Malaysiska sandsnäckor till förbannelse!

#1 - 2 maj 2010 17:56
Det är helt galet så mycket sandsnäckor jag har nu i grusen! De har bara exploderat!

Någon som vill ha?

Hur minskar jag antalet på dessa små liven?
Visst de är nyttiga och gör nytta osv, men detta är lite löjligt så många de är
#2 - 2 maj 2010 18:06
Mata mindre om du kan, annars är snäckätande snäckan A.helena en bra kompis som inte förökar sig på samma vis plus att om du får fler av dessa är de inte svåra att sälja:).
#3 - 2 maj 2010 18:06
Stoppa i en snigelfälla som du tömmer var dag i en vecka ca sen slipper du många av dem, inte helt men det har begränsat dem,detta är ett sett om du nu inte vill ha en snigelätande fisk det passar inte alla ggr precis i den miljö som man har skapat..
#4 - 2 maj 2010 18:22
De blir så många som det finns mat.
De gör ingen skada, det bästa är att lära sig att ignorera dem.
#5 - 2 maj 2010 18:38
Hade du bott närmare Gbg hade jag tom. velat köpa ett gäng av dig! ;-)
#6 - 2 maj 2010 18:44
Tack för era tips!
hittar jag ingen snigelfälla, så blir det några helenor istället
Botiorna passar inte in med övriga invånare, så de hoppas jag över :)
#7 - 2 maj 2010 19:36
Stoppa i en snigelfälla som du tömmer var dag i en vecka ca sen slipper du många av dem, inte helt men det har begränsat dem,detta är ett sett om du nu inte vill ha en snigelätande fisk det passar inte alla ggr precis i den miljö som man har skapat..

Ursäkta att jag kapar tråden men hur ser snigelfällan ut kan man göra en själv, jag håller på att lägga ner ett kar och där är fullt med malayser men jag vill helst fånga upp dom innan jag slänger ut det sista, ska ge mina botior ett riktigt skrovmål och ett gäng ska i ett annat kar.
#8 - 2 maj 2010 23:16
mina är nästan bortkonkurrerade av mina Tylomelania...
#9 - 3 maj 2010 03:43
solis skrev:
Ursäkta att jag kapar tråden men hur ser snigelfällan ut kan man göra en själv, jag håller på att lägga ner ett kar och där är fullt med malayser men jag vill helst fånga upp dom innan jag slänger ut det sista, ska ge mina botior ett riktigt skrovmål och ett gäng ska i ett annat kar.
Man kan säker göra en själv med hjälp av en Pet-Flaska eller nåt...jag brukar låna min lokala akvarie affär ett taga för att bli av med några den är rätt så dyr om man skulle vilja köpa en själv.
#10 - 3 maj 2010 03:46
MissB skrev:

hittar jag ingen snigelfälla, så blir det några helenor istället

Då är det inget som försvinner kvick,, utan det kommer at ta sin tid att bli av med sniglarna om du har tur och får tag i ett bra ex som äter andra sniglar.
#11 - 3 maj 2010 07:19
Man kan säker göra en själv med hjälp av en Pet-Flaska eller nåt...jag brukar låna min lokala akvarie affär ett taga för att bli av med några den är rätt så dyr om man skulle vilja köpa en själv.

Tack för svaret jag kommer nog på något :) dom brukar komma upp när det kommer bottentabletter så man får ta ett gäng varje gång dom kommer upp, ska sila igenom sanden sen så får dom åka ner i botiakaret sen.
Bilagor:
#12 - 3 maj 2010 11:08
Anatome Helena snäckor är effektiva. Tar ett tag innan dom rensat upp, men sen håller dom "skräpsnäckorna" i schack.

Annons