett växtkar med bottengödning under sanden.
#30 - 18 maj 2011 16:13
Men blir rummet snyggare om du slänger ut soffan;)

Men självklart kan man ha ett akvarium utan snäckor (likaväl som ett rum utan soffa) men det kräver betydligt mer jobb att sköta ett sådant akvarie. Men är du beredd att lägga ner mer arbete på att sköta ditt akvarie så kan du självklart göra det.

Haha det blir snyggare utan snäckorna:) Jag vill ha andra sniglar/snäckor som funkar i ett växtkar:) Vet bara inte vilka. Någon som har ett bra förslag på städare?
#31 - 18 maj 2011 16:16
ecco skrev:
Om den fula soffan städar golvet åt mej så skulle jag behålla den.

Allt man slipper städa själv är enligt mej en enormt skön sak.

Kan hålla med dig om att det kan vara skönt och få slippa städa, men jag tycker det borde finnas andra arter som kan göra ett lika bra jobb om man har några?
#32 - 18 maj 2011 17:02
Det är ju inte snäckor men.... räkor kan vara bra som städare istället för snäckor. Det är iaf skaldjur ;)
Ska du ha botior i karet sen med så är det kanske inget alternativ....
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 18 maj 2011 17:09
dwld skrev:
Haha det blir snyggare utan snäckorna:) Jag vill ha andra sniglar/snäckor som funkar i ett växtkar:) Vet bara inte vilka. Någon som har ett bra förslag på städare?

Det som de malajsiska sandsnäckorna gör särklassigt bäst är att de luckrar upp gruset/sanden och äter upp skiten i den.
Det finns ingen annan snäcka som kommer i närheten av dessa.

Sedan finns det andra snäckor som är bra på att äta alger som Neritina/Vittina och Pomacea
#34 - 18 maj 2011 17:11
Nasso skrev:
Det är ju inte snäckor men.... räkor kan vara bra som städare istället för snäckor. Det är iaf skaldjur ;)

Ska du ha botior i karet sen med så är det kanske inget alternativ....

Jag har armanor räckor och ska ha flera tycker de är duktiga:) Botior ska jag inte ha:P. Fiskar jag kommer ha sedan blir rödmunstetror, discus, någon dvärgciklid, och pansarmalar:)
#35 - 18 maj 2011 17:17
Det som de malajsiska sandsnäckorna gör särklassigt bäst är att de luckrar upp gruset/sanden och äter upp skiten i den.

Det finns ingen annan snäcka som kommer i närheten av dessa.

Sedan finns det andra snäckor som är bra på att äta alger som Neritina/Vittina och Pomacea

Jag tror att jag klarar mig utan sandsnäckorna och om det skulle bli bekymer får jag slänga ner några stycken igen:)

Ska leta efter några zebra snäckor till det är dags:)
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 18 maj 2011 17:34
dwld skrev:
Jag tror att jag klarar mig utan sandsnäckorna
Uppenbarligen inte eftersom du har fått för många i akvariet;)
#37 - 18 maj 2011 17:39
Uppenbarligen inte eftersom du har fått för många i akvariet;)

Haha, men jag hittade källan till det hela:) Har en platt rot som ligger på sanden och under roten var det massor med mat till snäckorna:)
#38 - 18 maj 2011 18:37
Så du ska fortsätta att lyfta all inredning och slamsuga kliniskt för all framtid?
Är det inte bättre att låta karet få lite lugn och balans och därmed få ner antalet snäckor på naturlig väg?
Hur länge har du haft det igång?
#39 - 18 maj 2011 18:49
Så du ska fortsätta att lyfta all inredning och slamsuga kliniskt för all framtid?

Är det inte bättre att låta karet få lite lugn och balans och därmed få ner antalet snäckor på naturlig väg?

Hur länge har du haft det igång?

Måste ändå slamsuga och vara noggran när jag ska ha discus. Jag har haft karet igång i 3 år.
#40 - 18 maj 2011 18:53
jag tycker knappt att man ska slamsuga akvarium. det ska inte behövas. om man inte har väldigt stora fiskar som skitar ner mycket såsom stora malar o tex guldfiskar etc. men i ett vanligt kar tycker jag det är onödigt.

sen fula o fula..hmm asså jag vill ju att mina akvarium ska vara så naturliga som möjligt, men ändå såklart snygga så de passar in i hemmet. så snäckor, alger o annat smått är bara trevligt för att få det att bli ännu mer som i naturen samt karet mår bättre av det.
#41 - 18 maj 2011 18:54
dwld skrev:
Måste ändå slamsuga och vara noggran när jag ska ha discus. Jag har haft karet igång i 3 år.

ööh varför då??? det håller jag verkligen inte med om. nu har jag inte haft diskus hemma iof men de diskuskar som jag tar hand om på DM behöver då verklgien inte slamsugas. o det skulle jag absulut inte hålla på att göra i ett diskus kar. det ska ju stå så orört som möjligt nästan.
#42 - 18 maj 2011 19:42
hannesc skrev:
ööh varför då??? det håller jag verkligen inte med om. nu har jag inte haft diskus hemma iof men de diskuskar som jag tar hand om på DM behöver då verklgien inte slamsugas. o det skulle jag absulut inte hålla på att göra i ett diskus kar. det ska ju stå så orört som möjligt nästan.

När jag har läst på olika forum och böcker har jag iallafall fått en uppfattning om att ungdiscus behöver utfodras mer än vad fullvuxna discus behöver. varför jag kommer byta lika mycket vatten beror på att jag kommer köra 8 discus i karet i början och detta kommer belasta vattnet mycket. Bättre vatten mindre stressfaktor och då förhindrar det större channs till att få sjukdomar.

Varför jag kommer köra så många discusar i börjar är för att jag vill ha större channs att få ett par och därefter gallra ut vilka discusar jag vill ha.

Jag har aldrig sett en nackdel med att byta 2 gånger per vecka. 2 gångers vattenbytet kommer framförallt från när jag körde guldfiskar/slöjstjärtar som skitade ner vattnet ordentligt. Och när jag hade slöjstjärtarna mådde de bra och växte på sig ordentligt. Jag har inte sett några tecken på sjukdom, eller stress hos fiskarna. När jag kör 1/5 byte 2 gånger i veckan blir det mindre förändring i vattnet på ph svängning osv, medan andra byter 1/3 i veckan och skapar en större förändring på en och samma gång istället för att ligga jämnt.

Jag kan ha fel för mig men det är min uppfattning och jag har aldrig haft problem med mina fiskar sen jag började köra med detta.

Känner även till en till som köra 2 vattenbyten på sina discusar och de mår fint.

Rätta mig gärna om jag har fel för det är alltid positivt med tips:)
#43 - 18 maj 2011 19:47
ne du har rätt med vattenbytet. egentligen skulle man ju byta liite liite varje dag.. menmen. men slamsuga tycker jag är onödig stress för dina fiskar. de skitar inte ner alls lika mycket som tex guldfiskar. som sagt. jag almsuger inget av mina 7 kar hemma. inte ens malawit.
#44 - 18 maj 2011 20:03
hannesc skrev:
ne du har rätt med vattenbytet. egentligen skulle man ju byta liite liite varje dag.. menmen. men slamsuga tycker jag är onödig stress för dina fiskar. de skitar inte ner alls lika mycket som tex guldfiskar. som sagt. jag almsuger inget av mina 7 kar hemma. inte ens malawit.

Jag borde kanske minska slamsugandet:) Har tömt hela karet nu och köpt hem kattsand och ny sand. Pumpen är i ett annat litet kar för att behålla bakteriekulturen. Har även fått hem 2 par schyssta reedmoor rötter som jag ska ha. Har även beställt ett co2 system och kabel värmare som jag väntar på:)
#45 - 18 maj 2011 21:48
Jag tror som sagt att det är det överdrivna slamsugandet som gör att du får så mycket snäckor. River du runt toppskiktet stör du nedbrytningen. Det är inget jag har något direkt vetenskapligt stöd för men känns för mig fullt logiskt.
Sedan jag blev av med mina stora gibbiceps som bajsade som besatta har jag slutat slamsuga det enda av mina 5 kar där jag gjorde det. Har ett kar där jag gör det kanske 1 gång varannan månad men där har jag pH 5,5 som gör att nedbrytningen blir liten.
#46 - 21 maj 2011 11:35
Jag tror som sagt att det är det överdrivna slamsugandet som gör att du får så mycket snäckor. River du runt toppskiktet stör du nedbrytningen. Det är inget jag har något direkt vetenskapligt stöd för men känns för mig fullt logiskt.

Sedan jag blev av med mina stora gibbiceps som bajsade som besatta har jag slutat slamsuga det enda av mina 5 kar där jag gjorde det. Har ett kar där jag gör det kanske 1 gång varannan månad men där har jag pH 5,5 som gör att nedbrytningen blir liten.

Det får bli en ändring på slamsugandet:) Så ordnar det nog sig:)

Annons