malbråk

#1 - 3 juli 2008 20:38
Har sedan tidigare en gibbiceps på ca 17cm i ett 375l akvarie, idag köpte jag en pleco på ca 22cm. Ikväll så "sög" sig plecon fast på en rot som gibbicepsen brukar sitta på och efter en några timmar kom gibbicepsen dit och malarna började att slåss (såg så ut i alla fall) Till slut så gav plecon upp och simmade iväg och efter det har den blivit ivägkörd ett par gånger om den kommer nära roten.
Är detta bara ett revirbåk eller kommer dessa malar med stor sannolikhet bråka hela tiden?
#2 - 4 juli 2008 04:44
Det är nog en test om vem som är herren på täppan och bråket kommer att avklinga. Om de sedan kommer i närheten av varandra kan det bli lite gruff men för det mesta kommer de att undvika varandras favoritställen.
#3 - 4 juli 2008 06:46
Det är häftigt att se när stora plecos ryker ihop så att bottenslammet yr.

//C
#4 - 4 juli 2008 11:12
verkar som att dem har hållit på hela natten, det blev värre när lampan slockna. Den lilla gibbin simmade som en galning efter den större plecon. Dom va på varann lite nu på morgonen men du ligger dom stilla på varsit ställe. Men hoppas det blir lite lugnare som du säger för jag vill behålla båda.
#5 - 4 juli 2008 11:55
durgnas skrev:
Har sedan tidigare en gibbiceps på ca 17cm i ett 375l akvarie, idag köpte jag en pleco på ca 22cm. Ikväll så "sög" sig plecon fast på en rot som gibbicepsen brukar sitta på

durgnas skrev:
verkar som att dem har hållit på hela natten, det blev värre när lampan slockna.

Har den nya plecon tillgång till en "egen" rot i akvariet då?
Två malar och en rot är ingen bra förutsättning för vänskaplig grannsämja direkt...:)
#6 - 4 juli 2008 12:06
ja det finns flera olika rötter och stenar i akvariet,så ställen att vara på är inga problem. Men igårkväll spelade det ingen roll vart den satt för gibbin kom dit endå.
#7 - 4 juli 2008 12:14
durgnas skrev:
ja det finns flera olika rötter och stenar i akvariet,så ställen att vara på är inga problem. Men igårkväll spelade det ingen roll vart den satt för gibbin kom dit endå.

Okej, då reder det nog ut sig som Ansjo skrev, att de bestämmer ordningen helt enkelt. Dock så kan 375 liter med tiden bli väl trångt, de grisar ju ner en hel del ochså...:)

Annons