Miliimli skrev:Finns snäckmedel - men det är inte att rekommendera. Alla snäckor dör på samma gång då, och x antal döda snäckor som ligger och ruttnar under sanden är inte så bra :p
Sen finns det snäckfällor man kan bygga, eller så kan man sätta ner ett salladsblad över natten och lyfta ur det med alla snäckor på följande morgon. + att fortsätta plocka de man ser
Kjell Fohrman skrev:har du läst artbeskrivningen http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38
Nasso skrev:Jag är precis tvärt emot dig... jag gillar snäckorna. De är ypperliga små renhållare. Flyttat över snäckor från gamla till nystartade kar. Har man dessutom sand i akvariet så är de riktigt bra på att "lufta" den.
hannesc skrev:jag älskar de snäckorna! har säkert 700 st eller nått! underbara städare som håller botten tokren o käkar alger. underbara nyttodjur. kan inte tänka mig ett växtkar utan dom.
iomed att jag har så behöver jag aldrig nånsin slamsuga.
förstår inte varför du vill bli av med dom. de är ju hur bara som helst att ha i ett akvarium!
dwld skrev:Jag kan hålla med om att de är duktiga städare, men de faller inte i min smak att de sprider sig för fort. Hade tänkt ha ett par andra sniglar som ska få vara städare.
DAHLBERG skrev:Come again? Skräpsnäckor? :o Sen närdå? Malaysisk sandsnäcka måste vara ett av de bästa djuren man kan ha i sitt akvarium :D
Kjell Fohrman skrev:Om de sprider sig fort så är enda orsaken till det att man sköter akvariet dåligt och om man gör det ja då har man verkligen behov av arten.
Själv placerar jag ALLTID ner några malajsiska sandsnäckor ner i ett akvarium när jag startar upp det eftersom de är de särklassigt bästa städarna.
Vill man minska antalet så gäller alltså i första hand att man bättrar på skötseln i akvariet - mata mindre/mata med bättre mat/ha ett bättre filter/sköta vattenbytena bättre etc.
Kemiska medel skall man aldrig använda bl.a. därför att det dödar även andra skaldjur och även för att när alla sandsnäckor dör samtidigt så blir det en massa djur som ruttnar och då också förstör vattnet.
En del fiskar (t.ex. vissa botior och kulfiskar) kan man använda eftersom de håller efter snäckorna men inte utrotar dom, samma gäller för snäckan Anentome helena - den äter bara 1 sandsnäcka om dagen så den utrotar inte heller dom dom
ecco skrev:Bästa och tyvärr enda sättet att bli av med dom är att starta om karet tyvärr. Då du behöver byta precis all sand för att få bort dom helt. Har dom i 600L karet och varken Botsier, Kulfiskar eller Helenor äter av dom. Så byte av sand är ett måste.
Men som alla andra säger. Varför ta bort dom alls för? Är ju jätte bra städare. Har inte rensat botten en enda gång sedan jag introducerade dessa sniglar till karet. Kan ju inte bli bättre än så.
dwld skrev:Finns det andra nyttiga sniglar/snäckor som inte ger sig på växter
mvh Robin
Kan snäckorna ta sig till ytterfiltret och föröka sig där?
hannesc skrev:malayser äter inte växter.
asså jag ser typ inte mina snäckor på dagen. alla är nergrävda..de syns bara när det är släkt. förstår inte riktigt hur du ser snäcker som ett problem. själv skulle jag inte kunna tänka mig ett kar utan snäckor. de gör ju massa jobb åt en. sköter karet åt dig o mökar runt i sanden så att växterna mpr bättre.
så om du ska ha ett växtkar skulle jag absolut rekomendera att ha snäckor.
men annars är det väl äppelsnäckor då, de är förökar sig inte på samma sätt.
dwld skrev:Problemet är att snäckerna är fula enligt mig. Visst jag ser inte lika många snäckor som det är när det är mörkt, men det är tillräckligt många för att reta sig på det.
Här kommer ett exempel på hur jag ser det och hoppas att det blev lite tydligare.
Tänk dig själv att du ska möblera ett rum. Du har hittat alla möbler du vill ha som passar in i rummet förutom t.ex en soffa. Du köper den fulaste soffan du kan tänka dig och placera den så att du som betraktare ser den och kan störa dig på det. När du ändå har möblerat det efter din smak, varför ska man då förstöra det genom något man inte tycker om.
"Soffan" i det här fallet symboliserar snäckorna och jag tycker inte att snäckorna är snygga.
Smaken är som baken och som tur är den delad.
dwld skrev:Tänk dig själv att du ska möblera ett rum. Du har hittat alla möbler du vill ha som passar in i rummet förutom t.ex en soffa. Du köper den fulaste soffan du kan tänka dig och placera den så att du som betraktare ser den och kan störa dig på det. När du ändå har möblerat det efter din smak, varför ska man då förstöra det genom något man inte tycker om.
Moving Waves skrev:Jag tänker så här att du kanske sköter karet "för bra", vilket inte är bra. Rensar du botten för mycket blir det för lite bös för bakterierna att äta av och då får du för dålig nedbrytning vilket i förlängningen ger ständig tillgång till mat för snäckorna. Men det är bara en spekulation.
Hur länge har du haft igång karet och vad har du för filtrering?
Som de andra skriver är snäckorna bara till nytta men visst, förstår att en del inte gillar dem av estetiska skäl.
Själv är jag ofrivilligt snäcklös i 2 kar för att jag har för mjukt och surt vatten, men att åtgärda det den vägen ger nog mer bekymmer än nytta för din del.
Kjell Fohrman skrev:Men blir rummet snyggare om du slänger ut soffan;)
Men självklart kan man ha ett akvarium utan snäckor (likaväl som ett rum utan soffa) men det kräver betydligt mer jobb att sköta ett sådant akvarie. Men är du beredd att lägga ner mer arbete på att sköta ditt akvarie så kan du självklart göra det.
ecco skrev:Om den fula soffan städar golvet åt mej så skulle jag behålla den.
Allt man slipper städa själv är enligt mej en enormt skön sak.
dwld skrev:Haha det blir snyggare utan snäckorna:) Jag vill ha andra sniglar/snäckor som funkar i ett växtkar:) Vet bara inte vilka. Någon som har ett bra förslag på städare?
Nasso skrev:Det är ju inte snäckor men.... räkor kan vara bra som städare istället för snäckor. Det är iaf skaldjur ;)
Ska du ha botior i karet sen med så är det kanske inget alternativ....
Kjell Fohrman skrev:Det som de malajsiska sandsnäckorna gör särklassigt bäst är att de luckrar upp gruset/sanden och äter upp skiten i den.
Det finns ingen annan snäcka som kommer i närheten av dessa.
Sedan finns det andra snäckor som är bra på att äta alger som Neritina/Vittina och Pomacea
Uppenbarligen inte eftersom du har fått för många i akvariet;)dwld skrev:Jag tror att jag klarar mig utan sandsnäckorna
Kjell Fohrman skrev:Uppenbarligen inte eftersom du har fått för många i akvariet;)
Moving Waves skrev:Så du ska fortsätta att lyfta all inredning och slamsuga kliniskt för all framtid?
Är det inte bättre att låta karet få lite lugn och balans och därmed få ner antalet snäckor på naturlig väg?
Hur länge har du haft det igång?
dwld skrev:Måste ändå slamsuga och vara noggran när jag ska ha discus. Jag har haft karet igång i 3 år.
hannesc skrev:ööh varför då??? det håller jag verkligen inte med om. nu har jag inte haft diskus hemma iof men de diskuskar som jag tar hand om på DM behöver då verklgien inte slamsugas. o det skulle jag absulut inte hålla på att göra i ett diskus kar. det ska ju stå så orört som möjligt nästan.
hannesc skrev:ne du har rätt med vattenbytet. egentligen skulle man ju byta liite liite varje dag.. menmen. men slamsuga tycker jag är onödig stress för dina fiskar. de skitar inte ner alls lika mycket som tex guldfiskar. som sagt. jag almsuger inget av mina 7 kar hemma. inte ens malawit.
Moving Waves skrev:Jag tror som sagt att det är det överdrivna slamsugandet som gör att du får så mycket snäckor. River du runt toppskiktet stör du nedbrytningen. Det är inget jag har något direkt vetenskapligt stöd för men känns för mig fullt logiskt.
Sedan jag blev av med mina stora gibbiceps som bajsade som besatta har jag slutat slamsuga det enda av mina 5 kar där jag gjorde det. Har ett kar där jag gör det kanske 1 gång varannan månad men där har jag pH 5,5 som gör att nedbrytningen blir liten.