När vi köpte ena akvariet tvättade jag bara gruset som följde med akvariet. Efter ett tag började jag undra varför det rörde sig i gruset när akvariet hade varit igång ett tag. Det visade sig vara malaysiska sandsnäckor som följt med. Blev väldigt snopen men när de redan fanns med fick de vara kvar för någon nytta gör de ju. Det konstiga var att akvariet hade stått tomt i 4-6 mån men när i en de lutav påsarna gruset låg i var det fortfarande vatten kvar. Det måste vara där som snäckorna har överlevt eftersom gruset inte var särskilt tvättat fanns det väl lite mat kvar men det känns ändå väldigt otroligt. Jag är dock bergis på att jag inte köpt några sandsnäckor.
Vi har nu bytt ut det gruset för vi ville ha mindre storlek på gruset. Tanken är nu att pappa ska få gruset till sin damm. Blir inte mycket att hänga i julgranen till den stora dammen han byggt men han kan lika gärna få det än att det ska stå här oanvänt. Det jag nu funderar på är om det fortfarande finns sandsnäckor kvar i gruset, vilket det säkert gör eftersom vi inte har ens försökt rensa det. Då finns det ju en chans att de överlevt även nu och kommer att finnas i pappas damm om han använder gruset. Får man plantera ut sandsnäckor i naturen? Det finns ju en risk att de inte bara kommer att stanna där.